Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädval till Maui

  • Brädval till Maui

    Publicerad av spike på 3 februari, 2013 vid 19:48

    Åker 4 veckor (April) till Maui och våndas lite över utrustningen. Hade först tänkt att hyra i 4 veckor, men tycker att det blir dyrt ca 700 Usd.
    Fundera då på att ta med egna prylar för 1600:- Tor. Men då kommer frågan, passar någon av mina storlekar?
    Twin 74 eller Twin 90 ?
    Tänkte mest segla Kanaha och sprecks, men kanske även låta Hookipa smaka på småländsk cutbacks:)

    Väger 86 kg

    Tacksam för tips

    jesper-b svarade 11 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    3 februari, 2013 vid 20:00

    Eh, 1600:- för egna prylar ToR till Maui (om vi pratar bräda + tre segel, bom och två master) ? Låter väldigt bra…

    Ett alternativ kan ju vara att plocka med rigg å hyra/köpa bräda på plats. Som en världsledande auktoritet inom området ‘teoretisk vindsurfing på Maui’ (måste åtgärdas och bli praktik innan jag dör) så är min spontana reaktion att Twin 74 är för liten och 90 för stor… genom att hyra planka på plats kan du dessutom byta upp eller ner beroende på vad våg- och vindguden får för sig att slänga framför näsan på dig.

    För formens skull – ja, jag är avundsjuk. Hare j-igt gött där!

  • mag

    Medlem
    3 februari, 2013 vid 20:15

    Ta med riggen och hyr endast bräda. Blir billigare och enklare att släpa. Då kan du byta brädstorlek beroende på vind. Men du måste ha schyssta vågprylar, så de inte går sönder och du får simma i onödan.

    Du kan hitta begagnad bräda som ett alternativ. För ca 1200USD bör du hitta en bra planka. Med sagens dollarkurs är det grymt prisvärt!

    Jag har MINST betalat 100 USD enkel resa, sist blev det 300USD totalt. På hemresan gäller deras alldeles egna regler. Kan bli 300USD utan problem endast för att komma hem.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    4 februari, 2013 vid 08:04

    700 låter billigt, vilken firma är det? Ska dit i höst o har samma funderingar, men lutar åt att hyra. Sugen på att pröva olika prylar. Någon som har tips på vilken firma som är bäst eller är de likvärdiga med olika märken bara?

  • alexasu

    Medlem
    4 februari, 2013 vid 08:41

    Jag har väldigt begränsad erfarenhet av Maui, men den är i alla fall större än dr Masses då jag var där två veckor hösten 2011 😉
    Körde med en hyrd Goya quad 92 vilket passade mina 90 kg som handen i handsken. Körde typ bara 5.0 med den i allt från knähögt Hookipa till masthögt Kuau. Och var det ingen vind kunde man byta in sin ws-bräda mot en surfbräda!

  • jesper-b

    Medlem
    4 februari, 2013 vid 14:15

    Jag har jämförelsevis ingen Mauiteoretisk erfarenhet alls, men…

    Nu är april inte januari, men i år var januari som april!?

    Dvs en allround Mauibräda är definitivt mindre än en svensk lättvindsbräda och faktiskt lite mindre än en svensk allroundbräda. Då har jag ostkustperspektiv, men jag skulle säga att en optimal 4.5 bräda i Sverige är en optimal mauibräda, volymmässigt, även om du kanske vill slänga på en 5.0 eller tom 5.3 när du drar ut på kanaha i lättvind. Shapemassigt har jag en liten tendens att gilla kontroll mer på maui och looshet/nerv mer i Sverige.

    På Maui guppar enkelt omkring på 80 liter och väger själv in på 78. Beroende lite på shape skulle jag klara mig bra men ytterligare några kg mindre, dvs samma liter som min egen vikt är för mig ett bra utgångsbud på storlek bräda. Visst skulle mer volym göra extrema lätta dagar på de långsammare vågoran (kanaha) ännu enklare, men då blir det lite jobbigt med kontrollen när det drar på i 4.2an.

    Att plocka med från Sverge känns lite fånigt tycker jag. Lägg in en order på en sprillans custom Quatro istället och ta med hem. Då får du ut mer av de 4 veckorna både under de 4 veckorna och efter de 4 veckorna!?!

    Om inte, kan du alltid knalla in på hyrverken och prova olika brädor för olika dagar – grymt fint och förvånandsvärt odyrt! Samtidigt kan du hålla utsikt på beg-marknaden…

    /JB

  • spike

    Medlem
    4 februari, 2013 vid 19:59

    Sjyssta synpunker! Tack.
    Jag tänkte som Dr Masse, vill som Mag/Jeppe (köpa)
    På hemma plan har jag inga större problem med 90liter och full sula med 4,7, men den blir stor med 4,2.
    Men när man är på Maui har man världens chans att prova nytt mtrl om vartannat.
    Fördel hyra just nu!
    Vilka av alla rentals rekommendera ni?

    På tal om priser så efter kontakt med Delta Airlines så tar dom 150 USD per håll.

  • calle

    Medlem
    4 februari, 2013 vid 22:08

    @Spike 706473 wrote:

    Vilka av alla rentals rekommendera ni?

    Jag har hyrt av Hitech flera gånger och alltid varit nöjd.
    http://www.surfmaui.com/index.php?main_page=page_2

    / Calle

  • podde

    Medlem
    5 februari, 2013 vid 06:48

    @Spike 706473 wrote:

    Vilka av alla rentals rekommendera ni?

    Jag har hyrt av KanahaKai ett par gånger, tycker de är grymt bra. Lyckades sätta knät i en SUP (7’11” som jag gissar Ola H körde runt på för någon dag sedan?, se annan post) och få en 1 dm lång spricka. Hade ej försäkring, men lagningen gick på 60 USD! Enda nackdelen var att det tog lite tid för dem att laga, så jag fick låna andra brädor under tiden.

    /Pontus

  • svenne

    Medlem
    5 februari, 2013 vid 06:50

    Det här är bara extrainfo ovanpå allt som alla redan har sagt.
    Kanaha Kai ger mycket bättre pris om du hyr hela perioden. Du kan byta bräda hur ofta du vill (SUP på morgonen, WS på eftermiddag). Det är i princip standard på uthyrningställena. Om du kommer att hänga mycket på Kanaha så ligger de absolut närmast, sen kommer Hi Tech och de andra någon km längre bort.
    Däremot ligger Goya/Quatro i Kuau, så innan du köper något borde åka dit och kolla vad de har till salu.
    Du kan också jaga en beggad på Craigs List och hålla öron/ögon öppna på Hookipa.

    Ta inte med, och lite inte på Deltas 150 dollars. Det kan lika gärna bli 300 hem..

  • xavier

    Medlem
    5 februari, 2013 vid 08:19

    Jag ska till Maui i mars och planerar att hyra på plats. Ringde/mailade 8 olika hyrställen och det var ungefär samma upplägg hos alla. Vissa vill att man bokar i förväg andra inte. Vissa vill att man lämnar tillbaka utrustningen även om det inte blåser, andra inte. Man får höra sig för och kolla vilket som passar en själv bäst. Tar man paketpris så kan man byta mellan wsurf/SUP/paddelsurf hur mycket man vill

    För paketpris 3 veckor i mars vad Kanaha Kai var billigast, kring 600$, medan Matt Pritchard och HI Tech var dyrast på ca. 900$.

    Råkade dessutom ringa Quatro butiken/fabriken och hos dem var de inga problem att låna Quatro brädor en/två dagar för att testa dem. Utan kostnad 🙂

    Eftersom jag inte hittade billiga biljetter där flygbolaget ville ta med brädan (SAS till London och/eller Frankfurt var problemet), så funderade jag oxo på att bara ta med riggen. Men brädhyran är 2/3 delar av totalkostnaden, så jag la ner tanken på att endast ta med riggen eftersom risken att man ändå får betala fullpris för frakten hos flygbolaget.

    Dessutom så ska det bli en ny känsla att åka på surfsemester utan stort bagage; bara shorts, rashguard och hängsele 🙂

  • jesper-b

    Medlem
    5 februari, 2013 vid 13:56

    Om man ändå knallar in på Kanaha Kai: Snacka lite med Jeff & Co. på HSM. Förutom att de är grymme trevliga, har de dessutom ett antal demosegel man lånar gratis över dagen (inte hur många som helst – ställ dig på kö om det behövs). Perfekt tillfälle att prova Superfreak ME, Nya Smack, Firelight, QU4D med flera grymma segel. Efter lite sånt provande kan man bilda sig en egen uppfattning och förhålla sig lite mer avslappnat till all mafö-bull och snack som inte alltid bygger så där oerhört mycket kunskap.

    /JB

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädval till Maui

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.