Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bred och grund eller mer normal fena -vad gäller?

  • ola_p

    Medlem
    25 juli, 2004 vid 09:32

    Det beror helt på, ska du ladda på olika slide manövrar (vulcan, spock, grubby, willy skipper mm.) så välj en grund bred. Vill du istället kunna ta höjd å segla lite mer freeride orienterat så välj en längre mer traditionell…

  • supasonic

    Medlem
    26 juli, 2004 vid 12:04

    Jag har problem att hitta en bekväm fena till min maxxride 64.5 Originalfenan var en freeride 34. Jag kör på en MFC goya freestyle 32 men denna känns rätt stor ibland. Köpte precis en stylemaster L som är ca 21 cm och grymt styv och bred. Det går inte att segla med den överhuvudtaget. Även om jag slänger fram masten längst fram i boxen och står i princip enbart på framfoten så får jag spinout HELA tiden. Känns som att den fenan i alla fall inte passar min bräda alls.

  • dude

    Medlem
    27 juli, 2004 vid 21:18

    Hej Supasonic,

    Jag tyckte samma sak i början när jag testade den fenan första gången också. Efter det seglade jag den bara med mitt 5.4 där den bara gav spin out ibland. Nu har jag lärt mig använda den till mitt 6.2 också. Rekommenderade segel till fenan står ju ändå på fenan att det är 5.8 till 6.5. Seglingsstilen, eller tekniken, är att, i stället för att trycka mot fenan för att ta höjd eller plana upp, så använder man brädans undersida för att få brädan att gå upp i vind eller att plana upp. Belasta fenan så lite som möjligt alltså. I söndags satte jag min första vulcan på den förresten smile.gif och det var med 6.2 och ganska lite tryck i seglet. Men en traditionell djupare fena är det svårare att komma runt. Däremot skulle jag säga att när man väl har lärt sig göra ett glidande trick som vulcan ska det inte vara något problem att göra det även med en djupare fena, däremot är det alltid mer förlåtande med en grund fena. Förresten tror jag denna fena vi pratar om är närmare 19 cm än 21 cm, så, visst, det kräver sin lite annorlunda teknik.

    Niklas

  • jpeter

    Medlem
    28 juli, 2004 vid 11:11

    Jag hade också samma problem: http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Board=freewave&Number=208554&Forum=freewave&Words=stylemaster&Match=Entire%20Phrase&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts&Main=207216&Search=true#Post208554

    Men det handlar bara om teknik, och jag får spinout mycket mindre ofta nu. Som sagt, tryck ner hälsidan på brädan lagom mycket, och ha mest tryck på framfoten. Har läst att maxxridebrädorna ska “surfas på nosen”.

  • swe880

    Medlem
    29 juli, 2004 vid 20:05

    hej jag undrar en sak .. jag har sågat av en maui fin co 28cm till 20.5cm nu .. hur stort segel tror ni att man kan köra me den fenan … jag gjorde så för att jag tyckte att 28cm var åthelvete för stort och för att den gick i två delar förrut .. har en till 28cm så jag tänkte ähh jag sågar av den .. men som sagt någon som vet ungefär hur stort segel man kan köra me den ? wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bred och grund eller mer normal fena -vad gäller?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.