Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bruten fotled. När på vattnet igen?

  • Bruten fotled. När på vattnet igen?

    Publicerad av kronaldo på 28 maj, 2009 vid 11:42

    Igår lyckades jag bryta fotleden (nedersta biten av smalbenet intill ankeln) efter en landning på en väldigt upprörd roxen-sjö.

    Har någon annan råkat ut för samma sak? Isåfall hur lång tid tog det att läka? när var ni ute på vattnet igen?
    Doktorerna säger 10 veckor, men det brukar vara en överdrift.

    docloop svarade 14 år, 11 månader sedan 17 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • chrilleg66

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 13:29

    tog 2 år för mig. bröt den på 3 ställen visserligen men ändå.. den på verkar mig fortfarande men det funkar.. Hoppas du har bättre tur..

  • kesse

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 13:43

    Gips 6 veckor. Kryckor 6 månader. Tejpad 3 månader efter att jag släppt kryckorna.

  • algen

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 14:26
    kronaldo;549265 wrote:
    Igår lyckades jag bryta fotleden (nedersta biten av smalbenet intill ankeln) efter en landning på en väldigt upprörd roxen-sjö.

    Har någon annan råkat ut för samma sak? Isåfall hur lång tid tog det att läka? när var ni ute på vattnet igen?
    Doktorerna säger 10 veckor, men det brukar vara en överdrift.

    Är fotleden stabil? vad har man sagt ang. belastning i nuläget? opererad?
    För trots din beskrivning kan det fortfarande se ut på väldigt många sett… som i sin tur har väldigt stor betydelse! Men har man sagt 10v till dig så skall du nog vara ganska nöjd, låter som en rätt snäll fraktur tycker jag. Jävligt trist när man bryter sig dock!!! Good luck å krya på dig!

  • argulander

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 15:10

    Fotledsfrakturer kan se mycket olika ut så det är mycket svårt att uttala sig utan att ha sett röntgenbilder. Möjligen kan man säga något om man får se ett röntgenutlåtande. (Vilket Du ju kan begära att få kopia på). 10 veckor kan nog stämma rätt bra för en rätt vanlig enkel fotledsfraktur, men det finns en del mycket banala frakturer som nog inte behöver så lång tid, och en del mer komplicerade som kan kräva betydligt längre tid innnan man kan/bör surfa.

    Klas

  • fnassel

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 15:22

    Bröt min fotled i en överroterad framåt i maj 2003. var inte på vattnet förrän på hösten typ oktober tror jag och då var jag väldigt försiktig!

    Jag hade gips i 6 veckor och hygglig rörlighet efter ytterligare 6 veckor. “Full” rörlighet hade jag inte förrän efter ca 1 år.

    Personligen var jag 37 vid detta tillfälle och det kan väl kanske göra att det läker lite långsammare än för en 18 åring.

    Jag får bara rekommendera att göra ordentlig sjukgymnastik efter gipset är borttaget! det är mycket viktigt för att få upp rörligheten igen!

  • kronaldo

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 15:30
    Älgen;549319 wrote:
    Är fotleden stabil? vad har man sagt ang. belastning i nuläget? opererad?
    För trots din beskrivning kan det fortfarande se ut på väldigt många sett… som i sin tur har väldigt stor betydelse! Men har man sagt 10v till dig så skall du nog vara ganska nöjd, låter som en rätt snäll fraktur tycker jag. Jävligt trist när man bryter sig dock!!! Good luck å krya på dig!

    Fotleden är såpass stabil att ingen operation behövde göras, plus att jag ej behöver gips utan har fått en skena som går att ta av och på vid behov. Vad gäller belastningen så sa doktorn att jag får belasta till “smärtgräns”. Säger det dig nått?

    Ska på återbesök på måndag för en ny röntgen för att de ska se om en operation behöver göras eller om benet håller som det ska när jag belastar det.

    Fötter är ju en relativt utsatt kroppsdel. Kan tänka mig att det är relativt vanligt med fotledsskador inom vår sport.

  • svenne

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 15:50

    Är det någon du ska lyssna på i den här tråden så är det Argulander. Allt annat är faktiskt ointressant.
    Varför? För att det är så.
    Och tror du mig inte så kan du söka på “överläkare”…

  • getwet

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 16:09

    Jag antar att det är Fibula du har fått en fraktur i? Just den körde jag sönder i höstas tillsammans med ytterligare tre frakturer i foten.

    Så som jag tolkade det av läkarna så är just Fibula benet en enkel match, om den som Argulander påpekar ligger rätt, är ok och bara behöver läka.

    För min del blev förmaningarna följande, gips i sex veckor, sedan ingen surfing förrän i februari (skadan skedde i slutet av oktober). Nu drogs jag förvisso med ytterligare tre frakturer men än idag så känner jag av skadan rejält vid hård segling, den påverkar dock inte alls styrkan/hållbarheten utan gör bara ont……Vilket antagligen går över någongång. Jag antar att du får räkna med ca 4-5 månader innan du kan vara på vattnet igen om vi förutsätter att det är en enkel fraktur på Fibula.

    Är jag på rätt spår där Argulander?

  • argulander

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 17:03
    getwet;549336 wrote:
    Jag antar att det är Fibula du har fått en fraktur i? Just den körde jag sönder i höstas tillsammans med ytterligare tre frakturer i foten.

    Så som jag tolkade det av läkarna så är just Fibula benet en enkel match, om den som Argulander påpekar ligger rätt, är ok och bara behöver läka.

    För min del blev förmaningarna följande, gips i sex veckor, sedan ingen surfing förrän i februari (skadan skedde i slutet av oktober). Nu drogs jag förvisso med ytterligare tre frakturer men än idag så känner jag av skadan rejält vid hård segling, den påverkar dock inte alls styrkan/hållbarheten utan gör bara ont……Vilket antagligen går över någongång. Jag antar att du får räkna med ca 4-5 månader innan du kan vara på vattnet igen om vi förutsätter att det är en enkel fraktur på Fibula.

    Är jag på rätt spår där Argulander?

    Som sagt är det tämligen dumt att uttala sig om man inte har relevanta uppgifter eftersom det varierar så mycket från fall till fall, dvs helst röntgen bilder, eller åtminstone röntgenutlåtande dessutom räcker inte alltid detta, man måste ibland också känna på fotleden för att avgöra stabiliteten. Det kan alltså variera från att man kan surfa utan risk i princip på en gång efter skadan till i värsta fall att man aldrig kommer att kunna surfa mer.

    Klas

  • fnassel

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 17:12
    argulander;549343 wrote:
    Som sagt är det tämligen dumt att uttala sig om man inte har relevanta uppgifter eftersom det varierar så mycket från fall till fall, dvs helst röntgen bilder, eller åtminstone röntgenutlåtande dessutom räcker inte alltid detta, man måste ibland också känna på fotleden för att avgöra stabiliteten. Det kan alltså variera från att man kan surfa utan risk i princip på en gång efter skadan till i värsta fall att man aldrig kommer att kunna surfa mer.

    Klas

    Du får inte knäcka killen Argulander! Han behöver peptalk för att inte deppa för mycket inte farhågor om nedlagd surf!
    Släng upp röntgenbilden så kan nog Argulander ge dig en hygglig diagnos!
    Så här såg min ut.

  • fnassel

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 17:13

    Ok,
    Jag inser att det inte synns så bra! för dålig upplösning!

  • kronaldo

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 17:15
    argulander;549343 wrote:
    Som sagt är det tämligen dumt att uttala sig om man inte har relevanta uppgifter eftersom det varierar så mycket från fall till fall, dvs helst röntgen bilder, eller åtminstone röntgenutlåtande dessutom räcker inte alltid detta, man måste ibland också känna på fotleden för att avgöra stabiliteten. Det kan alltså variera från att man kan surfa utan risk i princip på en gång efter skadan till i värsta fall att man aldrig kommer att kunna surfa mer.

    Klas

    Ska se om jag kan få tag i ett röntgenutlåtande samt en bild som jag kan skicka till dig.

  • kronaldo

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 17:19

    Om man tittar på den bifogade filen så ser man att längst ner på Fibula sitter det en liten “stump” som heter Lateral Malleolus, det är där jag jag har fått min fraktur (80% säker).

    Länk till bild http://4.bp.blogspot.com/_LbvsE2tGzMQ/R-AGgRUYInI/AAAAAAAAAkw/4wNxCjtm33I/s400/fibula.jpg

  • douglas-l

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 17:54

    …det såg ju bra ut så här långt Anders…blev ju en bra bild iallafall! 😉 ..jag tror du kommer vara ute på vattnet igen innan sommaren är slut!
    Vet inte om du kommer ihåg vad du sa i båten men ditt största bekymmer var att du inte skulle kunna dansa bal på lördag…vi peppade dig och sa att du kunde ju iaf dricka öl…det hjälpte i ungefär 3 sekunder…sen kom smärtan tillbaka. Du var strong!! Kämpa på!
    //Douglas

  • argulander

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 18:35
    kronaldo;549348 wrote:
    Om man tittar på den bifogade filen så ser man att längst ner på Fibula sitter det en liten “stump” som heter Lateral Malleolus, det är där jag jag har fått min fraktur (80% säker).

    Länk till bild http://4.bp.blogspot.com/_LbvsE2tGzMQ/R-AGgRUYInI/AAAAAAAAAkw/4wNxCjtm33I/s400/fibula.jpg

    Jo jag förstår att det gäller laterala malleolen dvs nedersta delen på fibula eller vadbenet som det heter på svenska. Det är bara det att man kan bryta laterala malleolen på många olika sätt. Det finns flera olika klassifikationssystem av dessa frakturer. Ett system delar in frakturererna i A, B och C skador. A-skadan ligger långt ner och avlöser ett mindre fragment från nedre spetsen av fibula och är i princip stabil och kan egentligen belastas direkt utan risk, behöver inte gips annat än möjligen i smärtlindrande syfte. B-skadan sitter lite högre upp och behöver oftast gips, är den mycket felställd och/eller är instabil behövs operation. C-skadan sitter ännu högre upp och ska i princip alltid opereras.

    Sedan kan ju en fraktur på laterala malleolen (= yttre fotknölen) vara kombinerad med andra frakturer i fotleden främst på mediala malleolen (= inre fotknölen) dessa kombinationsfrakturer är allvarligare och kräver nästan alltid operation.

    Vad jag kan gissa mig till så rör det sig i det här fallet om en isolerad fraktur på laterala malleolen nästan säkert av typ A eller B, troligen B, då verkar det rimligt med det besked som givits dvs att det borde gå att börja försöka surfa efter ca 10 veckor. Rör det sig om en A-skada kanske man kan börja lite tidigare. Sen kan det ju vara så att man är stel och har ont och att det inte funkar så bra på en gång.

    Klas

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bruten fotled. När på vattnet igen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.