Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bygga bräda… igen =)

  • bygga bräda… igen =)

    Publicerad av anonym-anvandare på 3 oktober, 2003 vid 10:41

    Tjao!

    tänkte glas/epoxylaminera en friggoskiva och frågan lyder:
    hur många lager glasfiber (hur tjock väv?) på ovan resp undersidan?

    vilken sida börjar man med för att få snygga kanter?

    ska man gelcoata eller lägga i vax sista lagret för att nå schysst finish?

    anyone?

    /Johan

    nic svarade 20 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 11:06

    jag föreslagit två frigolitbitar med 1-2glasfiber i mitten för att styva upp. 3 lager ovansidan och 2kanske 3 lager undersidan(beror på vad det är för glasfiber väv,matta,vikt etc) tror iof inte det går så bra med frigolit som kärna (frigolit har ju inge styrka alls, bara distansmaterial)
    lycka till

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 11:11

    gå med i dessa så får garanterat svar på de flesta frågor
    boardbuilding@ yahoogroups.com

    och EH:s egna grupp
    boardbuilder@ yahoogroups.com
    /Andy

  • niklas82

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 11:19

    Jag har tänkt bygga en men max tre tunna plattor Divinycell av den finaste sorten.. finns inget material som håller lika mycket jämfört med vikten. rätta mig ifall jag har fel?
    Har provat en med 4:a plattor men den blir för tung.. så två räcker kanske till och med.

  • wipeout

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 11:39

    Vanlig frigolit “smälter” av epoxi… fungerar inte så bra. Använd divinycell…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 15:03

    Svar till:


    Vanlig frigolit “smälter” av epoxi… fungerar inte så bra. Använd divinycell…

    [/ QUOTE ]

    gör det? är du 100 på att det inte är polyester du menar som smälter friggo? känner massvis som byggt vindsurfingbrädor av friggo och epoxy… ooo.gif

    tack för övrigt för nice svar… usch ,devinycell är väl snordyyrt?

    /Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 15:04

    förresten… är det ngn som vet om man börjar laminera under- eller ovansidan? laminerar man alla lager samtidigt?

    /Johan

  • gangsta_erik

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 15:17

    devinycell är ganska dyrt men också starkare än stål i förhållande till vikten…jag har 3mm skivor hemma och man behöver ta i som fan för att knäcka en sådan. Jag skulle gissa på att man laminerar alla lager samtidigt, kan ej se någon fördel med att bara ta ett glasfiberlager i taget. Vilken sida man gör först spelar nog inte heller någon roll eller? För en schyst yta spackla först brädan och lägg sen på ett tunt lager klarlack.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 15:27

    klarlacka inte bara en bräda, utan den ska färglackas UV strålar är inte bra för epoxyts hållbarhet (den försämras nämnvärt frown.gif) Det e annars rätt synd för det finns ju inget coolare än klarlackad kolfiber look

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 15:30

    gangsta erik var köper man divinycell. Jag vet dem gör dem i Laholm tror jag.. men säljer dem till privatpersoner confused.gif
    Att handla från båthandel blir väl svindyrt eller???

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 16:05

    Hör inget om plywood, är inte det det lättaste, att bara limma två skivor o lacka ? eller blir det för tungt ?

  • gangsta_erik

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 16:18

    Yes jag bor ganska nära så jag åkte dit och fick köpa defekta plattor till väldigt väldigt billigt pris. Plattor som har mer än en luftbubbla/m2 kastas direkt nämligen…men för en bräda spelar det ju mindre roll om det råkar finnas två eller tre mikroskopiska luftbubblor i kärnan. Annars har jag ingen aning var man köper plattorna, bygghandel kanske?

  • niklas82

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 16:38

    HAHA man kan juh alltdi få gratis av Diab i laholm
    Westcoast rules nära till allt fina brudar och bra hembrännt
    plus gratis divinycell

  • gangsta_erik

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 16:45

    grin.gif hehe true!

  • kapten

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 16:51

    Jag funderar också på att bygga en (eller fler) bräda. Jag har lärt mig mycket av en beskrivning av en LTH-gubbe som skrivit ihop en “allmän” lamineringsguide på http://w1.844.telia.com/~u84408370/komposit/index.html

    Sen finns mycket på http://www.spsystems.com som har epoxysystem SP115 Clear Epoxy som ska vara bra. Där hittar du även en guide som jag har men som jag inte hittar nu på deras site. De förordar kärnor i hyrofoam/styrofoam. En annan kärna som jag läst om som är lik Divinycell är Herex. Kan för lite för avgöra vilken som är bäst…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 oktober, 2003 vid 13:36

    Frigolit är för mjukt att bygga kitebräda av, när du landar ett hopp kommer hälarna att trycka ihop skiten och tillslut går brädan av där… Klarlack, jo det finns UV-beständiga sånna, tex 2-komponents PU båtlack. I övrigt, vad gäller antal lager hit å dit, ta en titt på Eric Hertsens sida som det fanns en länk till ovan.
    (http://www.cabareteairforce.com eller nåt sånt…)
    /EnannanJohan

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bygga bräda… igen =)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.