Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bygga egen kiteboard

  • bygga egen kiteboard

    Publicerad av jona_than på 28 mars, 2007 vid 10:30

    Hallå! jag och min kompis tänkte tillverka varsin kitebräda, finns det nån här som har erfarenhet av sånt och kan ge oss några vettiga tips?? det vi tänkte oss är att göra formen i nåt lätt träslag eller motsvarande, och sen laminera med glasfiber runt för att få stadga.. har inte gjort liknande förr så tips vore bra!

    jokern svarade 10 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • psychonauten

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 10:47

    Det beror på vilka ambitioner ni har.
    Om ni ska få en lätt hållbar konstruktion behöver ni vakuumlaminera och använda bågon form av lätt kärna. Till det behöver ni vakuumpump osv.
    inte lönt att laminera utan vakuum, Ska ni få hållbarhet i det får ni lägga så många lager och använda så mycket epoxy att den kommer att väga bly.

  • jona_than

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 11:19
    psychonauten;373002 wrote:
    Det beror på vilka ambitioner ni har.
    Om ni ska få en lätt hållbar konstruktion behöver ni vakuumlaminera och använda bågon form av lätt kärna. Till det behöver ni vakuumpump osv.
    inte lönt att laminera utan vakuum, Ska ni få hållbarhet i det får ni lägga så många lager och använda så mycket epoxy att den kommer att väga bly.

    men om man använder kolfibermatto istället för glas? det är lättae än glasfiber!

  • psychonauten

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 12:02

    Det blir lättare, jag är ingen expert på detta området, men jag ni kommer inte att få tillräcklig hållfasthet utan vakuum. Är det nån expert som kan uttala sig om ämnet?

  • bohm

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 13:53

    1)Bygg ett rocker-table med den rockern du vill ha. om du har en rocker på 5cm på rocker-tablen kommer brädan att gissningsvis få en rocker på 3-4cm.

    2) Rita outlinen på två 4mm plywoodskivor.

    3)Ta plywoodskivorna och limma ihop med polyester eller epoxy och spänn fast i rocker-tablen. låt torka.

    4) lägg på rikligt med epoxy eller polyester på första lagret så att trät får suga åt sig och lägg på väv.

    5) lägg på fler lager väv och plast. Slipa

    Att använda vaccum på sitt första bygge är överkurs. Du kommer att göra fel som du lär dig av och nästa bygge kommer att bli bättre än ditt första.

    Om du inte vill dö av stenlunga eller att dina framtida barn föds med fyra öron och svans ska du använda skyddskläder och mask när du lägger på plasten och när du slipar.

  • walle

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 15:33

    @jona_than 373011 wrote:

    men om man använder kolfibermatto istället för glas? det är lättae än glasfiber!

    kolfiber är starkare än glas… vikten beror ju på vilken vikt/cm du använder, finns lättare och tyngre glasfiber och kolfiberväv…

    du ska använda väv inte “matta”.

    Kolfiber är inte nån ide att använda om du inte använder vakuum i tillverkningen eftersom du ändå får en tung bräda på grund av all överflödig epoxi som blir kvar i brädan…

    du behöver en “rockertable” att forma brädan mot om du ska göra en hyffsad bräda.

    räkna med att bara kringutrustningen för att göra en bra bräda kostar minst 3000:- sedan har du materialkostnad på varje bräda på ca 1500-2000:-
    lägg till arbetstiden på varje bräda som tar ca 8 tim/ st, närdu väl lärt dig alltså!

    men det e jevla kul att ha nått eget, synd att man inte har mera tid 🙁

    …Men det e inte svårt att bygga med vakuum, snarare enklare eftersom all överflödig epoxi sugs upp och bort från brädan, brädan är alltså färdig i formen så fort du laminerat den i vakuumet.

    En gammal kompressor till en kyl/frys duger utmärkt som pump, eller en ac-pump till en bil… så vakuumpumpen i sig
    kan du ordna gratis!

  • tomw

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 20:21

    Dudes,

    Jag bygger brädor med vakuum osv. Det tar tid, pengar och erfarenhet. Glöm det nu i början.

    Att bygga bräda är en passion, det kommer kosta långt mer än att köpa en bräda och har rolig på vattnet. Vill du gör detta för att spara pengar, glöm det.

    Vill du gör det för att ha kul, lär dig och fylla vintern med aktivitet, kör på.

    Ni måste först LÄSA. Kolla på nätet efter brädbyggare sites. Finns en på kiteforum.com, men är inte bra. Erik Herstens (EH kites) har haft en forum i Yahoo- den var mycket bra 2 år sen. Skaffa böker om komposit konstruktion. Du blir tvungen att läsa det mest på engelska. ( jag är amerikan).

    Det är fullt möjlig att bygga en bräda untan vakumm med sk. Hand Layup teknik. 99% av all vågsurf brädor och alla proffs vågsurf brädor byggs med handlay up utan vakuum. Kolla nätet och litteratur om surfboard building.

    Efter du har läst mycket, ska du skaffa rätt material. Skum skärna, glassfiber ( glöm kolfiber nu- du har inte erfarenhet att dra nytta av det), epoxy, och vad du behöver att klara av finishen ( det absolut svårast!!!). Du ska ha en säker lokal med skyddsutrystning, annars blir du förgiftad eller steril.

    DÅ, sätter du igång. När du har byggt 3 st brädor, som bli skit och kan kasta. kanske du gör en bräda som är bra. När du har gjort 10 kan du börja investera i vakuum utrustning och när du är uppe i 20 brädor, kan du bygga en bräda lika bra som en fabriks bräda.

    Blir inte avskräkt. Jag började när jag var 7 år- byggde en liten skimboard som faktisk gick att skimma på. Alla är nybörjare någon gång. Nu är jag 47- och byggt allt från surfbrädor till hus.

    Kör på och lär- livets mening.

    Pic av mig på första slimboard- 1967

  • brutolf

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 20:49

    Jag har också varit väldigt sugen på att göra en egen bräda. Och då har jag velat göra en sk vågbräda. Jag har fått för mig att det är lättare som nybörjare att göra en sådan också men det vet jag inget om.
    Problemet är att man har så mycket annat att göra.
    Polyester kan man ofta få tag på billigt hos båtbyggare men dom har inte glasfiber väv utan dom har ihop tjorvade mattor och det blir nog inte lika bra att bygga med.
    Så vet någon vart man kan få tag på lämplig glasfiberväv?

    Jag byggde en egen skateboard när jag var 10 och det var lite kul att ta med den till skola och visa upp och kunna säga att man hade gjort den själv så det är känsla i att ha gjort den själv som är den största anledningen iaf för mig.

    Jag har haft funderingar på att sy min egen kite också men där tror jag att jag ger upp.

  • jokern

    Medlem
    5 september, 2013 vid 12:58

    @psychonauten 373002 wrote:

    Det beror på vilka ambitioner ni har.
    Om ni ska få en lätt hållbar konstruktion behöver ni vakuumlaminera och använda bågon form av lätt kärna. Till det behöver ni vakuumpump osv.
    inte lönt att laminera utan vakuum, Ska ni få hållbarhet i det får ni lägga så många lager och använda så mycket epoxy att den kommer att väga bly.

    En gammal tråd men var bara tvungen att skriva ändå. Brädan behöver inte väga bly för det finns lite olika varianter av epoxy som är fjäderlätta och ändå mycket starka. Men frågan är vad man är beredd att betala. Detta vet jag efter som jag en gång i tiden jobbade med kompositmaterial. Bla så var vi jag med om att bygga ett litet flygplan för 2 pers och då använde vi oss av sånna material. 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bygga egen kiteboard

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.