Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Bygga egen longboard (surf)

  • Bygga egen longboard (surf)

    Publicerad av zucko på 3 september, 2008 vid 00:07

    Hej 🙂 Jag har borjat fundera pa att bygga mig en egen longboard i massivt tra och ett lager glasfiber pa utsidan. Finns det nagon som vet mera och kan hjalpa mig med matt fenplacering och vilken storlek jag bor ha. (vager 75 kilo). Eller om nagon vet nan bra sida som tar upp det hela pa ett utforligt satt. Mycket tacksam for svar, Mvh zucko.

    ps ledsen for att jag inte har de tre sista bokstaverna, ar i australien som utbytesstudent under ett ar och vill ha nagonting att gora i traslojden :).

    nisse_surf svarade 15 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • nisse_surf

    Medlem
    4 september, 2008 vid 16:50

    vill också till australien
    vet ej men fråga aronh han vet allt.

  • svenne

    Medlem
    4 september, 2008 vid 18:53

    Vänta nu, du sitter i Australien och frågar på ett svenskt vindsurfingforum om att bygga vågbräda? Finn ETT fel…
    Fråga i Australien, gaddamnit!

    Vill du bygga en solid eller hollow? Jag skulle lätt satsa på att bygga en hollow, och då är tipset: Googla till exempel på wood surfboard

  • zucko

    Medlem
    5 september, 2008 vid 01:17

    Ja det e ratt att jag sitter pa ett svenskt forum,later kanske lite dummt men kunde inte hitta nagot bra forum om detta i australien. Om du vet nagon bra sida skulle det vara schyst om du la upp en lang;) Jag hade tankt bygga den i solit tra eftersom det varkar mycket lattare. Tankte anvanda bjork som sjalva basmaterial eftersom det ar latt och sjalvklart lite aldeltra som dekoration 🙂 har hittat en sida som beskriver hela prosessen utforligt men bradan som dom bygger har frigolit som basmaterial, tror ni det ar nagon skillnad pa matt och storlek om man bygger i tra eftersom det ar tyngre?
    har e lanken http://www.surfersteve.com/introduction.htm
    mvh zucko

  • svenne

    Medlem
    5 september, 2008 vid 05:48

    Du följde inte min Google-länk, eller hur?
    Hade du gjort det hade du hittat http://www.grainsurf.com/forum/ och en massa andra sidor om träbrädor.

    Bygg lite större om du bygger med solid träkärna. Jag vet inte om det som en gång i tiden kallade australiensisk björk är lättare än svensk, men det finns lättare träslag. Både furu och gran är lättare och slår sig mindre.

  • zucko

    Medlem
    5 september, 2008 vid 08:18

    haha nej for att jag vara arlig gjorde jag inte det. satt pa en skoldator nar jag skrev svaret, a den paranoida it teknikern har blockat google :O for att han tror att man gar in pa porrsidor fran skolan :). tankte byga bradan runt 7 cm tjock och 2,4 meter lang, vad tror du om det?
    Mvh Zucko

  • nisse_surf

    Medlem
    6 september, 2008 vid 07:29

    muhahahaha bygg en bräda i frigolit och epoxy?????
    det är mckt lättare byggde själv en men det var en liten mdell kanske ska bygga en stor men först o främst ska jag köpa en bräda
    föresten är du på guldkusten i australien??? det är det bästa stället surfers parodise önskar jag var där men trä e inte så bra frigolit och epoxy skulle jag tipsa dej om

  • zucko

    Medlem
    7 september, 2008 vid 07:24

    Tack for alla svar har nu overgivit tankarna pa en solid brada och inriktat mig pa en HWS. Anledningen till att jag inte gor den i frigolit ar for att detta forst och framst ar mycket coolare och for det andra ar detta en del av ett projekt jag gor i traslojden.

    Tack for alla svar

    Mvh / Zucko

  • nisse_surf

    Medlem
    7 september, 2008 vid 09:17

    haha okej! kommer att sakna att snacka med er guys…..snälla lägg inte ner projektet här inne=( jodå det e ok men lycka till! och ett tips när du gör longboard i trä så vet du att det kommer bli tung att surfa på.

  • challq

    Medlem
    13 september, 2008 vid 18:00

    Hmm, helt plötsligt har nisse börjat ge tips istället för att fråga.. 😉
    Såvitt jag vet så är han 12 år och har surfat boogieboard tidigare, bor också i Skåne.

  • nisse_surf

    Medlem
    15 september, 2008 vid 17:14

    bingo ding ding ding haha helt rätt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! försöker tipsa om allt jag vet med det värkar inte som om det går någon vidare bra…….

  • nisse_surf

    Medlem
    8 mars, 2009 vid 20:42

    Du bygger oftast trä brädor av Balsaträ. Det är ganska vanligt i australian vad jag har förstått. Det är betydligt lättare att bygga av Eps och epoxy. Med balsa trä vet jag inte vilken plast man ska ha antlagligen glasfiberväv och epoxy. Länkar kan du ju fråga om i skolan eller på stranden. Lika bred som en kudde sen så hur lång du vill ha den. Så tycker jag. Ska du surfa stora vågor får du ju ha lagom rocker me. Lycka till!

  • nisse_surf

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 16:32

    sorry haha, jag försöker bara hjälpa:/ håller på att bygga två stycken själv! Men hittils har jag bara kommit med shapen lite på rockern på nosen jag fixar allt gratis från kontakter då… och sedan så blir det kanske ändå en 40lapp till glasfiber väven det jag behöver betala för allting det e bra deal.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Bygga egen longboard (surf)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.