Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga Surf/takbox inför sommaren!

  • canoya

    Medlem
    17 december, 2004 vid 12:05

    Snyggt jobbat!
    Ett litet tips bara: Lacka boxens överdel i någon ljus färg. När solen ligger på kommer det att bli 80 grader eller mer i den om den är svart. Inte nyttigt för grejerna i längden.
    /Håkan

  • xavier

    Medlem
    17 december, 2004 vid 12:07

    man kan hänga locket på gångjärn på en sida och använda ett excenterspänne på andra sidan. Iom att du har gjort instick till locket så gör det nog inte så mycket för vridstyvheten om du fräser upp två spår för fenorna på ovansidan av boxen. nackdelen är att det regnar in… vilket kanske inte är helt lyckat.

    /P

  • hakuna

    Medlem
    17 december, 2004 vid 12:46

    Gummi-flärpar á la fällbara centerbord?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 december, 2004 vid 09:55

    Tjena!
    Superimpad. Kommer du att sälja boxar nu när du har formar och allt? Jag är klart intresserad, sätt ett pris bara!

    /Niklas Ribbing
    070-555 55 77

  • dude

    Medlem
    30 oktober, 2005 vid 18:35

    Jag är imponerad! Har du inga slutgiltiga bilder från när du är ute och surfar med boxen?

    Niklas

  • drakglenn

    Medlem
    2 november, 2005 vid 08:27

    Svar till:


    Jag är imponerad! Har du inga slutgiltiga bilder från när du är ute och surfar med boxen?

    Niklas

    [/ QUOTE ]

    Lite dåligt med bilder från stranden, tro det eller ej, det har nog med att jag inte är klar med finishen, slitsamt jobb det där, men nån dag så… wink.gif

    Eftersom tråden är uppe igen passar jag på att skriva resultatet av denna galna ide…..

    F-N vad bra det blev cool.gif

    Har använt boxen under sommaren och är förvånad att alla bitar fallit på plats, mest nöjd är jag med att bränsleförbrukningen inte har ökat något nämnvärt, boxen är tyst, inget vinande ljud eller vibrationer på vägen.
    i motvind har boxen fått smaka på 140 km/h, på vägen hem över 160, rent av fantastiskt stabil!, man känner inte heller inte av att boxen är på taket när man kör, till skillnad från förr när prylarna låg på räcket och bilen krängde när vindbyarna kom…

    Att plocka i och ur prylarna ur boxen är inte heller några problem, har idag 2 brädor 2 bommar 2 master och 4 segel i boxen vilket fungerar finfint.

    *Så vad har hänt sen sist…..

    Jag tillverkade fyra snabbfästen som sitter fast under boxen, de består av 25mm fyrkantsprofil som hamnar på tvären över railsen på bilen, kapade upp hål så att railsen åker in i profilerna, låser railsen i profilen men plattjärn som löper i profilen – under railsen, fjädrade sprintar håller i sin tur plattjärnen på plats.

    För att skydda prylarna från boxens hårda insida har jag klätt in sidorna och taket i boxen med PVC skumplast (likt liggunderlag), kom över PVCn på ett bygge. På botten har jag limmat fast en plastmatta, detta för att nosen på brädan inte ska ta skada vid i & urlastning.

    De limmade plåtprofilerna och PL400 limmet (på bilderna ovan) sög ur, de revs bort och ersattes med inplastade 30mm VVS rör, resultatet blev kanon, min starka rekommendation är att ALLA förstärkningar ska göras med fiber och plast,

    *Så vad gick fel…
    En sak jag gjort annorlunda är att jag hade varit extremt noggrann med första lagret gelcoat i formen, pensla – använd absolut inte en roller mad.gif, inte heller snåla med gelcoaten, ingen katastrof men det har dragit med sig en massa extra arbete…

    *Hur mycket material gick det åt….
    Boxen består av 24 kvadrat fiber 300/600 gram, 8 kg gelcoat, och 20 kg plast (har jag för mig)

    *Vad kostade kalaset….
    jag landade på 1500:- för boxen, med färg och lite lulllull blev de några hundringar till
    (priset är baserat på material inköp för tre boxar inklusive träformen, ca 4500:-)

    *Tid….
    Hmhm……….. smirk.gifja låt oss säga så här, formen var det som tog tid, boxen plastar man på några timmar

    Men nu är det klart och bordbag och släpande av prylar tillhör det förgångna, är man det minsta osäker på om det kommer blåsa åker boxen på och med till jobbet, det känns bra att äntligen slippa allt jobb med att lasta prylar.

    Tillsist, fenproblematiken som nämns ovan är inget problem med modifierade fenbrickor (US quicklock)….

    //Glenn

  • jonaish

    Medlem
    2 november, 2005 vid 09:54

    är den säkerhets märkt?

  • alexasu

    Medlem
    2 november, 2005 vid 10:45

    fet box asså, men du bara måste måla eld-flames på sidorna. it’s a must.

  • shamanen

    Medlem
    2 november, 2005 vid 12:36

    Kreativt projekt! Helt enkelt lysande!
    Skulle vara rätt intresserad av att hyra dina formar någon vecka till våren om det är ok? Hur stor är boxen totalt?

  • Johan!!

    Gäst
    2 november, 2005 vid 12:45

    Förlåt, jag var bara tvungen att lägga det 100 inlägget i den här tråden…

  • drakglenn

    Medlem
    2 november, 2005 vid 13:40

    Svar till:


    är den säkerhets märkt?

    [/ QUOTE ]

    Nej.

    Har funderat mycket på detta, har listat ut hur man kommer runt problemet, frågan är om någon kräver det…..

    Svar till:


    Skulle vara rätt intresserad av att hyra dina formar någon vecka till våren om det är ok?

    [/ QUOTE ]

    Går säkert att lösa…

    Svar till:


    Hur stor är boxen totalt?

    [/ QUOTE ]

    STOR!, Att den sitter på en kombi är nog ett krav.
    28cm hög, 120cm bred, längd…. hänger ju på hur lång baklucka man gör, min box med lucka är 270cm lång.

    //Glenn

  • jonaish

    Medlem
    2 november, 2005 vid 13:47

    Svar till:


    Svar till:


    är den säkerhets märkt?

    [/ QUOTE ]

    Nej.

    Har funderat mycket på detta, har listat ut hur man kommer runt problemet, frågan är om någon kräver det…..

    [/ QUOTE ]

    hur kommer du runt problemet då ??
    om du tvärbromsar från t.ex. 110 så kan det kanske bli farligt men hur hade du fäst fast boxen på tak räkna??

    från http://www.snf.se

    Ta bort takboxen: Takräcke och bagageboxar ökar luftmotståndet och där­med bränsleförbrukningen – montera av när de inte behövs. En takbox kan öka förbrukningen med mer än 1 dl per mil.

    och

    http://www.gronabilister.se/public/dokument.php?art=147&parent01=5&parent02=13

  • mjunken

    Medlem
    2 november, 2005 vid 15:15

    från http://www.snf.se

    Ta bort takboxen: Takräcke och bagageboxar ökar luftmotståndet och där­med bränsleförbrukningen – montera av när de inte behövs. En takbox kan öka förbrukningen med mer än 1 dl per mil.

    och

    http://www.gronabilister.se/public/dokument.php?art=147&parent01=5&parent02=13

    [/ QUOTE ]

    Det lär ju inte vara värre än att ha grejerna löst på taket ialla fall.

  • jonaish

    Medlem
    2 november, 2005 vid 16:04

    det vet jag inte tyvärr

Sida 7 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga Surf/takbox inför sommaren!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.