Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bygget på min Pontiac Transporter -94

  • Bygget på min Pontiac Transporter -94

    Publicerad av pelzor på 23 februari, 2010 vid 11:38

    Tjenare, Jag som alla andra vindsurfare vill ju ha ett schyst åk i sommar! Mitt bygge var tänkt på en “minibuss” en Pontiac transporter från 94. Det som ska tillföras i den är inget speciellt, Tänkte lista upp lite små saker som ska finnas!

    • Förtält
    • Bord
    • Sängar (2st)
    • Vatten dunk/kran
    • Gasol kök
    • Bräd och segel fack på tak eller i bilen
    • värme

    Dessa saker har jag tänkt på lite men finns mycket att tillägna! Har ni några tips eller har erfarenhet så skriv gärna. OBS detta är mitt första bygge! Det kommer strax bilder på ritningar på bilen hur jag tänkte att den skulle se ut 🙂

    /Pelle:laugh:

    getwet svarade 14 år sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • svenne

    Medlem
    23 februari, 2010 vid 14:11

    Köp min takbox som jag inte har nytta av längre. Både bred och lång (ett gäng master, två bommar och fem segel och en blöt våtdräkt – no problemos).
    Du får den för 666 spänn.

  • pelzor

    Medlem
    23 februari, 2010 vid 18:33
    Svenne;599524 wrote:
    Köp min takbox som jag inte har nytta av längre. Både bred och lång (ett gäng master, två bommar och fem segel och en blöt våtdräkt – no problemos).
    Du får den för 666 spänn.

    Tyvär har en redan;)

  • getwet

    Medlem
    25 februari, 2010 vid 08:52

    Här hittar du mycket http://www.husvagn-svensson.se/

    Förtält, se till att det blir en lättviktare samt att den tar så lite plats som möjligt i packningen.

    Vatten, ska du bara ha en dunk eller vill du ha med diskho/kran?

    Gasolkök, se till att den är mobil, annars blir det bara problem med besiktningen.

    Värme, godis att ha och guld värt. Finns olika varianter, spana in båtvärmare som drar extremt lite el.

    Kyla hoppar många över men är bland det viktigaste som finns i en buss, anser jag iaf. Ett bra kylskåp/box spar pengar och man kan stanna var som helst i dagar…….Inte nog med det, middagen blir bra mycket godare än någon sunkig påsmat! Riktig frukost och lite smått att tugga på finns alltid tillgängligt, och naturligtvis kall öl och ett glas rose!

    Om du söker info så finns det mycket här på surfbussen, bara att söka så hittar du nog svar på det mesta. Vet att dina frågor varit uppe flertal ggr.

  • pelzor

    Medlem
    25 februari, 2010 vid 09:42
    getwet;599674 wrote:
    Här hittar du mycket http://www.husvagn-svensson.se/

    Förtält, se till att det blir en lättviktare samt att den tar så lite plats som möjligt i packningen.

    Vatten, ska du bara ha en dunk eller vill du ha med diskho/kran?

    Gasolkök, se till att den är mobil, annars blir det bara problem med besiktningen.

    Värme, godis att ha och guld värt. Finns olika varianter, spana in båtvärmare som drar extremt lite el.

    Kyla hoppar många över men är bland det viktigaste som finns i en buss, anser jag iaf. Ett bra kylskåp/box spar pengar och man kan stanna var som helst i dagar…….Inte nog med det, middagen blir bra mycket godare än någon sunkig påsmat! Riktig frukost och lite smått att tugga på finns alltid tillgängligt, och naturligtvis kall öl och ett glas rose!

    Om du söker info så finns det mycket här på surfbussen, bara att söka så hittar du nog svar på det mesta. Vet att dina frågor varit uppe flertal ggr.

    Tack för tipsen! Förtält tänkte ajg bara ha något väldigt enkelt. Gasolkök var meningen ett välditgt portabelt! och kylbox blir det helt klart! bilder komemr ikväll!

    /Pwe

  • styret

    Medlem
    5 mars, 2010 vid 09:40

    ähhh! bussvarm öl och att leva på en gammal limpa och pickles på tub hör ju till surfkulturen!

  • surfslusken

    Medlem
    5 mars, 2010 vid 10:55

    @styret 600544 wrote:

    ähhh! bussvarm öl och att leva på en gammal limpa och pickles på tub hör ju till surfkulturen![/QUOTE

    Ja vart fan e surfkulturen på väg?? Kändes helt jävla fel när ja va på Fuerte me Frippe för 2 veckor sen. Vår hyrbil hade ELHISSAR OCH AC!!! De va så man skämdes, för 10-15 år sen hade man ju kastat grejer efter en såna lyxsurfar gubbar som man nu själv tydligen blivit:(

  • bocken

    Medlem
    2 maj, 2010 vid 16:29

    Vad drar en sån gynnare med v6an? För den såldes väl bara med v6an i sverige?

  • ozkar

    Medlem
    3 maj, 2010 vid 06:41

    Har ju själv en tråd här om mitt bygge, har löst en heldel problem men ett problem som kvar står är är värme system när jag kollat lite slutar ser ju på 15000kr br dyrt tycker jag..

    //ozkar

  • spazzacamino

    Medlem
    3 maj, 2010 vid 13:55
    Ozkar;609669 wrote:
    Har ju själv en tråd här om mitt bygge, har löst en heldel problem men ett problem som kvar står är är värme system när jag kollat lite slutar ser ju på 15000kr br dyrt tycker jag..

    //ozkar

    Värmare finns det 2 sätt att fixa
    det billigaste är att gå på loppis å shoppa en gammal gasolkamin klart billigast och klart fulast svårt att få en sådan att matcha in i en sån inredning som du har ozkar men brist på dineros så blir det varmt i alla fall:)
    typ så här ser dom ut och ju äldre dom blir desto fulare:
    http://www.blocket.se/stockholm/Gasolkamin_26836939.htm?ca=6&w=3

    annars finns lyxmodeller också typ den här: http://www.blocket.se/sodermanland/Duotherm_26681019.htm?ca=6&w=3

    annars så får man försöka komma över någon typ bensin/dieselvärmare beroende på vad man har för drivmedel. brukar kunna finnas gammla ebk å få tag på för några tusen lappar om man kikar runt lite på båtar.

  • oaxen

    Medlem
    3 maj, 2010 vid 17:20

    Är inte såna potentiella dödsfällor? Syrebrist? Eller tar de all förbränningsluft utifrån?
    Man vill ju gärna vakna igen : )

  • getwet

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 07:04

    Jo, den första värmaren som det hänvisas till är en dödsfälla i bussen. Direkt livsfarlig att använda.

    Den andra vet jag inte riktigt vad det är men det ser ut som om det skulle vara någon husvagnsvariant som i såfall är anpassad med att ta förbrukningsluften utifrån och även släppa ut avgaserna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bygget på min Pontiac Transporter -94

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.