Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Byta block i ett Severne segel.

Taggad: 

  • Byta block i ett Severne segel.

    Publicerad av swe176 på 24 april, 2007 vid 16:53

    Jag har inte lyckats dra ned mitt Severne 11.0 alls.
    Med dom gamla Nitro 5 var det bara att sätta sig ned och dra med en liten träpinne. Busenkelt. Men här går det en bit, sedan är det tvärstopp. Det går att segla, men det känns som det fattas litegrand. Det är likadant med 10.0an, med undantaget att jag har lyckats dra 1 cm extra en gång. Då gick det bättre att segla, så jag antar att jag behöver lite mer nedhal.

    Eftersom blocken i seglet är ganska trögt tänkte jag prova att byta det till ett kullagrat. Jag har testat alla medel, 5-56, silikonsprej, vantskruvsolja – utan resultat.

    Bild 1. Förläng 2 cm extra för att inte kunna skylla på linorna och dra så långt det går. Tyvärr är inte linjalen perfekt placerad. Den borde mäta ca 5 istället för 4 cm.

    Bild 2. Torrsim. Lägg på 6 cm och knyt i ett kullagrat harken Air 3-block. Det är nu 10 cm ner. Alltså gick det att dra 1 cm till.

    Bild 3. Vinkla blocket annorlunda. Det ser likadant ut. Kanske ytterligare 0.5 cm ner.

    Bild 4. Operera bort orginalblocket. Det gick att borra bort sprinten med en 4mm borr. Meka dit ett streamlined kullagrat block. Det var inte lätt. Jag var tvungen att klippa lite i seglet för att få lite mer plats för sprinten. Problemet är att blockets klyka är lite smal, så det var svårt att få in remmarna. Förlängaren är satt på 2 cm extra och nedhalet kan jämföras med bild 1.

    Bild 5. Ställ in rätt längd på förlängaren. Med lite tur kan jag återanvända markeringen från min gamla N5a 🙂

    Resultat. Det var lättare än jag trodde att få bort det gamla blocket.
    Det var svårare än jag trodde att får dit ett streamlinedbeslag.
    Jag van 1.5 cm nedhal.
    Tvisten ökade markant (på marken)

    Det ska bli intressant att se om jag lyckas dra ner det lika bra nästa gång jag testar att rigga.

    Det ska också bli intressant att provsegla – givetvis

    Hälsningar
    Jan-Erik

    nlc svarade 16 år, 12 månader sedan 7 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • the_novice

    Medlem
    24 april, 2007 vid 17:13

    Såg ingen direkt fråga, men ja man tappar ju en faktor 2 i kraften när man har 3 block istället för 4, hur pass nära rekommenderat nedhal kommer du?
    På 11.0 så bör man nog ligga på rekommenderat eller ngn cm över/mer.

  • jester

    Medlem
    24 april, 2007 vid 18:48

    Hmmm… Hade det inte blivit lättare om du dragit tampen lite annorlunda? Låta den gå sist genom mittenrullen på blocket i seglet. Ser ut o vara ltie tråkiga vinklar som det är nu. Kan ju naturligtvis bli konstigt på “mitt” sätt oxå, men väl värt ett försök, kanske?

  • swe176

    Medlem
    24 april, 2007 vid 19:12

    Jag har ett segel kvar, så jag är glad för råd och tips.

    The_Novice:
    4 rullar = 8 trådar = 8 gånger kraften
    3 rullar = 6 trådar = 6 gånger kraften
    Förlusten blir inte så stor att ta bort ett hjul. Det borde dessutom bli lättare med kullager pga mindre förluster.

    Förlängaren är satt på 21,5 cm mellan masten och innerkanten på den blanka metallbiten som håller hjulen. (den som kommer att ta emot när man drar i botten)
    På seglet står det 568 cm (18 cm förlängning).
    Enligt bilden har jag dragit 21,5-1,5 cm = 20 cm. Bygghöjden är samma på orginal och nya blocken.

    Jester:
    Jag har provat olika trädningar. Det här är den som ger minst fel. Om man kortar förlängaren 2 cm i bild 1 minskar avståndet mellan block och förlängare också 2 cm. Man kan alltså inte dra mer genom att förlänga linorna och förbättra vinkeln. Det tolkar jag som att det finns ett annat problem från början. Om man drar ner ett Streamlinedblock i en NP förlängare blir det som du säger att man kommer ut i mitten. Men eftersom rollerna är ombytta här funkar det inte så bra. Från mitten måste man då avsluta i cleaten som sitter på sidan.

    Hälsningar
    JE

  • the_novice

    Medlem
    24 april, 2007 vid 19:47

    @SWE176 378890 wrote:

    Jag har ett segel kvar, så jag är glad för råd och tips.

    The_Novice:
    4 rullar = 8 trådar = 8 gånger kraften
    3 rullar = 6 trådar = 6 gånger kraften
    Förlusten blir inte så stor att ta bort ett hjul. Det borde dessutom bli lättare med kullager pga mindre förluster.

    Ja den logiken borde ju stämma, tänkte först att varje block halverade…

    @SWE176 378890 wrote:

    Förlängaren är satt på 21,5 cm mellan masten och innerkanten på den blanka metallbiten som håller hjulen. (den som kommer att ta emot när man drar i botten)
    På seglet står det 568 cm (18 cm förlängning).
    Enligt bilden har jag dragit 21,5-1,5 cm = 20 cm. Bygghöjden är samma på orginal och nya blocken.

    20 cm är bra/max nedhal med original blocket, mer än det är det ingen vinst att dra med Arrows längare iaf. Har du provseglat?

  • swe176

    Medlem
    24 april, 2007 vid 20:04

    om man liksom bygger ett träd med linor och block så kan man få dom att halvera. Men det tar lite höjd.

    Den andra delen av ditt inlägg fövirrar mig. Men jag kan ju förtydliga mig själv:
    Det är i den sista bilden jag har 20 cm. Med orginalblocket har jag bara lyckats dra till 18,5 19 sådär. Jag visste inte att du hade sådana här segel.
    Jag har provseglat med orginalblocket. Det tar ingetvidare med höjd. Det ser inte bra ut på land. Det lyfter mycket i underliket i byarna.
    Jag har gott hopp att min extra cm är grejen.
    Jag har inte provseglat den nya. Hoppas på helgen.

    /JE

  • swe876

    Medlem
    25 april, 2007 vid 07:55

    Har man svårt att dra ner ett segel kan man prova följande:
    1. Dra ner så mycket du orkar.
    2. Ställ seglet upp och pumpa över cambrarna några gånger.
    3. Dra mer.

    /Jona

  • the_novice

    Medlem
    25 april, 2007 vid 07:56

    Jag testkörde lite prylar i Hyeres, och skall försöka kitta upp mig lite inför säsongen (eller rättare sagt jag har ingen lust att köra på mina gamla prylar längre… :(). Fick bla testkört F161 och Apollon med Code Red (R1) 11.0 och 10.0, tyckte det var stor skillnad mot mina gaastra nitro IV, och neutron. Framförallt 11.0 tyckte jag kändes väldigt bra och lätt i händerna jmf med mitt neutron 11.5 som jag har haft mycket bekymmer med…

    Det låter ju som att du haft för lite nedhal, i byarna så skall det dra framåt och höjdtagningen hade jag inga problem med (även om jag inte hängde med Per).

  • swe176

    Medlem
    25 april, 2007 vid 10:42

    @SWE876 379013 wrote:

    Har man svårt att dra ner ett segel kan man prova följande:
    1. Dra ner så mycket du orkar.
    2. Ställ seglet upp och pumpa över cambrarna några gånger.
    3. Dra mer.

    /Jona

    Vad är det som håller emot?
    /JE

  • swe876

    Medlem
    25 april, 2007 vid 10:53

    Friktion! 🙂

    Du har väl någon gång provat att dra nedhal, segla en stund och sen dra mer? Du kan alltid dra lite till när seglet har använts en stund.

    /Jona

  • swe176

    Medlem
    25 april, 2007 vid 11:28

    @SWE876 379079 wrote:

    Du har väl någon gång provat att dra nedhal, segla en stund och sen dra mer? Du kan alltid dra lite till när seglet har använts en stund.

    Jag har testat den varianten också.
    Tom dra det till stopp, segla lite, blöt upp det lite, dra igen. Men i det här fallet har det inte hjälpt.

    /JE

  • jester

    Medlem
    25 april, 2007 vid 12:29

    Du använder vev, eller? Måste ju nästan kärva fast totalt för att veven inte skall vara behjälpsam längre..

  • swe-496

    Medlem
    25 april, 2007 vid 20:53

    Mycket nedhal stavas M U S K L E R…..;)

  • jester

    Medlem
    25 april, 2007 vid 21:00

    Och mycket gas stavas A L K O H O L… ;);)

    Allavarligt talat så ser jag ingen anledning att ödsla energi, eller riskera ryggar när det finns vevar som eliminerar bägge.

  • swe-496

    Medlem
    25 april, 2007 vid 21:01

    Du har så rätt så Jester, men trycker man nedhalet med benen istället för med ryggen så funkar det…

  • swe176

    Medlem
    29 april, 2007 vid 19:17

    Provseglade med det nya nedhalshjulet idag.

    Steg 1. Rigga. Trä linan. Ta fram den lilla träpinnen. Dra.
    Hur enkelt som helst!

    Steg 2. Segla. Det är ett helt annat segel. Förhållandena var kass, även med formulamått mätt. Varierade mellan icke planing och fenplanaing.
    Men med en extra cm nedhal är seglet hur stabilt som helst.

    Steg 3. Trimma. Hur enkelt som helst. Ta fram pinnen och finjustera. Provade lite olika nedhal, 0,5 cm mer och mindre. Seglet ser lite annorlunda ut, men jag kan inte riktigt avgöra vad som är bäst. Man behöver inte dra mer i alla fall.

    Operationen var mycket lyckad. Det finns inte ett spår av låsningsproblemet. Undrar om det är något annat som har hänt?

    /Jan-Erik

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Byta block i ett Severne segel.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.