Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Byvind 4,7 resp 5,0

  • Byvind 4,7 resp 5,0

    Publicerad av zurfman på 29 augusti, 2011 vid 15:54

    Hej

    Vilken byvind klarar ett 4,7 respektive 5,0 med ca 83 kg vikt , bara en jämförelsesiffra (dvs oberoende av kompetens)?
    Seglet är ett vågsegel, Curve. Det seglet kommer vara mitt minsta.

    Till början med är tanken att använda seglet med en 110 liter freestyle o senare kanske även med en mindre FSW eller vågis.

    Enligt en beräkning jag gjorde med segelval o min vikt skall det krävas 11 m/s för ett 5,0 medan det krävs hela 14 m/s för ett 4,7, oftast är det dock ju så byigt här att när små segel är aktuella så finns det ju byar över 14 att plana upp på, eller vad tror ni om det?

    Jag föredrar att ha kontroll när det kommer till små-prylar, mer än extrem fart…
    Vilket segel är lämpligast som minsta till 110 liter FS (nästa storlek 5,6)?

    zurfman svarade 12 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • jofogel

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 17:50

    Vilken speciell fråga. Igår till exempel var det både byigt och mycket vind. Och så ökade det lite framemot kvällen. Just eftersom det var lite byigt så började jag med min 5,3:a men gick in och bytte ner efter ett tag. Byarna var på något över 15 m/s gissade vi på (emellanåt avtog det dock nästan helt i små “fickor”). Jag tog fram den gamla 4,7:an och riggade det så platt som möjligt, det blev bra trots luckorna i blåsten. Just som det var lite choppigt var det stort plus att ha lite kontroll på grejerna, man blir mindre trött då. Blåsväder (även en aning byigt) + liten bräda med 4,7:a = härlig segling. Jag väger ca 85 kg och har en 84 liters bräda. => mitt tips: visst vill du satsa på en 4,7:a!? Det kommer också passa fint till din lillbräda. Om det var det som var frågan.

  • zurfman

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 21:00

    Tack för svaret!

    Jo det kanske är så att antingen är det ganska jämna vindar med ca 11-12 m/s o då kan man ha ganska bra kontroll med 5,6…. blir det mer vind så blir det ganska rörigt gissar jag (efter ha testa en veckas hårdvinds-segling på Karpathos, då mer 3,7 till 4,5 men i off shore, gissar att det kan motsvara ca 5,0 på våra icke-våg ställen gällande chop). Det kanske är lämpligare att köra 4,7 direkt eftersom det tenderar till att bli choppigt… ju mer man vindsurfar ju mer tycker jag det är okej att inte plana en liten del för att istället ha bra kontroll resten av tiden (mer utvecklande)
    Har nyligen köpt ett 5,0 som jag kan byta till 4,7 o just pga av chop kanske jag gör så…även om steget 5,6 till 4,7 blir något stort….
    Visst blir det mycket enklare att klara samma chop aningen underriggad istället för överriggad, det har jag också erferenhet av numera. Även om man planar bra i båda fallen (men kanske höjdar litet knappt med det mindre seglet)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Byvind 4,7 resp 5,0

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.