Senaste nytt Forums Vågsurfing Cap Verde

  • Cap Verde

    Publicerad av labolina på 31 juli, 2008 vid 11:44

    Tjena

    Jag funderar på att ta mitt pick o pack och dra till Cap Verde öarna över jul/nyår. Någon som varit där?

    Har bodyboardat ca 1,5-2m vågor och är ganska orädd, reser själv med noll koll på vågorna i C. Verde området.

    Tips? Bra vågor? Ställen att undvika? Resepolare? annat skoj =)

    Cheers!
    Lisa:cool2:

    labolina svarade 15 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • yann

    Medlem
    31 juli, 2008 vid 15:31

    Inte vart där men det verkar som att många av bryten är rätt tuffa om man kollar wannasurf. Ska du köra boggieboard där eller stå upp?

    http://www.wannasurf.com/spot/Africa/Cape_Verde/index.html

  • erik-g

    Medlem
    1 augusti, 2008 vid 21:44

    Jag har varit där för några år sen, vågorna är bra. Inte helt ofarliga då dom bryter över grunda lavarev och ofta nära strandlinjen. På Sal finns det några snällare nybörjarsurfställen också. Prova åk till Sleeping lion mountain på sydsidan om detta finns bra nybörjarsurf som inte är så kritiskt.

    I övrigt så se upp för lokal kriminalitet, det har förekommit riktigt otäcka fall av sexualvåld mot naiva charterturister. Tror tom nån blivit mördad. Kap Verde sägs vara transitpunkt för droger (kokain bla?).
    Kriminaliteten ligger under ytan, Kapverdianerna är fattiga men mycket trevliga . I övrigt skön stämning och mycket grym lokal musik och helt koko skakarumpandanser. Det är ganska dyrt då mycket mat och annat importeras. Vattnet är kyligt men inte kallt. FULLT med vindsurfande och kitande idioter som inte verkar ens ha hört talas om surfregler tyvärr..
    De flesta öarna skall ha surf men det finns inte så mycket guider till vågorna utan mest secret spots. Går båtar mellan öarna och även flyg.
    Jag åker gärna tillbaka…Kapverde är grymt.
    NAckdelar: Kriminalitet till viss del, infrekvent surf kan vara platt ibland men när det kommer kan det bli riktigt stort med tunga tubande vågor. Lite för blåsigt emellanåt.

    Hade:smirk:

  • labolina

    Medlem
    1 augusti, 2008 vid 23:18

    Grymt!

    Lät dock lite oroväckande med alla icke-surf kommentarer… Jag kommer BB’a så Sal är väl lite vad jag kikat på för att inte ta mig vatten över huvudet även om det kan vara rätt kul också 😉

    Egentligen vill jag ju till Europas Hawaii dvs Azorerna men under jul-nyår är det så förbannat kallt och om jag ska klättra istället för att leka i vågorna kan man ju inte direkt resa solo heller.

    Tack så mycket för inläggen, ska kika vidare, kanske värt att sticka ngn annanstans eftersom jag troligen drar iväg själv. Kul o höra att du vill tillbaka iaf, ett bra tecken =)

    Blue skies, green waves…
    /L

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Cap Verde

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.