Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Challenger Fluido bigsize

  • Challenger Fluido bigsize

    Publicerad av freed på 3 mars, 2009 vid 15:28

    Challenger Fluido “storsegel”….
    Nån som testat de stora storlekarna? Funderar på Fluido 9.3 eller 9.8

    Kärnfrågan, tidig planing vs stort och bökigt

    Hur mycket vinner man i tidig planing på att välja 9.8 istället för 9.3?
    Hur mycket större och bökigare känns 9.8 jämfört med 9.3?

    Vilken storlek skulle ni valt förutsatt att ni hade bräda som klarar båda storlekar? (490 mast passar bägge)

    Är skapligt duktig surfare, vattenstarter, gippar, lite vågor etc
    Inte expert men långt ifrån nybörjare

    Tack för input

    feg svarade 15 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    3 mars, 2009 vid 15:54

    Vilken bräda och hur mycket väger du?

    Spontant – tror inte du vinner mycket i tidigare planing, snarare att du tar lite bättre höjd och kan behålla planingen längre med en större lapp i nävarna.

  • p-malmkvist

    Medlem
    3 mars, 2009 vid 16:13

    Spontant säger jag att nocam fungerar kanon upp till 7 kvm och visst fungerar ett nocam i större storlekar också.. Men min erfarenhet av nocam i de storlekarna du nämner är att de kan ge tidig planing men blir galet överiggade väldigt fort med en grymt bakhandstryck som resultat. Mitt tips är att du kikar på ett freerace segel 9kvm med iaf 2-3 cambers så får du ett betydligt roligare segel när det är några m/s över planingströskeln..

  • feg

    Medlem
    3 mars, 2009 vid 19:29

    @P Malmkvist 533248 wrote:

    … de kan ge tidig planing men blir galet överiggade väldigt fort med en grymt bakhandstryck som resultat…

    Det trodde jag också fram till att brorsan köpte ett 9.0 Simmer Zero Seven 2004 medan jag körde vidare på mitt gamla slitna 9.5 som var precis som du skrev. Zero Seven däremot var tokstabilt och när vinden öka gav det bara mer fart. Det krävde lite mer aktiv pumpning för att komma igång men när det plana så var det snabbare i alla vindar och dessutom mycket skönare i händerna.

    De erfarenheterna fick mig att köpa ett Simmer V-Type 9.0 i sommras och mer nöjd kan jag inte bli. Enda missen är att jag missade att speca vilken färg jag ville ha så när jag öppnade påsen var seglet hulken-grönt! 🙂

    Slutsats:
    Döm inte ut stora camberlösa segel, för freeride, prova först.
    Den absoluta tidiga planingen förlorar man nog utan cambers men nåt avkall på toppfart tycker jag inte att det är. Visst ska du köra slalom så går det nog fortare med cambers men jag gissar att det inte går så fort nog att kalla det för slalom med ett +9 kvm segel iallafall.

    /Jocke

  • oscar

    Medlem
    3 mars, 2009 vid 20:34

    Om man jämför ett gammal cambersegel med ett nytt nocam så stämmer säkert dina erfarenheter feg men ställer du 2 segel av samma märke och årsmodell mot varandra så kommer garanterat camberseglet kännas betydligt mer stabilt.

    MEN jag dömer inte ut nocam i 9 kvm. Kan vara fantastiskt bra om det är skön freeride i lättare vindar man är ute efter.

  • schnitzler

    Medlem
    3 mars, 2009 vid 21:02

    varför ska man ens ha ett camberfritt segel i den storleken? rörligheten är väl egentligen skitsamma, med ett så stort segel åker man ju ändå bara fram och tillbaka.
    Ända problemet jag ser är om man har problem i gipparna, men då är det väl bara att nöta lite mer så sitter även gipparna bättre på små segel.
    eller vad säger ni?

  • bicless

    Medlem
    3 mars, 2009 vid 21:26

    Jag har ett beggat fluido 9,3 i fint skick för 1590:- om du vill testa seglet utan att göra av med så mycket pengar.

    Jag tycker att seglets styrka är att det är lättriggat och relativt smidigt för storleken. Den kan riggas på 490 mast vilket är en annan styrka
    Det som jag upplever som svaghet är att cambersegel har ännu större vindregister och vissa av dem har även ännu mer utpräglat bottendrag.

  • freed

    Medlem
    3 mars, 2009 vid 21:41

    Som alltid mycket erfarenhet och många bra svar här.

    Jag har varit inne på Malmqvists inje och troligtvis stämmer det, men håller samtidigt med Feg. Jag kör ett camberlöst NP idag och det känns verkligen inte instabilt. Det har än dock några år på nacken. Tror det är från 2001..!!! Har dock inte jämfört mot liknande storlek med cambers.

    Största anledningen till att jag tittar på dessa segel är att jag redan har en 100%ig kolmast som är 490 och tycker det känns onödigt att lägga ytterligare 5 lakan på en 520 eller längre mast.

    Kanske ska vara lite tydligare med förutsättningarna:
    *Vikt: 85kg
    *Bräda: Proof Freeride/Course ca 140 liter

    *Seglet ska passa i undre registret för att komma igång tidigt och kunna få tid på vattnet och mer flexibilitet. Blev verkligen ett lyft när jag gick upp till 8,2 och 140 liter och nu vill jag ta det ett steg till. Funderat på formulakitt men är tveksam till om det ger mig return on investment. Vet att det är en halvlösning jag letar efter men kanske är det gott nog för att få lite skön freerideplaning som abstinensdödare och träning. Blåser det mer finns 8,2 och sen freestyle/vågprylar att tillgå.

    *Seglet ska passa på en 490 NP 100% för då blir det enkelt att enbart komplettera med segel. Därför tyckte jag att jag fick mycket duk med Challenger 9,8

    *Jag är inte killen som trimmar och meckar. Tiden är knapp och jag vill bara hissa segel och köra, dock får ju seglet inte vara kasst när jag väl är på vattnet.

    *Behöver inte senaste årsmodell av helium/airspace/promaster seglet om det verkligen inte är så att det är väldigt mycket bättre än ett segel med något år på nacken. MEN kvalitet och prestanda går före pris

    Nå, vad ska man ha?

  • bicless

    Medlem
    3 mars, 2009 vid 22:11

    Med 490 mast kravet så återstår nog bara challenger Fluido. Jag känner inte till någon annan 9,8:or som riggas på så korta master. Challenger är mästare i korta master på stora segel. Tidigare var det dock en del frågetecken gällande om seglen verkligen var den storleken som man hävdade men jag tror dessa rätats ut i senare årsmodeller. Min gamla fluido 8,1:a från 2004:a var klart mindre än min Neil Pryde v8:a 8,0

    Jag har även kört en del på simmer zeroseven 9,?, gaastra gxt 9,8 och sailloft 2-cam 9,0 och saillioft traction 8,5. De tre sistnämnda är cambersegel.

    Nackdelen jag upplevde på simmern som är nocam är att den var omöjlig segla överriggad. Även om du har ett mindre kanske du inte alltid orkar rigga ner när det blåser upp eller kommer lite vassare byar. Jag tror min var årsmodell typ 2005-2006. Den såldes snabbt för det var så överjävligt att segla den om det blåste upp det minsta.

    Traction har 2 minicambers och är löjligt lättvindsorienterad, dvs går igång lika tidigt som en normal 9,5:a trots att den bara är 8,5.

  • freed

    Medlem
    3 mars, 2009 vid 22:34

    Sailloft traction låter ju onekligen intressant.

    Känns dock knasigt att köpa ett 8,5 när jag har ett 8,2 som funkar fint. Kan ett nytt 8,5 dock komma igång snabbare än ett fluido 9,3 eller tom 9,8 så har jag ju iofs hellre ett 8,5 då det borde vara smidigare och dessutom tål mer vind. Kan det verkligen vara så att det med sina 8,5m2 går igång lika tidigt som ett segel som är 1,5m2 större?

    Fluido 9,3 beggat för 1500….ja, då blir det rätt mycket för pengarna

    Har inte koll på Sailloft. Är det kvalitetssegel typ NP & North?

  • pgvirtual

    Medlem
    4 mars, 2009 vid 08:23

    Själv kör jag cam-fritt 9.0 sedan många år. Har varit jättenöjd med både ZeroSeven och Sailworks Retro även om de är mycket olika som segel. ZeroSeven (på rätt mast) tål hur mycket vind som helst, känns lätt i händerna. Retro är kraftfullt på ett helt annat sätt, kräver mycket nedhal för stabilitet. Och har mycket mera “lyft” än ZeroSeven, mastofoten flytttar fram nästan 10 cm för samma trim!
    Min uppfattning är att ett 9.8 segel kommer att vara mycket mera ohanterligt än en 9.0-9.3. Jag pumpar hellre litet än släpar omkring på ett segel i Formulastorlek, dessutomj tror jag att man förlorar en hel del i stabilitet när seglet blir större.
    Och Fluido borde också vara ett bra segel!

    Sailloft Traction är inte bara nytt, det är ett annat koncept (liksom Gaastra Plasma och NP Helium). Djupare buk och mera kraft i lätta vindar. iden med seglet är att ett 7.5 m2 segels planingströskel skall motsvara ett typiskt 9.0 freerace segel (Gaastra GTX, NP V6/V8). Så en Traction 8.5 borde vara en riktig traktor (förutsatt att du vill ha cambers). Jag har inget Sailloft men det skall nog vara ett kvalitetssegel.

  • svennebanan

    Medlem
    4 mars, 2009 vid 10:08

    @PGVirtual 533357 wrote:

    Och har mycket mera “lyft” än ZeroSeven, mastofoten flytttar fram nästan 10 cm för samma trim!

    Det där med lyft har jag inte riktigt förstått. Jag har ett Challenger Fluido 8.3 -07 (460) och ett NP V8 8.5 -05 (490). V8 känns som om den har betydligt mer tryck men inte samma lyft som Fluidot. Vad är det som skapar “lyft” känslan? (nedhalet på V8an ser ok ut tycker jag och björnen såg inget konstigt heller när jag frågade honom)

    Om planingströskeln skiljer något nämnvärt har jag inte kommit på än, men V8 klarar iaf betydligt mer vind trots “fel” mast. Fluidot är dock mycket enklare att hantera (riggning etc) vilket var motivet till att jag köpte det förutom att det går på 460 mast.

  • svenj

    Medlem
    4 mars, 2009 vid 10:57

    Jag har ett GTX 9,3 (luff 518 bom 250) som riggas på 490 mast. Jag köpte seglet 2004 hos westwind begagnat för 900 DKK för att få mer tid på vattnet. Tror att seglet är från 03 eller 02.

    Jag sålde min Eray 150 och 490 masten förförra sommaren så nu ligger bara seglet och en prolimit bom 202-262 i garaget och längtar efter vatten. Har en 48 cm G10 North Shore fena powerbox som matchar också. Har någon vägarna förbi Karlskrona så säljer jag seglet, bommen och fenan för totalt 1000 SEK. Bommen är använd 5 ggr och är mycket fin. Seglet är ok men har en lagning (av westwinds segelmakare) samt några små hål i mastfickan. Fenan är mkt fin.

    När jag hade min Eray så seglade jag oftast med ett NP supernova 7.9 och det planade vid 6-7 m/s. Min uppfattning var att GTX gick igång redan vid 5 m/s (inga vita gäss). Jag har aldrig seglat GTX överriggad.

    Nu har jag en TripleX 109 från 2004 och ett 6.4 segel/430 mast som störst. Går i valet och kvalet att skaffa ett 7.5 segel (tex X-type 7.5 + 460 mast) till min TripleX eller om man skulle skaffa en ny 490 mast och större bräda till 9.3’an..

    Vi har rätt bra vindförutsättningar i östra blekinge men det händer ändå att man kör bom pga att 6.4 är för litet. När jag hade min Eray brukade jag väga jag 90-92 kg. Nu har jag lyckats bli av med några kilo så det kanske planar tidigare i vår även med 6.4’an.

    // Sven

  • p-malmkvist

    Medlem
    4 mars, 2009 vid 13:37

    Om du seglar i 08-området eller kommer på någon speedtävling i Sverige så kan du få mycket trimtips av mig eller andra seglare.. Lär du dig trimma seglet efter olika vindar så kommer du få stort vindregister på varje segel och skillnaden mellan 8.5 och 9.5 segel blir minimalt..
    Fördelen med iaf 2-3 cambers i ett segel är att du kan få bra bottendrag samt acceleration genom att alltid dra mycket nedhal men att anpassa uthalet efter vind/seglarstil.. Exempelvis så kan du köra med mycket negativt uthal på ett cambersegel och då få tidig planing, bra acceleration men ändå väldigt snabbt segel.. Trimmar du ett nocam segel med negativt uthal får man oftast problem med att lattorna inte roterar över masten, och seglar man ett stort nocam segel i de övre vindregistret så för man oftast dra mycket uthal vilket enligt mig gör det tråkigt att segla=dålig acceleration, planar sent, dålig fart samt trycket i seglet blir väldigt på/av, speciellt när du vill dra på en skön hårdvindslör..
    Nocam segel jag provat är NP supersonic, diablo och några till som kändes kanon upp till 7 kvm men större storlekarna var ingen vidare i hårdvind iaf..

  • freed

    Medlem
    4 mars, 2009 vid 23:01

    “heliumseglen”….är det en fluga eller fungerar de i praktiken?

    någon som testat och jämfört helium mot vanliga segel? kommentarer? Segel runt 9kvm intressanta

  • feg

    Medlem
    5 mars, 2009 vid 12:53

    Med din 100% 490 kolmast, 140 liters Freeride och vikt på 85kg tror jag du bör sikta på en 9.0:a och inte så mycket större pga den ökade klumpighet som kommer med extra duk och bomlängd. Kolla efter stora camberlösa segel med korta bommar så blir det livligare och roligare segel.

    Bakgrunden till mitt påstående är att jag väger 95kg med Simmer 9.0 på en Starboard F-Type 138 efter att tidigare haft formula, 11.5 och 12.5 kvm. Den där absoluta lättvinden saknas på mitt nuvarande kit men vid 5 m/s har jag roligare nu än med de gamla grejerna.
    Att lite klumpigare rigg inte är nåt problem eftersom man “bara åker fram och tillbaka ändå” håller jag inte med om. Min upplevelse av camber segel är att de är väldigt “låsta” och kräver ett jäkla brötande även rakt fram medan våg/freestyle segel är lösa och lediga i händerna och den det är samma känsla i mitt Simmer 9.0kvm. Gippar och slag går utmärkt och hela riggen käns fjäderlätt i händerna i alla manövrar. Tyvärr tycker jag det ser ut som om moderna spiiiiiid/slalomsegel är bökiga att hantera och svårgippade när folk seglar dem i Fituna som är mitt lättvindsparadis.
    Huvudargumentet för att byta bort formula och cambersegel var böket med att rigga seglet och trimma in camberrotationen till att funka bra vid gippar och slag. Oftast krävdes en lätt spark mot cambern för att rotera den rätt vilket slöade upp alla manövers till slowmotion. Visst, nu kommer folk att säga att det blivit bättre på senare tid på den fronten men så lätt som det är att rigga våg/freestyl samt även mitt simmer tror jag alldrig att det blir. Jag bara kastar in masten i mastfickan, drar nedhal och klämmer på bommen.

    Jag tror dock att ditt 8.2 kommer i kläm om du skaffar ett 9.0 eftersom det funkar kanon att gå från 9.0 på stor freeride till 5.9 på freestylebräda. Jag har en 7.0:a som inte använts på två år pga detta.

    /Jocke

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Challenger Fluido bigsize

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.