Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Challenger RDM till Simmer (CO)?

  • Challenger RDM till Simmer (CO)?

    Publicerad av stinger på 4 januari, 2008 vid 11:14

    Jag funderar på att konvertera till RDM på vågsegel men innan jag gör slag i saken tänkte jag kolla med kunskapsbanken här på surfzone.

    hampuss svarade 16 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • endy

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 11:57

    Jag har seglat med Challenger under några år och provat 3 olika sorters master från deras linjer.
    Nu har jag iofs aldrig provat Simmer ihop med challenger, genrellt är Challengers master lite mjukare än medel, jämfört t.ex Goya/Simmer

    Jag har provat lite med Challenger master i mina Goya segel och det funkar bra tills det börjar dra på lite, då orkar inte masten hålla vind och fungerar sämre.

    Allt går men olika bra, till dina simmer skulle jag rekommendera Simmer/Powerex/Goya/Naish
    De är alla liknande master i styvhet, sen sklijer det lite detaljer.

    Det bästa är så klart att prova, men bara en riggning säger inte allt om hur seglet kommer fungera, men mer än inget.
    En kombination om du är i behov av 3 master t.ex 370/400/430 är att köpa en 370 och en 430 där du kan kombinera ihop delarna (t.ex. Simmer/Ezzy/Powerex/Goya)

    Skriv gärna vilken mast(er) med vilket segel och årsmod.

  • stinger

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 13:35

    Jag hade tänkt Challenger short 65% 400 lång till Simmer CO 5.0 -05. Stirrade mig blind på challenger tack vare den 30 cm fasta förlängaren. Vips så skulle jag ha en 400 och en 430 (för ett framtida inköp av “ungefär 5.7”).

    Du öppnade mina dumsnåla ögon :), tack! Varför köpa en mast som kanske funkar när jag kan köpa orginalet för bara 7-800:- mer.

    Onwater hade dessutom Powerex RDM 85% 400 för 3350:- Det får nog bli en sån.

    Jag tar tillbaka frågan och ställer mig i dumsnålskamvrån ett tag 😉

  • mrpop

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 14:59

    Om du tänkt dig att det framtida 5.7 seglet kan bli ett Challenger segel så är det ingen dum ide att satsa på en Challengermast. Challenger Bash och Simmer CO är rätt lika varandra.

    Känn dig inte dumsnål, men kanske smart 🙂

  • snaffe

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 17:02

    Tycker inte bash och crossover är lika och kör inte challenger 400-mast+förlängning till ett simmer som ska ha 430 mast har testat och det blir inte bra. Konstig lattrotation och det känns inte bra. Crossover 5,0 från 2005 ska väl ha 430-mast.

  • hampuss

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 22:39

    Så challenger 400mast+extender är alltså inte någon toppen kombination?

  • mrpop

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 02:41

    Båda är väl crossoversegel. Har dock aldrig provat Simmer CO, gillar inte Simmer seglen. extendern funkar riktigt bra.

  • stinger

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 10:06

    @snaffe 436761 wrote:

    Tycker inte bash och crossover är lika och kör inte challenger 400-mast+förlängning till ett simmer som ska ha 430 mast har testat och det blir inte bra. Konstig lattrotation och det känns inte bra. Crossover 5,0 från 2005 ska väl ha 430-mast.

    Jag väger strax under 70 kg och blev rekommenderad att köra CO på 400-mast och gjorde så också. Citat från dr Masses recension: “5.0 går igång tidigt för sin storlek, lätthanterar och bra balans. Jag körde det med både 400 och 430 mast, bägge gick bra. Föredrog kanske 400 på seglet, lite mjukare känsla.”

    Har en fiberspar 3200 nu men tänkte uppgradera till något med lägre vikt (tjänar bortåt ett halvt kilo från nuvarande (2.2->ca 1.7)). Det naturliga skulle vara Simmer SC6 men för framtida uppdateringar tänkte jag att det är väl lika bra att skaffa RDM nu när jag ändå tänkte byta, “bara” nån tusenlapp extra.

    Jag gillar mitt Simmersegel så en ny “5.7a” kan mycket väl bli en Simmer

  • snaffe

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 16:21

    @hampuss 436820 wrote:

    Så challenger 400mast+extender är alltså inte någon toppen kombination?[/QUOTE

    Nej. Seglet känns helt annorlunda och mycket bättre på simmers 430 rdm mast. Har inte provat simmer 400 till seglet.

  • hampuss

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 22:46

    Funderade på den masten till mina blade segel men masten skulle tydligen vara väldigt mjuk, och med extendern på ännu mjukare..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Challenger RDM till Simmer (CO)?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.