• Cozumel?

    Publicerad av nick på 12 mars, 2010 vid 06:58

    Någon som varit på Cozumel och har några tips att komma med? Jag är främst ute efter förslag på bra spots, men alla tips är välkomna: restauranger, boende etc.

    /Nicke

    pjoter svarade 13 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • t_h_s

    Medlem
    18 februari, 2011 vid 11:53

    Hej Nicke,

    kom du iväg till Cozumel?

    Jag och tjejen funderar på att dra till Playa del Carmen / Cozumel om ett par veckor.
    Vi tänkte inte kita för jag tror inte det är så mycket vind (?) Vet du hur det är på vågfronten? Jag tänkte ev om möjligt hyra bräda några dagar och försöka surfa lite.
    Som du sa sist (men inte fick svar på) så är alla tips av intresse!

    /Thomas

  • dannep

    Medlem
    18 februari, 2011 vid 16:28

    Hej Thomas.

    Har besökt Playa Del Carmen och Cozumel. Underbara ställe, något turistigt men väldigt god mat, testade många restauranger och blev inte besviken. Fin dykning och utflykter. var på oförglömlig snorkeltrip, ett av stoppen var en mindre sötvattens sjö. Stoppade man i huvudet såg man hela sjön för sikten var så bra. Där var akvariefiskar vi ser hemma som guppy, ciklider och malar fast trippla storleken mot hemma. Helt sjukt…

    Surfingen var lika med noll när vi var där, vindstilla och våglöst. såg ett par stycken med vågbrädor men inga ställe som hyrde ut. Har du tur kan det bryta fint på piren i Playa Del Carmen men inget surfbart när vi var där i december.

    Cozumel var kul, bra dykning, fin ö med härliga stränder att slappna av och ha det gött på.

    Undervattenskamera rekommenderas!

    /Daniel

    9deebc90a2c65696381d4ae4de49e564.jpg

    f48ecec0237d185a50cc97b3e88e4738.jpg

  • nick

    Medlem
    18 februari, 2011 vid 17:24

    Halloj!

    Vi tyckte att Cozumel var okay, men tröttnade efter några dagar och åkte därifrån i förväg trots att vi redan hade betalat hotellet för en natt till. Det var alldeles för mycket kryssningsfartyg som la till där o släppte av laster av tjocka amerikaner.
    Playa del Carmen var vi bara ett dygn i innan vi skulle åka hem, men i efterhand så skulle vi hellre ha spenderat Cozumel-tiden där istället. Carmen är ju oxå väldigt turistigt, men det är ändå väldigt mysigt. Vi gillade känslan där.

    Vi tog oss ner till Belize och åkte ut till Ambergris Caye (Isla Bonita som Madonna sjunger om) istället sista veckan. Ett toppställe som varmt rekommenderas. Ön bredvid, caye Culker, är oxå helt fantastisk.

    Om ni inte vill lämna Mexico så skulle jag annars rekommendera er att åka till Tulum. Nu var vi ju inte där själva eftersom vi valde Belize istället, men vi hörde en massa bra om det.

    Vågsurfing såg vi ingen över huvud taget. Det borde ju finnas breaks på Cozumel när det är hyffsat swell, men Carmen tror jag inte på. Cozumel ligger ju utanför o blockar. Vi såg inga ställen som hyrde ut vågbrädor på Cozumel eller Carmen, men vi kan ju ha missat det…

    Vi hade kite-prylar med oss men hade ingen tur med vinden alls. Inte en blåsig dag på 2 veckor. 🙁
    Detta var i april och det är säkert bättre andra tider på året.

    I Belize har jag haft en del fantastiska kite-dagar under tidigare resor. De har ju världens näst största barriärrev som ligger utanför som en vågbrytare. Det finns en del som vågsurfar utanför revet, men det är ju 500 m från land och lite risky om man kraschar mot revet.
    Dykningen i Belize är bland den bästa i världen. Jag har haft sjukt bra dyk där!

    Liksom Danne rekommenderar jag en undervattenskamera – kul!

    /Nicke

  • johan_

    Medlem
    19 februari, 2011 vid 04:48

    Har vart i playa ett par gånger, vågsurf existerar inte. Om du har kajtgrejer så ta med det. Var där i februari sist och då brukade det komma en schysst bris på kvällen. Kajtstranden ligger en bit bort, rätt smal och riktigt lurig lanch (3 m högt stängsel som skärmar av stranden) men annars helt ok spot. Men ta din största kajt. Är du i playa och det nu kommer vind nån dag så bör du ta dig till isla blanca, stoooor lagun med plattvatten lite ovanför cancun. Har både rum att hyra ut och tältplats. Riktigt nice ställe. Vissa säger att tulum är schysst att kajta på, det tycker inte jag dock, jäkligt choppigt. Men annars en riktigt soft strand. Blir det nu inte vind så är snorklingen grym. Både stränder och cenotes. Cenote azul är cool med lite schyssta grottor man kan dyka igenom.

    Ha det gott!

  • t_h_s

    Medlem
    19 februari, 2011 vid 10:57

    Tack för många snabba och utförliga bra tips!

    Snorkleriet åker så klart med och vi får se hur det blir med kite. Kamera känns som en hit oxå. Det ska tydligen finnas ett ställe som hyr ut surfbrädor på Cozumel men jag är ju novis så det får bli om stället känns safe.
    Det skrivs här och där om hajar och bl a tjurhajar. Är det något man ska behöva oroa sig för?

    /Thomas

  • pjoter

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 22:19

    Spenderade 2 månader i Tulm för två år sen. Superfint där! Kitingen är inte i världsklass, rätt choppigt men otroligt vackert och ändå rätt gött. 🙂 Ta med stor kite då det är ungefär som svensk sommar. Har för mig windguru stämmer rätt bra så du kan ju se om det är något väder på g in.

    Vi tog oss inte runt så mkt då jag jobbade på kiteskola där och vi hade riktigt kass med pengar.

    Snorkling och dykning är otrolig. Besök så många cenotes du kan, alla är olika och fruktansvärt fina. Sen finns de mkt mayatempel att kolla in. Ät å drick gott också.

    Jag rekommenderar helt klart Tulum framför playa och Cancun.. Cozumel fick vi aldrig tagit oss till men det känns tyvärr som för många fartyg stannar där för att de ska kunna va så mysigt. Tulum är en mysig småstad medans playa mer är gran canaria och cancun är bara vidrigt… Enda vettiga är cancun är Hooters och el kitedoctor som lagar dina kites. 🙂

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.