Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Dagens I-landsproblem[Bild]

  • Dagens I-landsproblem[Bild]

    Publicerad av m_robban på 27 augusti, 2012 vid 20:05

    För ett antal år sen behövde jag låna ett par solglasögon när jag var på besök hos min mormor och morfar i Skärhamn. I en låda hittade jag ett par som inte såg ut att vara använda de senaste tjugo åren. Det var bruna och fullsnygga i pilotmodell med bågar i plast. Armarna var justerbara och längst ut satt ett par rejäla krokar som nådde ända ner till örsnibbarna. Det fanns även fästen för vind eller snöskydd på sidorna. Tror dom är avsedda för skidåkning från början. När jag justerade in armarna max satt dom som klistrade på mig.

    Det blev inte riktigt av att jag lämnade tillbaka dom där och hade inte så dåligt samvete för det heller eftersom dom ändå inte användes. Jag har aldrig varit rädd om dom och sen dess har glasögonen hängt med både på segling, festival och skidåkning, fotboll och beachvolleboll till Egypten och Sydafrika. Med krokarnas hjälp har dom aldrig ens varit i närheten att ramla av. Och dom relativt tjocka plastbågarna har känts bra när man riskerat att ramla eller få en boll i huvudet.

    Men en framåtvurpa med kiten med påföljande undervattensfärd blev för mycket. I söndags åkte dom av vid Habo ljung camping och föga förvånande hittade jag dom inte igen.

    Nu först förstår jag hur mycket jag gillade dom där glasögonen. Och har även insett att dom inte blir lätta att ersätta. Har googlat men det enda jag hittat med riktiga krokar är Ray Ban Outdoorsman. Men dom är i metall och betydligt dyrare att slarva bort. I övrigt är det inte lätt att hitta sportglasögon i pilotmodell idag. Nu är jag en retrokille och vill inte ha ett par sportglasögon med futuristisk design. Vill inte se ut som en seglarpappa med 45-årskris. Dessutom verkar de flesta moderna sportglasögon vara begåvade med armar utan böjning överhuvudtaget. Inte så käckt om skall böja sig fram nån gång. Vill ju inte ha ett par som sitter fast pga att dom klämmer åt huvudet.

    Alla tips var jag kan hitta liknande solglasögon mottages tacksamt. Om någon mot förmodan hittar dom vid strandkanten i Habo står jag här villigt med hittelön.

    Slänger upp en bild på skönheterna.

    rabbit svarade 11 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • cortex

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 22:07

    Haha, det finns en viss risk att det är ett par Cebe 2000. Jag har ett par sådana och de ser ut som på bilden och stämmer på pricken in på din beskrivning. Köpte mina i Les Arcs typ 1994-1995… de var riiiktigt heta då. Och ganska dyra. 😀

    Använder dem fortfarande när jag flyger och de är faktiskt riktigt nice. Mao är de inte till salu (förutom till rent löjliga summor) men med lite (läs väldig) tur så kanske det iaf kan underlätta att hitta ett par likadana när du nu vet vad de heter.
    Om det nu var samma dvs…

    Grymt bra smak på solglajjor har du helt klart!

    /Kaj

  • svenne

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 23:54

    Mouahahahahaaaa! Min gamle flygar-coach… Han hade tamefan EXAKT samma brickor och de var garanterat köpta i alperna. Tror att det var samtidigt som han kom hem i en neongul täckjacka med dragkedja på diagonalen. 90-tal så det gör ont i anus!

    Kan lugnt säga att din Mormor lär ha pyntat för de där, de kostade lika mycket som Ray Ban 3025 med glas. Not your ordinary shades…
    Kolla engelska eller tyska eBay.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=nicseEbAiuA”]CEBE 2000 Mod. W. Cecchinel – YouTube[/ame]

    EDIT: Typ, här?

  • rabbit

    Medlem
    28 augusti, 2012 vid 03:45

    http://www.rei.com/product/826294/julbo-sherpa-glacier-glasses

    Den typen av solglasögon kallas på många ställen för “glaciär-glasögon”

    Julbo, Vuarnet och Cebe är ju gamla klassiker i genren. Sååå 2015… 😉

  • sailortrash

    Medlem
    28 augusti, 2012 vid 05:22

    Polaroid tillverkar dem. Jag kan köpa dem hos min lokala optiker för 600:- i åkersberga (en bit från Habo..). De har lite rundare glas men sitter som du skriver kvar i kullerbyttan…

  • svinet

    Medlem
    28 augusti, 2012 vid 06:27

    Fan dem såg ju ut som våra gamla glaciärglasögon under tiden i lumpen i Kiruna

  • svenne

    Medlem
    28 augusti, 2012 vid 06:35
    rabbit;696749 wrote:
    http://www.rei.com/product/826294/julbo-sherpa-glacier-glasses

    Den typen av solglasögon kallas på många ställen för “glaciär-glasögon”

    Julbo, Vuarnet och Cebe är ju gamla klassiker i genren. Sååå 2015… 😉

    Se där, REI har likadana. REI är sjukt bra, absolut bästa outdoor-butiken. Är man medlem (REI är en konsumentförening, som Coop) blir det ännu bättre.

  • m_robban

    Medlem
    28 augusti, 2012 vid 16:30

    Det var som sjutton. Tror till och med jag hittat vilken modell de är, eller möjligtvis vilken modell mina var kopior av, nämligen:
    http://www.vintagesunglassesshop.com/item_vs779.html

    Finns även ett par svarta på eBay till ett pris som jag hade kunnat tänka mig betala, men skickas bara inom US står det. Några tips på hur man kommer runt det?. http://www.ebay.com/itm/Vintage-black-Vuarnet-Ski-sunglasses-/261087574291?pt=US_Sunglasses&hash=item3cca083913#ht_500wt_949

    En kul detalj är att spegeleffekten är kraftigare i över och nederkant på glasen. Rakt över ögonen går ett fält med nästan ingen spegeleffekt alls genom båda glasen. Detta beskrivs i länken ovan som “double gradient silver exterior filters”. Syns ganska tydligt på bilden nedan där flickvännen lånat dom. Själv tyckte jag just det var ganska fult dock. Men gillade dom som fasen i övrigt som sagt.

    Brillorna må ha varit heta på 90-talet men dessa tillverkades tidigare än så. 1984 gjordes en jubileumsmodell till OS.

    Tack för alla tips, ett särskilt tack till rabbit som nämnde just Vuarnet.

  • svenne

    Medlem
    28 augusti, 2012 vid 18:14

    Ja, men alltså, både de där och Ray Ban var ju superinne på 90-talet. Både Cébé och Ray Ban har ju funnits sen första halvan av 1900. Ray ban Aviator (Bausch & Lomb) kom 1936.
    Spegelbeläggningen är lagd för att skydda maximalt mot reflekterande snö nerifrån och solinstrålning uppifrån. Fult eller koolt? Glasögen är ju skitfula så det spelar ju liksom ingen roll utseendemässigt, men det hade ett syfte. Åtminstone på originalen…

  • rabbit

    Medlem
    28 augusti, 2012 vid 20:29
    m_robban;696805 wrote:
    Finns även ett par svarta på eBay till ett pris som jag hade kunnat tänka mig betala, men skickas bara inom US står det. Några tips på hur man kommer runt det?. http://www.ebay.com/itm/Vintage-black-Vuarnet-Ski-sunglasses-/261087574291?pt=US_Sunglasses&hash=item3cca083913#ht_500wt_949

    Min erfarenhet är att om man frågar snällt och är trevlig så brukar de flesta på ebay inte ha några problem med att skicka till andra platser än vad de angivit i annonsen.

    /r

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Dagens I-landsproblem[Bild]

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.