Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Dagens Tips!

  • Dagens Tips!

    Publicerad av plattvatten på 24 maj, 2011 vid 17:12

    Vid ett-tiden idag i Apelviken kom en regnfront med hagel. Vinden gick ifran 10 m/s till 30 m/s pa 1 min. Vi var 3 med kite, jag och en annan landade innan det slog till, den tredje fick jag springa ut och hjalpa.
    Respektera fronter, statistiken visar att de flesta olyckorna sker vid dessa tillbud.
    Over and out.

    skotten svarade 12 år, 12 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • plattvatten

    Medlem
    24 maj, 2011 vid 17:22

    Nu ser jag vindmataren visade 23 m/s i viken, vet att det var mer an sa. Jag var ute i 28 m/s i Costa rica o kiteade nyss o detta var mer.

  • skanepaul

    Medlem
    24 maj, 2011 vid 18:53

    28m/s?????????????????????

  • maackaan

    Medlem
    24 maj, 2011 vid 18:58

    Hur är det att kajta i 28 ms då? Det är ju ca 56 knop och det klassas väl som svår storm om jag inte minns fel? Jag har kajtat i som max 45 knop med min 7:a och då känns det att det fläktar på. Vad hade du för kite?

  • skanepaul

    Medlem
    24 maj, 2011 vid 20:32

    Jag var ute med en 9a i Egypten för några år sedan och det toppade då på 38 knots och det var tamej fan riktigt jävla svårkört och då gillar jag köra överriggad!

  • plattvatten

    Medlem
    24 maj, 2011 vid 21:40

    En Rally 6, men sen vager jag 106 kg, sa det ar som en rally 4 for en 75 kg gubbe.
    Jag tankte pa alla nyborjarna i viken jag sag vid 5 tiden, och om kastvindarna hade slagit till da, vi far hjalpa varandra.

  • yann

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 06:42

    Nuff said! Jag har alltid sjuk respekt för fronter och passar alltid på att gå in och vila en stund när de drar in. Har fått “rädda” några stycken genom åren som inte gjort detsamma. Tycker kiteskolorna borde trycka på detta hårdare då det oftast är nybörjarna som blir kvar ute. Sen är det inte farligt eller pinsammt att dra i releasen heller men ändå är det sällan man ser någon göra det i såna här situationer.

  • plattvatten

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 07:08

    Visst, det ska fan sitta i ryggmargen, release the shit och ova pa det. Jag vet att manga inte gor det for att de ar radda om sin nykopta 10000 kr kite.

  • skanepaul

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 10:59

    Glömde skriva: Bra tips!!

    🙂

  • skotten

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 21:05

    and it goes a little something like this : )

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=mRxRh78ofr8″]YouTube – ‪APOCALYPTIC STORM FRONT at Hiekkarannantie beach, Helsinki‬‏[/ame]

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Dagens Tips!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.