Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing December sesh i Lejet!

  • December sesh i Lejet!

    Publicerad av mat på 20 december, 2008 vid 15:57

    GÖTT det var!!!! Kul att se så många ute!! Blev 3.30 timmar kite för mig! en rekord för december tror jag. Plåtade snabbt sista halv timmen. Impad av Yann som körde strapless i 15+, själv var jag tvungen ha sätta på straps efter en timme.

    pix 1 Falle
    Pix 2 Yann attackerar vitvattnet
    Pix 3 Alex, legenden tillbax i Lejet!

    //M

    skotten svarade 15 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • robrox

    Medlem
    20 december, 2008 vid 16:12

    Grymt Mat själv fotade jag hela dagen eftersom jag inte har några grejer att surfa med.

    Hur gick det med killen som fick bogsera sig genom viken när han tappat brädan??

    Kör upp lite kitebilder på http://www.stoneandwater.nu under helgen oxå.

    God Jul

  • yann

    Medlem
    20 december, 2008 vid 17:58

    Fint Mat!

    Galet mycket vind i slutet och ibland tappade man kant och skenade iväg efter en drop ner i vågorna. Inte så rent den här gången tyckte jag. Det var både större och bättre sista gången i läjet (när jag fick releasa…). Surfers mätare visade 24ms i byarna i slutet och 20ms som mest i medel.

    Apropå att tappa brädan så provade jag att köra med en avklippt leash som jag gjorde en knut på längst ut och som jag sen höll i bakhanden. Funkade kanon! Enda nackdelen var att den högg lite i vattnet och ibland var en smula kort. Ska testa med en coil leash (boggieboardleash) nästa gång det är stort.

    Inget mer tappa bort brädan för mig! 😀

  • mat

    Medlem
    20 december, 2008 vid 19:27

    @Yann 522089 wrote:

    Fint Mat!

    Galet mycket vind i slutet och ibland tappade man kant och skenade iväg efter en drop ner i vågorna. Inte så rent den här gången tyckte jag. Det var både större och bättre sista gången i läjet (när jag fick releasa…). Surfers mätare visade 24ms i byarna i slutet och 20ms som mest i medel.

    Apropå att tappa brädan så provade jag att köra med en avklippt leash som jag gjorde en knut på längst ut och som jag sen höll i bakhanden. Funkade kanon! Enda nackdelen var att den högg lite i vattnet och ibland var en smula kort. Ska testa med en coil leash (boggieboardleash) nästa gång det är stort.

    Inget mer tappa bort brädan för mig! 😀

    Nej inte bästa dag i Lejet men ändå skit gött att få vågor!!!! Rätt konstigt dag, började på syd och slutade nästan VNV.

    Shit, 24i byarna! mer vind än vad jag trodde!

    Japp, såg att du hade leash i armen, vet inte riktigt…om det är så bra med leash.. såg en gång Arilds leashen “vira sig” runt linorna…

    @RobRox 522062 wrote:

    Grymt Mat själv fotade jag hela dagen eftersom jag inte har några grejer att surfa med.

    Hur gick det med killen som fick bogsera sig genom viken när han tappat brädan??

    Kör upp lite kitebilder på http://www.stoneandwater.nu under helgen oxå.

    God Jul

    fick du bra pix?

  • mat

    Medlem
    20 december, 2008 vid 19:31

    Yann släpper bommen och får lite mer surf…

    föresten, hur var 5´11???

  • yann

    Medlem
    20 december, 2008 vid 20:53

    Den var ganska lös och livlig jämfört med min 6’3″a. I början skar jag ner med railen rätt ofta innan jag hade lärt mig den. Fick lite bättre kläm på den på slutet. Inget fel på brädan, det var bara lite ovant.

    Sant där med leash men det är ju därför jag bara håller i knuten. Om man blir dragen downwind kan man bara släppa. Men visst det finns ju fortfarande en liten risk att den trasslar nånstans.

  • rusiak

    Medlem
    20 december, 2008 vid 21:18

    @Yann 522113 wrote:

    Den var ganska lös och livlig jämfört med min 6’3″a. I början skar jag ner med railen rätt ofta innan jag hade lärt mig den. Fick lite bättre kläm på den på slutet. Inget fel på brädan, det var bara lite ovant.

    Sant där med leash men det är ju därför jag bara håller i knuten. Om man blir dragen downwind kan man bara släppa. Men visst det finns ju fortfarande en liten risk att den trasslar nånstans.

    Så det var det där snöret du hade! Tyckte det såg änna skumt ut på håll..

    Oxå kört med leash senaste tiden, mest för att få in lite rutin. Läjet e la ganska snällt att köra med utan, men andra ställen kan jag tänka mig att det är bra att ha en leash som en livlina om de skiter sig rejält o man får dumpa kiten etc mm. Men visst, alltid en avvägning. I vissa fall kan den ju istället ställa till det för dig…

    Bra köttat Yann, kul med pics Mat!

    //Alex

  • arild

    Medlem
    20 december, 2008 vid 23:11

    Gött grabbar !!!

  • hildingdude

    Medlem
    20 december, 2008 vid 23:21

    Arild is the man!! syns på riktigt snygga bilder både i Kiteworld och Nordic surfers mag.
    U the man!

  • above_the_law

    Medlem
    20 december, 2008 vid 23:21
    RobRox;522062 wrote:
    Grymt Mat själv fotade jag hela dagen eftersom jag inte har några grejer att surfa med.

    Hur gick det med killen som fick bogsera sig genom viken när han tappat brädan??

    Kör upp lite kitebilder på http://www.stoneandwater.nu under helgen oxå.

    God Jul

    Men, de måste nog varit jag!
    Inte min dag idag helt enkelt, ha ha.

    Hade just tagit mig ut till övre delen av stenpiren för att börja rippa vågor på riktigt när plötsligt chickenloopen löser ut oavsiktligt, suck. Måste ha slagit till på quickreleasen när jag gippade eller något i den stilen….
    Sedan försökte jag att få tillbaka den igen i vattnet, men det var lättare sagt än gjort med handskar och en massa folk i lä om mig. Eftersom chickenloopen dessutom åker upp och trycks mot bommen med den ”dubbla depowerlinan” så var det nästan omöjligt att fixa. Kopplade först leashen till OSR-handles på mittlinorna för att avlasta centerlinan och cl, men det var för mycket vind. Kopplade den sedan till OSR-handle på ena styrlinan, drog mig mot kiten, la ett par halvslag runt bommen och förjade dra mig mot land. Inte så kul och gick en massa tid att trassla ut linor men ingen idé att äventyra lirarna i lä…
    När jag kommit in och rett ut trasslet, säkrat kiten med tång och sand, samt kopplat i volleyballnätets stolpe för självstart skulle jag bara hämta brädan som drivit i land en bit bort (antagligen med hjälp av Patrik eller Nils). Dröm om min förvåning när jag vänder mig om så är kiten inte längre där!!!!???? Måste sett ut som en fågelholk! Istället ser jag Falle och Alex komma släpandes på något rosa uppe från vägen… Skiten hade självstartat, gått rätt upp och leashen släppt från metallöglan på nätstolpen. Hur fn är det möjligt? Tur att den höll i alla fallJ.
    Nåväl, STORT tack till Falle och Alex mfl för hjälpen! Bara att börja trassla upp linor igen, MEN sedan fick jag i alla fall ca 1 h i uuuuuuuunderbara förhållndenJ, tills jag blev galet överriggad med 7:an. Tyvärr hade en av styrlinorna blivit lite uttöjda eller en knut flyttat sig för jag fick köra med en kite som drog snett resten av tiden, men va fan kunde ju slutat sämre;-)…

    Värre var det för Robban t ex! När jag var tvungen att gå in ca kl 14, kollade mobilen för att ta reda på var Robban tagit vägen. Ville ju vågsurfa i min nya Psycho 2:a som han skulle ta med, nu när jag blivit toköverriggad med 7 kvm och 6.6 vågisen… Stackarn hade skickat sms om att bilen stannat i höjd med ÅsaL på vägen till Läjet… Så det var bara att rädda en kompis i nöd. Kred till Robban som iklädd våtdräkt ändå hade ett leende på läpparna när jag anlände Shellmacken! Det var då det gick upp för mig att jag ändå hade haft det rätt bra!

    Gott kört idag boys´n girls!
    Gillar Nils stora kiteloops och alla som kom förbi och kollade så att jag var ok när jag bodydraggade till strandenJ!!!!
    Peace & God Jul!
    PS: Måndag morgon/fm ser ut att bli fett:-)

  • sourra

    Medlem
    20 december, 2008 vid 23:42

    Goa bilder där Mathieu – två sköna gubbsurfare + hingsten från Säffle. Jag är lite smått missnöjd med att ha missat denna dag måste jag säga.

  • davids

    Medlem
    21 december, 2008 vid 02:57

    @above_the_law 522129 wrote:

    Men, de måste nog varit jag!
    Inte min dag idag helt enkelt, ha ha.

    Hade just tagit mig ut till övre delen av stenpiren för att börja rippa vågor på riktigt när plötsligt chickenloopen löser ut oavsiktligt, suck. Måste ha slagit till på quickreleasen när jag gippade eller något i den stilen….
    Sedan försökte jag att få tillbaka den igen i vattnet, men det var lättare sagt än gjort med handskar och en massa folk i lä om mig. Eftersom chickenloopen dessutom åker upp och trycks mot bommen med den ”dubbla depowerlinan” så var det nästan omöjligt att fixa. Kopplade först leashen till OSR-handles på mittlinorna för att avlasta centerlinan och cl, men det var för mycket vind. Kopplade den sedan till OSR-handle på ena styrlinan, drog mig mot kiten, la ett par halvslag runt bommen och förjade dra mig mot land. Inte så kul och gick en massa tid att trassla ut linor men ingen idé att äventyra lirarna i lä…
    När jag kommit in och rett ut trasslet, säkrat kiten med tång och sand, samt kopplat i volleyballnätets stolpe för självstart skulle jag bara hämta brädan som drivit i land en bit bort (antagligen med hjälp av Patrik eller Nils). Dröm om min förvåning när jag vänder mig om så är kiten inte längre där!!!!???? Måste sett ut som en fågelholk! Istället ser jag Falle och Alex komma släpandes på något rosa uppe från vägen… Skiten hade självstartat, gått rätt upp och leashen släppt från metallöglan på nätstolpen. Hur fn är det möjligt? Tur att den höll i alla fallJ.
    Nåväl, STORT tack till Falle och Alex mfl för hjälpen! Bara att börja trassla upp linor igen, MEN sedan fick jag i alla fall ca 1 h i uuuuuuuunderbara förhållndenJ, tills jag blev galet överriggad med 7:an. Tyvärr hade en av styrlinorna blivit lite uttöjda eller en knut flyttat sig för jag fick köra med en kite som drog snett resten av tiden, men va fan kunde ju slutat sämre;-)…

    Värre var det för Robban t ex! När jag var tvungen att gå in ca kl 14, kollade mobilen för att ta reda på var Robban tagit vägen. Ville ju vågsurfa i min nya Psycho 2:a som han skulle ta med, nu när jag blivit toköverriggad med 7 kvm och 6.6 vågisen… Stackarn hade skickat sms om att bilen stannat i höjd med ÅsaL på vägen till Läjet… Så det var bara att rädda en kompis i nöd. Kred till Robban som iklädd våtdräkt ändå hade ett leende på läpparna när jag anlände Shellmacken! Det var då det gick upp för mig att jag ändå hade haft det rätt bra!

    Gott kört idag boys´n girls!
    Gillar Nils stora kiteloops och alla som kom förbi och kollade så att jag var ok när jag bodydraggade till strandenJ!!!!
    Peace & God Jul!
    PS: Måndag morgon/fm ser ut att bli fett:-)

    Dags att skaffa “ny”, bättre eq?

  • above_the_law

    Medlem
    21 december, 2008 vid 10:09

    Snygggt Robert:-)!
    Gillar särskilt bild 21 (pics.aspx?id=l%c3%a4jet081220-21.jpg)! Ser ut som rena väggen av vattenspray eftersom en vindby kastar tillbaka det i en fet stöt. Cooolt med den skarpa färgen i seglet mot det i övrigt grå grå grå. Ser nästan ut som om det är svartvitt, förutom seglet!

    Vilket objektiv du måste ha nu! Ser ju ut som om de nya höghusen inte ligger alls långt från Läjets pir där du väl stog…

    Sitter fortfarande och förbannar min egen klantighet att lyckas lösa ut quickreleasen på chickenloopen. Hade ju precis värmt upp och tagit mig upp till pirens övre del för att börja kötta vågor. Inte blev det tid till någon freestyle med höööööga hopp heller eftersom jag fick spendera ca 1h för att reda ut linor och annan skit;-(.

    Bättre lycka nästa gång:-)

    RobRox;522062 wrote:
    Grymt Mat själv fotade jag hela dagen eftersom jag inte har några grejer att surfa med.

    Hur gick det med killen som fick bogsera sig genom viken när han tappat brädan??

    Kör upp lite kitebilder på http://www.stoneandwater.nu under helgen oxå.

    God Jul

  • kiters_se

    Medlem
    21 december, 2008 vid 10:58

    Hmm jag kör ju nästan bara i Åsa man kanske ska prova på det där Lejet någon gång. 😉 Peter

  • davids

    Medlem
    21 december, 2008 vid 11:14

    21an är riiiktigt cool, men vad sköt du med för ISO? 21an funkar med allt noise, men många av dem andra bilderna är lite för noisiga, IMHO

  • _sofia_

    Medlem
    21 december, 2008 vid 14:52
    kiters_se;522163 wrote:
    Hmm jag kör ju nästan bara i Åsa man kanske ska prova på det där Lejet någon gång. 😉 Peter

    Kom och joina oss i lejet, du har ju int så långt dit:smile: Vi behöver fler folk som ropar ah tjoar glada ord på vattnet! Stört skönt

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing December sesh i Lejet!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.