Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Dengufeber på Cabo Verde

  • tobas

    Medlem
    12 november, 2009 vid 11:13

    Är ju på väg dit och kollade upp lite. Som det verkar så har den spridit sig ordentligt men ännu ej till Sal o Boa Vista med ? för den sistnämnda. Tydligen värsta utbrottet ever i Västafrika. Känns dock som att ex Sal med sin mer ökenlika miljö borde kunna klara sig från denna tropiska sjukdom. Men vad vet jag, mer än att man är obotlig optimist 😉

  • betbangan

    Medlem
    24 november, 2009 vid 15:42

    Kom hem i fredags efter 1 vecka på Sal, Santa Maria. De har stängt ner ö-turerna till vissa utsatta öar. Vi märkte inte av något, ingen som pratar om Dengu-febern därnere.
    Förvisso 5-10 dagars inkubationstid…så vem vet vad man dragit med sig hem.

    Rekommenderar Kap Verde förövrigt. Sol, bad, och bra vind alla dagarna. Du kan surfa tills du inte orkar längre…no stress!

  • above_the_law

    Medlem
    24 november, 2009 vid 20:16
    betbangan;589775 wrote:
    Kom hem i fredags efter 1 vecka på Sal, Santa Maria. De har stängt ner ö-turerna till vissa utsatta öar. Vi märkte inte av något, ingen som pratar om Dengu-febern därnere.
    Förvisso 5-10 dagars inkubationstid…så vem vet vad man dragit med sig hem.

    Rekommenderar Kap Verde förövrigt. Sol, bad, och bra vind alla dagarna. Du kan surfa tills du inte orkar längre…no stress!

    Som det brukar vara då när något händer m a o…
    Ska dit över nyår.
    Vad rekommenderar du för storlekar? 12 och 7 eller 9 och 7 (alt 5) kvm?
    Siktar på att försöka få med mig två drakar, en TT, en kitevågis, och en ren vågsurf (som i o f s är rolig att köra strapless i slöa förhållanden).

  • hr-larsson

    Medlem
    24 november, 2009 vid 23:42

    Man blöder tydligen här och där.. inge trevligt:
    Symtom, komplikationer, behandling och diagnostik
    Dengue debuterar akut med feber, huvudvärk, rygg-, muskel- och ledsmärtor samt kärlsprängda ögon. Efter några dagars sjukdom uppträder ofta också ett mässlingliknande hudutslag. I ett senare skede kan punktformiga hudblödningar ses på främst fotryggar och händer samt i armhålor. Sjukdomen är i regel godartad och många får enbart en övergående feber.
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/denguefeber/

  • acemattias

    Medlem
    25 november, 2009 vid 01:22

    Sa har ser den lilla gynnaren ut, den ar mer aggresiv och aktiv en storre del av dagen an vanliga myggor, en ricktig liten terrorist nagot man ocksa kan misstanka av namnet (Dengue aedes aegypti).:wink:

    Dengue_aedes_aegypti.jpg

    En bekant fick dengue, han lag i sangen och var rosa i 14 dar.
    har du oturen att fa den fler ganger sa blir det varre for varge gang, 3-4 rde overlever du antagligen inte.

    Otackt sa snala inte med myggmedel!

  • betbangan

    Medlem
    26 november, 2009 vid 13:09
    above_the_law;589827 wrote:
    Som det brukar vara då när något händer m a o…
    Ska dit över nyår.
    Vad rekommenderar du för storlekar? 12 och 7 eller 9 och 7 (alt 5) kvm?
    Siktar på att försöka få med mig två drakar, en TT, en kitevågis, och en ren vågsurf (som i o f s är rolig att köra strapless i slöa förhållanden).

    Det är stor drake som gäller. Å andra sidan berättade localsen att det blåser starkare ju närmare Januari du kommer. Jag fick iallafall inte kört min 9a därnere. Ha lite koll på windfinder innan du åker så ser du hur mycket det verkar punga på därnere.

  • neven

    Medlem
    26 november, 2009 vid 13:14
    above_the_law;589827 wrote:
    Som det brukar vara då när något händer m a o…
    Ska dit över nyår.
    Vad rekommenderar du för storlekar? 12 och 7 eller 9 och 7 (alt 5) kvm?
    Siktar på att försöka få med mig två drakar, en TT, en kitevågis, och en ren vågsurf (som i o f s är rolig att köra strapless i slöa förhållanden).

    Nicco vi var där förra året över nyår. Fick köra både 14,10 och 6 men mest 10an och en del 6a med vågis. Jag vet inte om det var ovanligt blåsigt… Sourra körde mest Torch12a har jag för mig.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Dengufeber på Cabo Verde

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.