Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite DIY 4linors till 5linors kite med fäste i bakkant

  • DIY 4linors till 5linors kite med fäste i bakkant

    Publicerad av helgonet på 26 januari, 2013 vid 19:25

    Jag har fått överta 2 kiter av en snäll medlem här på surfzone.

    Nu klurar jag på det här med säkerhet på en av dem.

    Det är en Naish Aero 16kvm 2002 C-kite med 4 linor som saknar femte linfäste i den stora främre tuben.
    Istället har den fästen på de 2 näst yttersa tuberna(dvs 1 på vardera sida), i kitens bakkant.

    Min frågor är:
    1. Om jag kopplar en femte lina till bakkantens 2 fästpunkter i ett Y på tuberna räcker detta som säkerhet,
    dvs är det motsvarande effekt som en 5te lina i framkanten på kiten?
    +Detta medger även reverse launch i lättvind(Ryckigt).

    2. Det sas i någon kitesurfinginstruktionsvideo att man kunde koppla till bara en tubs fäste, pratar fortfarande om bakkanten på kiten.
    Ger detta bättre säkerhet än att koppla in båda fästena? Ska tydligen vara bra för att flippa drakentill kant.

    En liknande diskussion http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2343383&p=488156

    Vad tycker ni, vad har ni för erfarenheter, kan det fungera med fäste i bakkanten för att få kiten att falla som en normal fifth-line?

    _dave svarade 11 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • _dave

    Medlem
    27 januari, 2013 vid 14:01

    Lines to the back edge are not for safety, they are for easy relaunch, mainly on snow. When the kite is tube-down on the snow you pull the 5th and the kite flies backwards. I think it will be hard to predict what the kite will do if you try to use that line for safety. I suggest you don’t.

    If you want some kind of safety you need to get a 5th line attached to the leading edge somehow. But you are probably not going to get a very safe setup with a 2002 kite whatever you do.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite DIY 4linors till 5linors kite med fäste i bakkant

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.