Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing DIY barnbräda

  • DIY barnbräda

    Publicerad av divander på 20 augusti, 2006 vid 19:11

    Funderar på att fixa en bräda till min dotter som är 10år. Eftersom man inte vet hur mycket intresse som finns funderar jag på att göra en lite billigare variant. Det är ju inte så kul att stå med en barnbräda för 6-7000 om hon tröttnar efter endast ett par gånger.

    Tänkte först att hon kunde köra på min Mistral Explotion 155l, men jag tror att det skulle vara enklare med en bräda med mittfena eller centerbord. Sen tycker hon det verkar obehagligt med den sträva och vassa ytan och är rädd att det kommer att göra ont.

    Jag funderar i stället om det skulle gå att bygga om en gammal Surfpartner DRY som ligger och skräpar. Skulle det kunna gå att montera en extra fenbox för en mittfena? Var bör den i så fall sitta? Halkdkyddet är helt borta och jag tänkte ersätta den med en mjuk och bekväm yta. Funderar på om det skulle gå att använda en “yoga-matta” från Jysk. Det är som ett tunnt liggunderlag (ca. 3-4mm) och verkar kunna ge ett hyffsat grepp. Tänkte fästa den med kontaktlim eller liknande och låta den täcka hela den “torra” ytan på brädan. Har någon något annat förslag på material för ett “mjukt grepp”? Kommer brädan bli för smal eller blir den tillräckligt stabil för en 10-åring på 30kg?

    Till den här brädan tänkte jag till en början använda en halv mast, ett avklippt segel och den minsta och lättaste av mina bommar. Gillar hon det investerar jag i en barnrigg och vill hom fortsätta så blir det kanske en riktig juniorbräda.

    canoya svarade 17 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • argulander

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 19:22
    Divander wrote:
    Funderar på att fixa en bräda till min dotter som är 10år. Eftersom man inte vet hur mycket intresse som finns funderar jag på att göra en lite billigare variant. Det är ju inte så kul att stå med en barnbräda för 6-7000 om hon tröttnar efter endast ett par gånger.

    Tänkte först att hon kunde köra på min Mistral Explotion 155l, men jag tror att det skulle vara enklare med en bräda med mittfena eller centerbord. Sen tycker hon det verkar obehagligt med den sträva och vassa ytan och är rädd att det kommer att göra ont.

    Jag funderar i stället om det skulle gå att bygga om en gammal Surfpartner DRY som ligger och skräpar. Skulle det kunna gå att montera en extra fenbox för en mittfena? Var bör den i så fall sitta? Halkdkyddet är helt borta och jag tänkte ersätta den med en mjuk och bekväm yta. Funderar på om det skulle gå att använda en “yoga-matta” från Jysk. Det är som ett tunnt liggunderlag (ca. 3-4mm) och verkar kunna ge ett hyffsat grepp. Tänkte fästa den med kontaktlim eller liknande och låta den täcka hela den “torra” ytan på brädan. Har någon något annat förslag på material för ett “mjukt grepp”? Kommer brädan bli för smal eller blir den tillräckligt stabil för en 10-åring på 30kg?

    Till den här brädan tänkte jag till en början använda en halv mast, ett avklippt segel och den minsta och lättaste av mina bommar. Gillar hon det investerar jag i en barnrigg och vill hom fortsätta så blir det kanske en riktig juniorbräda.
    Problemet med att lära barn surfa är kanske inte så mycket hur brädan ser ut etc. Viktigare är att vara på rätt plats, anslå ett par veckor ock åk till Haga park på Öland, gå med i ölands vindsurfingklubb vilket inte är dyrt, låna grejor och segla där, utmärkta förhållanden , mycket långgrunt, idealiskt för nybörjare, mina barn har lärt sig där, de är nu 17 ,12 och 8 år, och alla har blivit mycket duktiga . MVH Klas

  • johanc

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 20:01

    Annars brukar det väl sällan vara problem med att få iväg beg barnpryttlar på köp/sälj??

    MVH

    JohanC (Vars dotter är 6 mån gammal och således inte behöver en egen bräda på, tja, säg ett år ialla fall……)

  • divander

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 21:47

    Jag har haft tanken att åka till Haga Park och gå med i klubben. Men det skulle nog bli svårt att genomföra (tid, andra prioriteringar hos andra i familjen, m.m.). Har även kontaktat en klubb i närheten, men de hade ingen barnutrustning. Det får bli på egen bräda i Stockholm och framförallt Gotland där vi är en hel del på somrarna.

    Visst går det att sälja iväg sakerna om intresset sinar. Pengarna måste ändå läggas ut och man får nog räkna med att man inte får ut vad man gav för det.

    Det viktigaste anledningen till att istället bygga något är nog ändå att det kliar en del i meka/bygga/ändra/uppfinnar-tarmen. Det vore alltså kul om det gick att få ihop något som både funkar hyffsat bra, är någorlunda tilltalande för både mitt och min dotters ögon och helst inte kosta allt för mycket (en komponent som oftast är med och gör utmaningen större).

  • oaxen

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 05:35

    SurfPartner Dry är väl gjord i polyetylen(s k “hinkplast”)? I så fall kan du glömma ditt projekt. “Hinkplasten” är fet så du kan varken laminera ny box eller kontaktlimma.

    / Patrik

  • divander

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 06:56

    Det var ju synd. Jag får väl leta reda på någon annan billig bräda. Skulle det annars bli tillräckligt stabilt för en 10-åring med en bräda i den storleken. Var sätter man mittfenan?

  • canoya

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 07:02

    Jag klöv min gamla hembyggda polyesterslalom från 87 på mitten och breddade den till drygt 70 cm. Har dock inte satt i någon box för mittfena men funderat på det.

    Trots den ökade bredden (och volymen) tycker jag att brädan verkar lite för vinglig för att barnen ska kunna koncentrera sig på att hantera riggen.

    Barnen är nu 7 och 9 år men har övat med brädan lite då och då under 3 säsonger inklusive denna.

    Jag tror att man underlättar ordentligt genom att ha en större bräda, helst en modern nybörjarbräda för vuxna så att man kan segla med dem och visa hur man gör och hjälpa dem att hålla balansen lite bättre. För att kunna vara två på brädan ska man nog upp mot 200 liters volym och 1 m bredd om inte det ska kännas vingligt.

    När de kommit över det första stadiet och lärt sig dra rigg, segla fram och tillbaka och hålla höjd så tror jag att en vanlig freeride på 120 liter funkar ok även om den inte har stroppar långt fram och tätt ihop eller softdeck.

    Hmm… man kanske skulle korta och bredda den gamla raceboarden…

    /Håkan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing DIY barnbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.