Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Dra in bommen efter start

  • Dra in bommen efter start

    Publicerad av kall på 21 april, 2009 vid 20:36

    Hej !

    Var ute idag i ganska lätt vind och kom fan inte iväg ordentligt.
    De mer erfarna drog iväg utan problem med samma m2 så det var inte FÖR lite vind.

    Efter att dragit ned kiten i powerzonen kom jag enkelt upp men sedan började problemen. Jag får ingen kraft att åka vidare. Frustrerande.

    Har funderat på om jag drog åt mig bommen för mycket, i min värld ska ju det ge mer kraft. Tänker jag fel här eller ????

    Jag kör en bit för att få upp fart innan jag tänker börja gå upp i vind, men sen…….

    Ska jag ge tusan i att dra in bommen, spelar det någon roll ??????

    Kan någon beskriva en korrekt lättvindsstart ?
    Ger mig gör jag fan inte !

    kall svarade 15 år sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • milkman

    Medlem
    22 april, 2009 vid 04:52

    Det tar lång tid att bli bra på lättvind. I lättvind har du inget utrymme för fel så tekniken måste vara helt perfekt. Minsta lilla misstag gör att du måste börjar från början.
    Svårt att säga vad du gör, men ifall kiten “stannar” låter det som du skotar hem för hårt och stallar (skillnaden kan vara sista två cm depower).

    Hemligheten i lättvind är fart i brädan, snarare än mycket kraft i draken. För mig är det lättare att koncentrera sig på att ha fart, då anpassar jag mig hela tiden till kite/bräda etc och höjden kommer gratis.

    Och du behöver inte falla av mer än att du fått upp planing, så fort du planar på brädan och har drag i kiten kan du föriktigt kanta emot. Annars blir effekt ännu mindre vind in i kiten.

  • olandstoken

    Medlem
    22 april, 2009 vid 07:11
    kall;541989 wrote:
    Hej !

    Var ute idag i ganska lätt vind och kom fan inte iväg ordentligt.
    De mer erfarna drog iväg utan problem med samma m2 så det var inte FÖR lite vind.

    Efter att dragit ned kiten i powerzonen kom jag enkelt upp men sedan började problemen. Jag får ingen kraft att åka vidare. Frustrerande.

    Har funderat på om jag drog åt mig bommen för mycket, i min värld ska ju det ge mer kraft. Tänker jag fel här eller ????

    Jag kör en bit för att få upp fart innan jag tänker börja gå upp i vind, men sen…….

    Ska jag ge tusan i att dra in bommen, spelar det någon roll ??????

    Kan någon beskriva en korrekt lättvindsstart ?
    Ger mig gör jag fan inte !

    Mna kan ofta generera lite mer kraft genom att tänka på att man håller kiten i rörelse genom luften genom att styra den upp och ner i en sinusrörelse. Det var mer markant på gaml C-kites, men ger en del på nyare drakar också.

  • kall

    Medlem
    22 april, 2009 vid 08:08

    Ok. tack för feedbacken !

    Ska testa med att inte dra in bommen för mycket och behålla farten i kiten istället.

    Får väl förlika mig med att jag inte har känslan för lättvind ännu, fast det bär emot. :mad2:

  • cortex

    Medlem
    22 april, 2009 vid 11:34

    Lättvindskiting är en konstform. 😀

    Du har redan fått en hel del bra tips i denna tråd. Så som sagt; håll farten uppe, se till att inte överskota kiten (så den backstallar) och försök att hålla kiten i powerzone (genom att exempelvis sine’a, eller, om det är en SLE/BOW snarare köra den i ett sågtansmönster).

    Dra in lite på den statiska depowern så kommer du att klara dig från att överskota kiten betydligt lättare än om du har den på fullpower och konstant måste tänka på att *inte* dra åt dig bommen för mycket.

    Med hjälp av fartvinden så kan man fixa riktigt bra drag i grejerna trots lite vind. Givetvis hjälper det även om man har en bräda och kite som är gjorda för lättvind; men det är kitaren det hänger på till stor del.

    /Kaj

  • skotten

    Medlem
    29 april, 2009 vid 16:43

    we have all done it : ) it will work out, promise : )

  • blackadder

    Medlem
    29 april, 2009 vid 16:52
    kall;542048 wrote:
    Ok. tack för feedbacken !

    Ska testa med att inte dra in bommen för mycket och behålla farten i kiten istället.

    Får väl förlika mig med att jag inte har känslan för lättvind ännu, fast det bär emot. :mad2:

    Det beror lite på vad du har för grejer tror jag. Kör man bow, så är det lätt att man dödar den genom att dra för mycket i bommen. När du börjat kanta (dvs när du fått planing), så är det lätt hänt att man kantar lite för mycket. Då kan du försöka falla av (åka med ned i vind) samtidigt som du skotar ut (om du har bow). Då kommer kiten att komma in i vindfönstret och får mer kraft. Nu har du en ny chans att börja kanta igen.

  • pjoter

    Medlem
    1 maj, 2009 vid 15:33

    svarteorm, vad menar du med om du har en bow?
    Har varit så på de gamla c-kites jag kört också, ska man köra lättvind får man dra en bit depower så kiten blir lite snabbare. Desamma gäller för foils så jag skulle säga att överskota är lätt att göra på alla kites (om det inte hänt nåt revolutionerande på nya c-kites).

  • blackadder

    Medlem
    1 maj, 2009 vid 20:15

    Ja, nu när du säger det… Jag tänkte på Cabrinhas Crossbow. Den är svårare att överskota, men som du säger så gäller det nog mer eller mindre alla kites. Däremot är det inte alla kites som “faller” tillbaka ner i vindfönstret när du skotar ut.

  • kall

    Medlem
    2 maj, 2009 vid 06:09

    Japp, där hade vi det.
    Var ute igår och körde i ganska lätt vind.
    Försökte att få mer fart i kiten och inte dra in bommen hela tiden, som jag trott var enda lösningen. Och det fungerade ju bättre.
    Antar att jag underskattat fartens betydelse.
    När så farten avtog föll jag av lite grann, skotade ut lite, och var åter på ytan igen !!

    Fattas massor av finger- och tåkänsla såklart men nu har jag nåt att fila på.

    Tack och bock för infon !!!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Dra in bommen efter start

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.