Senaste nytt Forums Vågsurfing Dräkt inför hösten: våtdräkt/semidry/torrdräkt

  • Dräkt inför hösten: våtdräkt/semidry/torrdräkt

    Publicerad av fredrik666 på 4 augusti, 2008 vid 12:40

    Tänkte köpa en nybörjarbräda och komma igång nu i höst, men ska man satsa på för dräkt? Våtdräkt/Semidry/torrdräkt?

    Torrdräkt kanske är overkill, men blir det inte helt sjukt kallt med en vanlig våtdräkt i oktober/november?

    mag svarade 15 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • hans-dieter

    Medlem
    4 augusti, 2008 vid 14:38
    fredrik666;487078 wrote:
    Tänkte köpa en nybörjarbräda och komma igång nu i höst, men ska man satsa på för dräkt? Våtdräkt/Semidry/torrdräkt?

    Torrdräkt kanske är overkill, men blir det inte helt sjukt kallt med en vanlig våtdräkt i oktober/november?

    Våtdräkt definitivt, gärna 3/4. Går absolut att använda, använde det själv i 15-gradigt vatten och kände inte alls av att det var speciellt kallt, möjligtvis då om händerna och fötterna när man väntade in ett set under en längre tid.
    Ska du surfa i riktigt kallt vatten finns det sådana här badboys; http://www.wetsuitwearhouse.com/page/WW/PROD/mens-fullsuits-hooded/111-5117

    Personligen surfar jag inte gärna i våtdräkt om jag inte måste, surfing ska vara avslappnande och bekvämt, och man ska inte behöva lida sig igenom det, men alla är vi olika.

  • svenne

    Medlem
    4 augusti, 2008 vid 16:20

    Jag har en Ascan Icehawk som jag har använt när det har varit minusgrader i luften och väldigt nära nollan i vattnet. Förvånansvärt smidig för att vara en så tjock dräkt och det enda extra jag har i det värsta kallvädret är en tunn neoprentröja med luva på.

  • fredrik666

    Medlem
    5 augusti, 2008 vid 08:14

    Tackar, då vet jag!

  • yann

    Medlem
    5 augusti, 2008 vid 21:27

    Alla dräkter av kvalité är s.k. semidry och något annat är inte på tal. Det betyder att de inte ska läcka in i sömmarna utan bara genom öppningarna. En bra setup för vågsurf är en 4/3 för vår, sommar och höst. I November brukar man få plocka fram en fodrad 6/4 med integrerad huva och den använder man sen fram till april ungefär.

    Torrdräkter går inte att surfa i. För mycket luft i dom för att kunna ducka.

  • danielf

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 05:24

    I tillägg till det Yann sa, köp en dräkt som är gjord för vågsurf om det är det du tänkt göra. En vindsurf dräkt är inte bra, eftersom den inte är lika smidig och har enkelneopren (gummiaktigt) för att avvisa vinden över hela dräkten, dessutom sitter inte armarna åt.

    En vågsurf dräkt sitter tight runt armar och axlar och har dubbelneopren (tygaktigt) med mycket stretch runt där. Enkelneopren endast över bröst och rygg.

  • patrikol

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 13:29

    Har en Ripcurl 5/4/3 (Vågsurfdräkt) funkar under höst vinter utan problem.

  • aintain

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 16:17

    Finns det något sätt att komma undan lite billigare menar kul att punga upp 2 – 3000 för en våtdräckt :P? men samtidigt vill man ju ha bra grejor så man inte fryser

  • andreas-h

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 16:39
  • danielf

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 05:40

    Här har du en bra “mellanklass” våtdräkt till ett bra pris:

    http://www.backdoor.se/?articleId=297

  • mag

    Medlem
    9 augusti, 2008 vid 22:21

    Rea på Surfers i Varberg, bla en 6-5-4 surfdräkt som verkar fin.
    /Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Dräkt inför hösten: våtdräkt/semidry/torrdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.