Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing DYI bilsätesskydd

  • DYI bilsätesskydd

    Publicerad av blizzy på 17 oktober, 2010 vid 21:51

    Hallå,

    Behöver tips på nånting man kan använda som bilsätesskydd. Tänker att om man inte pallar byta om efter en session så hoppar man in i bilen i våtdräkt o kör hem. :santa:
    Vanliga “sätesskydd”, typ biltema, är ju inte vattentäta så kommer ju vara helt meningslöst till detta.
    Jag tänker typ en budget/gör-det-själv lösning.. billigare än “riktiga”, proffsigare än en svart sopsäck över sätet :tongue:
    Nån som har hittat på nåt bra hemmafix o vill dela med sig?

    simonm svarade 13 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • nordqvist

    Medlem
    17 oktober, 2010 vid 22:28

    Förslag på material är en presenning…

    eller kanske denna.. 10kr på Jula (finns ju i Lund)
    http://www.jula.se/bagagerumsskydd-130010

  • acemattias

    Medlem
    17 oktober, 2010 vid 22:55

    Jag anvander en san dar Biltema picknick filt med plast pa ena sidan, bra att byta om pa oxo.

  • hbgkitare

    Medlem
    18 oktober, 2010 vid 07:28

    Jag har ett sätesskydd sk “mekskydd” från Biltema och de är vattentäta!

  • ag

    Medlem
    18 oktober, 2010 vid 07:53
    Hbgkitare;636098 wrote:
    Jag har ett sätesskydd sk “mekskydd” från Biltema och de är vattentäta!

    mekarskyddet verkar ju klockrent, måste införskaffas. Tack för tipset!

  • hydrolift

    Medlem
    18 oktober, 2010 vid 10:09

    Hörde någonstans att om man åker hem i våtdräkt så kan bilbältena börja mögla. Har sett det själv i en annan bil (en gammal Volvo) som stått och varit fuktig inuti ett tag. Mögel på alla bälten…

    Någon annan med den erfarenheten?

  • imported_thorbjorn

    Medlem
    18 oktober, 2010 vid 11:24
    Hydrolift;636128 wrote:
    Hörde någonstans att om man åker hem i våtdräkt så kan bilbältena börja mögla. Har sett det själv i en annan bil (en gammal Volvo) som stått och varit fuktig inuti ett tag. Mögel på alla bälten…

    Någon annan med den erfarenheten?

    Bälta bältet så torkar det.

    Men slatet gör ju sitt kan ju försömra materialet. altenativt ha en handuk mellen bältet och våt dräkten

  • pjoter

    Medlem
    20 oktober, 2010 vid 08:45

    äääh. har åkt i våtdräkt i min gamla volvo 3 vintrar och den har fortfarande inte möglat.

    biltemas mekskydd funkar för övrigt fint. Så gör även stearinljus på instrumentbrädan för att hålla värmen i bilen medans man surfar.. (fast nu har jag bytt upp mig till bil med motorvärmare.. 🙂 ).

  • debkausf

    Medlem
    20 oktober, 2010 vid 17:04
  • pjoter

    Medlem
    21 oktober, 2010 vid 05:39

    Fin som snus, dock 200:- dyrare än biltema. och sen ett cabrinhamärke på. 😉

  • hbgkitare

    Medlem
    21 oktober, 2010 vid 06:55

    Skyddar tyvärr inte mot fukt!

  • haze

    Medlem
    21 oktober, 2010 vid 08:17

    Mystic har ju ett som skyddar mot blöta våtdräkter…

  • blizzy

    Medlem
    21 oktober, 2010 vid 10:56

    Hej.

    Tack för alla svar!
    Om jag får inflika lite on topic så är vitsen för mig att ha ett skydd som är enkelt att lägga på/av som skyddar bilstolen mot väta. Den ska vara så billig som möjligt. Eventuellt behöver jag två, en för förarstol och en för passagerare.
    Men det hindrar ju inte folk från att diskutera alla möjliga typer av lösningar för andra behov OT =)

    Jag tror på Julas lösning för 10kr, tyvärr verkar den inte vara i lager nån stans…

  • pjoter

    Medlem
    22 oktober, 2010 vid 05:35

    då är det väl bara att köpa biltemas billiga. Det har funkat för mig i flera år. tar typ under 1 min att sätta på plats och får annars plats var som helst i bilen, typ i nån ficka, under sätet eller liknande.

    Tycker du 59kr för ett är på tok för dyrt så får du väl byta om på stranden.

  • hbgkitare

    Medlem
    22 oktober, 2010 vid 07:23
    pjoter;636745 wrote:
    då är det väl bara att köpa biltemas billiga. Det har funkat för mig i flera år. tar typ under 1 min att sätta på plats och får annars plats var som helst i bilen, typ i nån ficka, under sätet eller liknande.

    Tycker du 59kr för ett är på tok för dyrt så får du väl byta om på stranden.

    1 minut?????
    Jag trär på min på under 10 sekunder!!!

  • pjoter

    Medlem
    22 oktober, 2010 vid 11:32

    haha, jag ville ge honom tid för att vara nybörjare och ha frusna fingrar. 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing DYI bilsätesskydd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.