Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Egypten; Dahab

  • Egypten; Dahab

    Publicerad av anonym-anvandare på 11 juli, 2003 vid 14:26

    Har planer på att åka till Dahab i början av september. Är det någon som har varit där och har några bra tips? Dykningen ska visst vara bra men hur är surfet, boendet, käket, uthyrningen mm
    /Jonas

    anonym-anvandare svarade 20 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 juli, 2003 vid 16:08

    massor av testcenter där enligt tyska surftidningar så det
    lär blåsa ofta och vara relativt lättseglat dvs ganska platt.
    //matteus_14_30

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 juli, 2003 vid 07:28

    Är det ingen som vet något mer om Dahab?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 juli, 2003 vid 07:54

    ja nu är det bokat i alla fall…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 augusti, 2003 vid 12:22

    Har varit i Dahab flera gånger (4). Bästa stället att bo på är Swiss Inn. Bra rum och fantastisk mat i rikliga mängder. Planet Windsurf och Fanatic har stationer vid hotellet. Ganet Sinai som ligger brevid är billigare och enklare och det är nog enbart surfare som bor där. Dom har en Happy Surf station där (många tyskar). Alla stationer har bra kvalite på utrustningen (Happy: F2+North, Planet:Misrtal+JP+Gaastra)
    Vinden är lätt frånland från vänster. Man kan segla i en skyddad bukt som har choppigt vatten. Annars finns en fin speed sträcka med max 2 cm höga vågor, perfekt för att öva full farts gippar. Utanför revet kann man surfa i dyningsvågor upp till 2-3 meter. Inget man kan rida på men bra för hopp.
    Har varit där i början av Februari (varm sol, för jävligt kall vind!) och mitten av Mars (perfekt värme, friskt vatten men man kan surfa i bara shortsen). Vinden är visst hårdare och konstantare på sommaren, men jag har alltid haft minst 50% dagar då jag seglat 6.0-4.5 (80 kg.).
    Ska definitivt åka dit i höst igen, troligen Oktober.
    Dykningen är enastående! Bättre än Barriär revet i Australien (enligt min syrra som pluggade marinbiologi där)

    Nicke Å

  • jocke_l

    Medlem
    11 augusti, 2003 vid 16:04

    Ta en titt i senaste Windsurf…Står en hel del om Dahab

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2003 vid 18:26

    Det var bra. Kan rekommenderas.
    /Jonas

  • ove226

    Medlem
    6 november, 2003 vid 07:21

    är inte vattnet väldigt väldigt salt där??
    eller klarar man det galant?

  • jhj

    Medlem
    8 november, 2003 vid 17:05

    Visst är vattnet rejält salt. Första “doppet” kändes men man vande sig efterhand. Jag tyckte det var behagligt med flytväst så att jag var lite högre i starterna. Vid centrat (fd Planet windsurfing) fanns det sötvattenduschar som nyttjades frekvent vid pauserna. Mycket vatten på flaska dracks det även för att hålla vätskebalansen i någorlunda balans. /Jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 november, 2003 vid 13:09

    Jonas, vilket resebolag åker du med, sitter själv med planer att åka dit , men kanske i jan/feb.
    Vindsurftidningarna verkar ju lovorda detta ställe…

  • Johan!!

    Gäst
    24 november, 2003 vid 11:06

    Jag åker nu på Torsdag till Sharm el-Sheikh.
    Är det någon som vet något om hur det är att vindsurfa där?
    Finns det uthyrning och är det dyrt?

    Eller ska jag istället åka upp till Dahab?

    /Johan

  • toula

    Medlem
    4 december, 2003 vid 18:46

    Ska dit i jul. Är det någon som vet något om vinden där nere (dahab) på vintern. Hyrkostnad?

  • kribbe

    Medlem
    8 december, 2003 vid 13:32

    Jag och ett par kompisar har kollat lite inför att dra ner 2:a eller 3:e veckan i februari.

    Kostar ca €120-€150 att hyra grejer. Bo kan man göra 4 personer i lägenhetshotell för $35 per lägenhet och natt.

    Är det nån som varit där som kan ge en beskrivning hur stort Dahab är? Svårt att få en uppfattning när man kollar på kartorna jag hittat. Hur långt tid tar det att gå från t ex Lighthouse till “the Reef”.

    Om det är nån som har nån mer erfarenhet eller så, mejla gärna till [email=”christian.p.jansson@home.se.”]christian.p.jansson@home.se.[/email] Schysst!

    /Kribbe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 december, 2003 vid 08:37

    Det finns ju flera surställen i närheten. Hur är dessa i i förhållande till Dahab? Titta på http://www.stehsegelrevue.com/spot/africa/egypt/
    Är det nån som vet?
    Tänkte åka tid i slutet av Januari/början av februari.
    /Göran W

  • kribbe

    Medlem
    28 december, 2003 vid 11:03

    Jag och min kompis Jocke har bokat flyg till Sharm El Sheik den 6:e feb och en vecka framåt. Vi ska till Dahab. Kommer att bo på Coralia. Är det nån annan som ska dit samtidigt får ni gärna höra av er!

    /Kribbe

  • jhj

    Medlem
    30 december, 2003 vid 13:48

    Jag var där i september och då var det varmt (35-38°luften, 26-28° i vattnet) så det blev inga promenader. Inga problem att åka taxi mellan Lighthouse (Assalah?) och hotellområdet. Vi bodde på Swiss Inn och åkte från Berlin med en tysk arrangör http://www.sportreisen.de/ eftersom det inte gick flyg från Skandinavien till Sharm el Sheik i september.

    /Jonas

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Egypten; Dahab

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.