Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Egypten i mars-april

Taggad: ,

  • Egypten i mars-april

    Publicerad av hankypanky99 på 3 augusti, 2011 vid 09:25

    Tjing!

    Har läst en del om kite-resmål i Egypten här på forumet och det verkar finnas en hel del att välja mellan. Har tittat lite på vindstatistiken via Windguru och ett ställe som Apollo hade med i sina katalog var Dahab och det såg ut att vara bra med vind där. Någon som kan rekommendera detta ställe, eller något annat?

    Vet inte om vindstatitiken stämmer för orter som Hurghada, El Gouna och allt vad dom heter. Bris kanske?

    Jag och min sambo kommer att resa med en liten tös på 9 månader så vi kommer inte att vilja röra på oss för mycket. All inklusive med grogg-buffe blir det för vår del… 😉

    Tacksam för alla tips och råd…

    /Henke & Tessan

    hankypanky99 svarade 12 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • weeteety

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 14:19

    Jag och min sambo och våran blivande lille tänkte dra samma tid vi med. Vi kollar på El gouna eller Fortuventura eller liknande. Kommer ni på något bra ställe annat ställe så snälla sprid:)

  • jonty

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 16:56

    Fuerteventura är bra, hade vind 7/7 dagar på Sotavento, mest 9kvm-före. Dock kommer vinden över bergen från land, dvs offshore och den är rätt byig + choppigt så bra träning för benen:D. Men annars bra med yta och trevligt folk där! Flagbeach på norra ön kollade vi upp en dag, förstod aldrig hur det kunde vara en kitespot:S stenrev och elände och misär…

    Åker till Hurghada (Soma Bay) om en vecka med en norrman, enligt han grymt bra ställe och det blir 3e gången han är dit nu så kan ju inte bli fel.

  • hankypanky99

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 11:26

    Tjing!

    Har kollat lite vidare på det här med Egypten och kite till våren. Vindförhållandena i Dahab är riktigt bra men orten ser ut att vara aningen “oexploaterat” eftersom det är ett hyfsat nytt resmål. Eftersom vi skall vara iväg i två veckor så känns det som att det bör finnas lite annat att göra också, förutom vattensport… 😉

    Då tittade vi vidare på Sharm El Sheikh och det har vi fastnat för. I Sharm El Sheikh så finns det en strand/område som heter Nabq och denna ort har liknande vindförhållanden som Dahab, eftersom de ligger på samma kustremsa, och endast 50-60 km ifrån varandra. Fick detta bekräftat av KiteJunkies/ColonaWaterSports som har ett kite-centra i Nabq. Detta företag har ett centra i Hurghada och ett i Nabq, så det känns ganska bra tycker jag. De hade nog inte haft ett centra på en strand om det inte var riktigt bra för vattensport…?

    Dock fick jag reda på att man måste betala för att kita på denna strand. Det känns förbannat konstigt tycker jag. Något som vet om detta stämmer?

    /Henrik

  • johan_sandq

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 20:01

    Tjena

    Jag var i Nabq för knappt ett år sedan och har blandade minnen. De är kanontrevliga och har ok utrustning, men launchytan är liten (ca 30 m. strand) så man står på rad för att komma ut. Mycket skolor/elever gör att det är rätt trångt inne vid stranden.

    Lagunen är fantastisk när man väl kommit ut en bit och ungefär midjedjup flera hundra meter ut. Tyvärr hade jag dåligt med vind hela veckan. Låg strax under 12 knop så det var NÄSTAN hela tiden…

    Hela Sharm är rätt komersiellt så allt kostar pengar. Personligen kommer jag att testa El Gouna nu i November och ev. Soma litet senare.

    Ha en skön semester … /Johan

  • hankypanky99

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 09:39

    Vid vilken tidpunkt på året, mitt i sommaren om det var för ett år sedan. ???

    Bra information, skall kolla upp lite mer kring detta.

    Blev du tvungen att betala för att kita?

    /H

  • weeteety

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 10:11

    Hallå igen.
    Jag har varit i Dahab. Vi var där första veckan i maj och det var helt super. Vind mellan 9-15 varje dag. Det är dock som du säger, finns inget annat än surf och dykning…
    Men jag hade gärna åkt dit igen om man bara ska surfa!!

    Johan

  • hankypanky99

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 05:57

    Ja, Dahab såg verkligen grymt ut men jag hade mina aningar om att det var aningen tomt på annat. Skönt att få det bekräftat. Kanske kan bli en ren surfresa framöver…
    /Henke

  • supersystem

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 17:28

    Jag kikar på Marsa Alam (http://www.kitesurfatlas.com/surf/egypt/marsa-alam-blue-lagoon), ser vindsäkert ut och lite mer att göra kanske än Dahab. Någon som varit där kanske?

  • hankypanky99

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 19:11

    Tack för alla svar o tankar. Dock funderar vi fortfarande på om det kostar något att kita på stränderna i Egypten. Har pratat med en kiteskola i Nabq och de säger att alla som kitar måste betala, oavsett om du har egna grejor och inte vill nyttja deras service. Har någon dessa erfarenheter?

    /Henke

  • sponge

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 12:00

    Jag var i El Gouna förra sommaren och då fick vi betala för att använda stranden. Då ingick förvaring och rescue. Kan säkert hitta någon mer öde strand längre bort men tycker det kan vara värt ett betala lite.

  • hankypanky99

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 05:58

    Absolut, pengarna är inte av betydelse i det sammanhanget (7 euro per dag) men så som dom la fram det så tyckte jag att det lät märkligt. Har kitat bl.a. på Boracay och Mui ne och där förekommer det inget liknande. Gillar inte att bli blåst men det är kanske fel land för det 😉 Har hört någon annan person som sa att de tar betalt, men att de egentligen inte kan göra det. Det triggade min nyfikenhet…

    Det lär gå bra ändå…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Egypten i mars-april

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.