Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing El Tur Egypten

  • El Tur Egypten

    Publicerad av argulander på 8 februari, 2010 vid 22:32

    Hemkommen igår, 6 dagar med vind av 6 möjliga. För normalviktiga (75-80 kg) oftast 4,0 – 4,7, jag körde på lite större grejor. Supertrevligt ställe. Mycket vänlig personal, dock lite slitet hotell. Mycket fräscha brädor och segel etc. Kostade inte mer än 6.000 kr inklusive resa hotell med halvpension, transfer och helt fri uthyrning. Resan Arlanda – Sharm el Sheikh tar drygt 5 timmar, sedan tar det 1,5 timmar med bil till El Tur. Rekommenderas.

    Klas

    argulander svarade 14 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • gustav-s

    Medlem
    9 februari, 2010 vid 10:38

    Tittar på en resa dit i maj. Vilka flög du med?

    /Gustav

  • argulander

    Medlem
    9 februari, 2010 vid 20:52
    Gustav S;597912 wrote:
    Tittar på en resa dit i maj. Vilka flög du med?

    /Gustav

    Det är nog bara Apollo som flyger till Sharm el Sheikh, det är SAS-plan. Går bra att köpa bara flygstol via Apollo, priset kan ju förstås variera vi betalde 2100kr tor exkl mat på flyg men inklusive visa till Egypten som man får vid ankomst. Flyget går fn 6.30 på söndag morgon dit och återkommer kl 18 söndag kväll. Resten av resan bokade jag via en engelsk firma som heter Oceansource, mailade med en trevlig man som heter Ed Texier, fick ett pris på ca 4000kr för en vecka inklusive transfer från Sharm dubbelrum halvpension och alltså också inklusive obegränsad uthyrning av vindsurfingutrustning. Klart prisvärt i synnerhet som det blåste bra hela veckan.

    Klas

  • gustav-s

    Medlem
    9 februari, 2010 vid 21:14

    Ok, tack.
    Är Apollo och Oceansource vi pratat med.

    Hur såg det ut med kitesurfare där? Det verkade inte finnas någon kiteutrustning på centret vad jag kunde se. Är nämligen sugen på att ta en kurs om möjligheten finns. Har inte hunnit googla så mycket om det än.

    /Gustav

  • schnitzler

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 11:30

    Jag och min flickvän funderar på att dra dit under två veckor i slutet av mars och har många frågetecken…
    Körde ni ute bland vågorna, isåfall hur var dom?
    Eftersom vi ska vara där i två veckor, vad gör man när det inte blåser? Det ser ju ut att vara ett sjukt tråkigt landskap. Eller det kanske är så att 2 veckor är för lång tid vid El Tur?

    Den billigaste resan vi har hittat ligger på 4300kr tor. Väntade ni in i det sista och bokade sista minuten?

    //erik

  • argulander

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 19:35
    Gustav S;597978 wrote:
    Ok, tack.
    Är Apollo och Oceansource vi pratat med.

    Hur såg det ut med kitesurfare där? Det verkade inte finnas någon kiteutrustning på centret vad jag kunde se. Är nämligen sugen på att ta en kurs om möjligheten finns. Har inte hunnit googla så mycket om det än.

    /Gustav

    Går fint att kitesurfa där, det var några som gjorde det. Oceansource-centret har inga kitegrejor. Finns ett rysk center också tror inte att de har kitegrejor heller.

    Klas

  • argulander

    Medlem
    11 februari, 2010 vid 20:55
    schnitzler;598036 wrote:
    Jag och min flickvän funderar på att dra dit under två veckor i slutet av mars och har många frågetecken…
    Körde ni ute bland vågorna, isåfall hur var dom?
    Eftersom vi ska vara där i två veckor, vad gör man när det inte blåser? Det ser ju ut att vara ett sjukt tråkigt landskap. Eller det kanske är så att 2 veckor är för lång tid vid El Tur?

    Den billigaste resan vi har hittat ligger på 4300kr tor. Väntade ni in i det sista och bokade sista minuten?

    //erik

    Finns ett vågställe men vi var aldrig där mest pga att det blåste väl mycket för det mesta, 4,0 väder. Man måste åka bil dit, centret lastar med grejor så får man vara där större delen av dagen.
    Landskapet och stan El Tur är ju inte mycket att stå efter även om man ju bör avlägga ett studiebesök i stan som är genuin, inte något turistställe.
    Det finns en nationalpark med fina möjligheter att snorkla etc. Vi gjorde en tur dit (8 mil) men tyvärr blev vi inte insläppta pga att vi hade fel sorts bil eller kanske inte hade rätt tillstånd. Detta rör sig väl om formaliteter och borde väl kunna fixas.

    Det finns också rev utanför surfstället som man kan snorkla på, dock blåste det ju hela tiden så vi var inte där heller.

    Förutom detta finns biljard och bordtennis helt ok och gratis på hotellet. Pool finns också men utan vatten.

    Helt ok rum som var stora men dusch och toa var inte så fräscha.

    Mycket trevlig och vänlig personal på hotellet och surfcentret.

    Sammantaget alltså inte så hemskt mycket mer att göra än surfa.

    Vi bokade ganska god tid innan, alltså ej sista minuten.

    Klas

  • schnitzler

    Medlem
    12 februari, 2010 vid 23:44

    Tack för ett bra svar!
    Vi har tänkt hyra genom windsurfplanet.com eller planetrravelshop.com som det också heter, och har förstått att det inte går att laga egen mat på hotellet. Hur gjorde ni med det? I priset som ligger på 684 Gbp/2 pers ingår frukost och middag men lunch saknas. Är det restauranger som gäller då??

    Vi är fortfarande i planeringstadiet men letar ständigt resor. Vi har också tankar på Cabarete i dominikanska som verkar väldigt mycket bättre om det inte vore för priset på flyget…

  • argulander

    Medlem
    13 februari, 2010 vid 12:27
    schnitzler;598350 wrote:
    Tack för ett bra svar!
    Vi har tänkt hyra genom windsurfplanet.com eller planetrravelshop.com som det också heter, och har förstått att det inte går att laga egen mat på hotellet. Hur gjorde ni med det? I priset som ligger på 684 Gbp/2 pers ingår frukost och middag men lunch saknas. Är det restauranger som gäller då??

    Vi är fortfarande i planeringstadiet men letar ständigt resor. Vi har också tankar på Cabarete i dominikanska som verkar väldigt mycket bättre om det inte vore för priset på flyget…

    Fanns inte möjlighet att laga käk på rummen. Men i surfbaren bredvid surfcentret kunde man äta ca 10 kr för en stor portion pommes frites eller ca 20 kr för en mindre pizza som man blev rätt mätt på etc. Starköl ½ liter kostade ca 26 kr. Restauranger finns ju också i stan ca 10 kr taxiresa 10 min , säkert billigare mat men krångligare (och möjligen lite äventyrligare pga risk för magsjuka). Ingen av oss blev fö magsjuk. OBS som sagt detta är ingen turistort i vanlig mening och det finns alltså mycket lite att göra förutom surfet.

    Klas

  • kris

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 07:39

    Klas, hur gjorde ni med pengar o växelkurs o s v, växlade ni till egyptiska pund hemma eller någonstans där?
    Funkar det förresten med ATM-automater i El Tur?

    Angående oceansource så känns det lite så där halvseriöst att uppge sina kortuppgifter på deras adodeformulär, hur gjorde ni?

    Tack för en fin reserapport!

  • gustav-s

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 11:54
    Kris;598892 wrote:
    Angående oceansource så känns det lite så där halvseriöst att uppge sina kortuppgifter på deras adodeformulär, hur gjorde ni?

    Tack för en fin reserapport!

    Vi kände samma sak så vi mailade och fick ett bankkonto vi kunde sätta in pengarna på istället för att uppge kortnummer och ccv kod eller vad det heter. De tog 15 pund extra för detta då de påstod att banken tog den avgiften. Vet inte vad det kostar att göra betalningen via min bank men det visar sig ikväll.

    /Gustav

  • kris

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 13:05

    Funderade också på det Gustav, men ringde sen och lämnade uppgifterna till Ed där, det funkade fint. Kändes säkrast och enklast, speciellt som det är brorsans kort som betalar.. 🙂

    Nu är det bara att hoppas på bra vind!

  • gustav-s

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 18:13
    Kris;598918 wrote:
    Funderade också på det Gustav, men ringde sen och lämnade uppgifterna till Ed där, det funkade fint. Kändes säkrast och enklast, speciellt som det är brorsans kort som betalar.. 🙂

    Nu är det bara att hoppas på bra vind!

    När åker ni?

    /Gustav

  • kris

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 20:34

    9:e mars

  • argulander

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 20:52
    Kris;598892 wrote:
    Klas, hur gjorde ni med pengar o växelkurs o s v, växlade ni till egyptiska pund hemma eller någonstans där?
    Funkar det förresten med ATM-automater i El Tur?

    Angående oceansource så känns det lite så där halvseriöst att uppge sina kortuppgifter på deras adodeformulär, hur gjorde ni?

    Tack för en fin reserapport!

    Hej, växlade in lite i egyptiska pund och ganska mycket i Euro funkade bra att betala med detta. Behövde aldrig använda någon automat men det fanns sådana i El Tur, funkade ua vad jag vet.

    Tyckte att Ed Texier verkade väldigt seriös och trevlig växlade en hel del mail med honom var därför inte så orolig när jag lämnade kortuppgifter, det funkade också bra och korrekt så vitt jag kan förstå.

    Klas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing El Tur Egypten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.