Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Elfel, startar med kablar med dör sen?

  • Elfel, startar med kablar med dör sen?

    Publicerad av tabi på 25 juni, 2006 vid 21:58

    Nu har jag en kluring till alla bussfreaks…

    När jag kommer tillbaks till bussen efter en vecka utan den var den stendöd, tror inte ens det var ett klick när man vred på nyckeln. (ska inte svära på det dock, det kan ha varit det)

    Testar rulla igång utan reslutat, den tuggar sig fram på tvåan ner för en backe men vägrar starta….

    Testar kablar och den går igång efter lite om och men, åker trehundra meter, står still fem sekunder och den dör. Kablar från nästa bil, startar skapligt lätt men efter drygt femtio meter så dör den igen…
    Två försök till och då kommer jag inte ens iväg, utan den går runt 30 sek för att sedan dö, trots att jag försöker hålla uppe varvet på motorn.

    Sååå, vad kan du detta bero på?
    Alla förslag välkommna! 😀

    tabi svarade 17 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • svenne

    Medlem
    25 juni, 2006 vid 22:48

    Dött batteri och dålig laddning? Mät spänningen på batteriet.

  • tabi

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 07:19

    Spänningen på batteriet varierar lite som det vill…
    Ibland ligger det på tio volt, ibland på tre.
    Jag har aldrig kommit över tio, och jag har inte kollat på spänningen över batteriet när den är igång. Alltså vet jag inte om den laddar eller inte.

    Men jag har två batterier parallellkopplade och testat med båda dessa oberoende av varandra och inget av dem har funkat. Det har varit samma resultat på båda.

    Frågan är om den inte laddar och den bara utnyttjar den ström den fått genom startkablarna för att sedan dö när den strömmen är slut, eller om batterierna är trasiga vilket leder till att den inte kan tillgodose sig den ström generatorn ger…? I alt 2 borde den ju ändå fortsätta gå, eftersom spänningen ligger där, trots att batteriet inte kan ta upp den… eller?

    Thanks

  • svenne

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 08:15

    Ta bort batteriet/ierna och ladda upp dem ordentligt. Tar de laddning som de ska? Om inte har du en trasig cell i batteriet.
    Försök att få igång den och mät laddningen, ska definitivt upp över 14 volt när du har varv på motorn. En fräsch laddning är 14,4 V.

  • tabi

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 12:44

    Det var min tanke oxå så nu står det ena, det som jag hoppas är fräschare, på laddning.

    Båda batterierna låg runt tio volt när jag tog ur dem ur bussen…
    Trots detta var den stendöd när jag försökte starta, jag tycker den borde klicka eller gå runt några varv på den spänningen?
    Det kan iofs vara något fel med tändningslås/startmotor…. Har fått göra en liten specialare där, startmotorn ligger på en strömbrytare på instrumentbrädan, det blev billigare än att byta tändningslåset. Men det har fungerat som det ska, och det gick bra när vi startade med kablar oxå…
    Inga fler funderingar på vad det kan vara, eller vad man ska göra?

    tack

  • svenne

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 13:04
    TaBi wrote:
    Det var min tanke oxå så nu står det ena, det som jag hoppas är fräschare, på laddning.

    Båda batterierna låg runt tio volt när jag tog ur dem ur bussen…
    Trots detta var den stendöd när jag försökte starta, jag tycker den borde klicka eller gå runt några varv på den spänningen?
    Det kan iofs vara något fel med tändningslås/startmotor…. Har fått göra en liten specialare där, startmotorn ligger på en strömbrytare på instrumentbrädan, det blev billigare än att byta tändningslåset. Men det har fungerat som det ska, och det gick bra när vi startade med kablar oxå…
    Inga fler funderingar på vad det kan vara, eller vad man ska göra?

    tack

    När spänningen obelastat sjunker under 12 volt har du mindre än häften av energin kvar i batteriet. 10 volt, då kan du lika gärna veva igång bussen. 🙂

  • tabi

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 13:08

    Haha känns tryggt att höra…
    Så det är inga probelm att den var stendöd menar du?

    Hoppas att det funkar som det ska efter laddningen nu, annars blir det väl till att köpa nytt batteri… Hoppas det inte är nåt dyrare bara!

  • mattap

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 13:45

    Kolla Generatorn! Kan vara kortis i den. Min gamla bil gick ett tag efter att man dragit igån den me kablar, sen dog den tvärt. Fick byta/laga generatorn. Tror även att batteriet tog styk av den trasiga generatorn så jag fick byta detta åxå.

  • svenne

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 14:40

    Ja, det lär väl finnas nån anledning till att batteriet att sunkat ur. Kan vara så enkelt att det är kortis i det, men du ska definitivt mäta laddningen.

  • tabi

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 19:12

    Nu e jag borta igen….

    Var nere nu, men fulladdat batteri, ca 13 v, för att prova. Då det är en diesel låter jag den glöda tills lampan slocknar och sedan startar jag… Den går runt ett par varv för att sedan dö ut. Ett nytt försök, samma resultat men färre varv på startmotorn. Till slut ville den inte ens röra sig, spänningen på batteriet var då över 12 volt fortfarande.

    Är det någon som kan förklara detta?

  • santawasasurfer

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 20:03

    hur har du det med vätska i batterierna? testat andra batterier? hade nämnligen samma problem på min vw den drog även tjuvström genom slutsteget men det verkar ju inte vara ditt problem. kolla även generator kol, jordflätan och kontakterna runt laddningen. laddregulatorn? bara kolla alla men se till att sätta tillbaka dem snabbt efter för kopplar du fel eller glömmer vart de ska sitta så har du snart ännu mer problem

  • svenne

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 20:07

    Jag tror fortfarande att det är batteriet, låna ett annat och testa. Om inte annat för att du ska slippa göra en massa felsökning i onödan. Du glömde nämna den lilla detaljen diesel innan, du har inget behov av ström när motorn väl är igång, om det inte är någon förbrukare som måste ha ström (tex avstängningsrelä). Rulla igång en kall diesel, inte det lättaste… 😀

  • tabi

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 20:23

    Jordflätan skulle jag kunna kolla, jag tror fortfarande att generatorn funkar som den ska. För nu när jag försökte hade det ju ingenting med generatorn att göra. Det e sjukt svårt att komma åt på den där dieseln, mne jag ska kolla upp de kopplingar jag kan. Alla säkringar är hela.

    Tyvärr är jag nere i lund och alla polarna med bil här har åkt hem. Funderar på om jag ska köpa ett batteri imorrn och testa, funkar det behåller jag det och om det inte funkar är det nåt annat som e fel, så då kan jag lämna tillbaks det…
    Är inte soppapumpen eldriven då?
    Den brukar inte va svår att rulla igång, det brukar gå direkt.

    Riktigt skumt fel det här…. Hoppas det bara e batteriet!

  • svenne

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 21:27

    Nej, det är mekanisk pump på diesel, på din en hederlig Bosch (som dessutom sköter timing för spridarna, också mekaniskt). Däremot har de en elektrisk “pysventil” eftersom den inte går att stänga av genom att bara slå av strömmen – motorn går ju utan ström… Om batteriet är kass så kan laddningen fucka också, och utan varken batteri eller laddning funkar inte stopsolenoiden heller.
    Googlade lite. Kolla in http://www.vwdieselparts.com/forum/viewtopic.php?t=5136 eller http://www.vwdieselparts.com/forum/viewtopic.php?t=4982 (sök på “battery” eller “stop solenoid”)

    Du har samma motor som sitter i diesel-Golfen, samma strul applies to you så att säga.

  • tabi

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 08:36

    Tack, bra läsning. Det verkar ju vara batteriet, så jag tänkte åka och köpa ett nytt idag.

    Såg dessutom precis att det ena batteriet har bara hälften så mycket vatten som det borde… inte bra.

    Återkommer när jag provat det nya fina batteriet =)

  • tabi

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 14:15

    IT’S ALIVE!!!!!!!!
    Nu går den som den ska igen, med ett nytt fräscht batteri!

    Tack för hjälpen!

    En del sak bara, jag undrar lite hur det kan ha blivit såhär… Jag kom på en sak när jag körde runt lite nu, att ibland får den för sig att ladda mer än vad den ska. Ibland ligger laddningen upp mot 17-18 V. Det kan inte riktigt va bra för batterierna gissar jag. Laddningen varierar lite beroende på varv och temperatur mm. Inget regelbundet utan lite si och så. Men det borde ju vara en regulator eller likn som drar ner spänningen, inte sant?
    Nån som vet om det är svårt att byta den om den e paj?

    tobbe

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Elfel, startar med kablar med dör sen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.