Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En gammal gubbe som vill leva innan han dör

  • En gammal gubbe som vill leva innan han dör

    Publicerad av mattiast på 15 februari, 2017 vid 12:18

    Hej,
    Jag är helt ny här i Varberg. Har mest jobbat, ätit och sovit de senaste 20 åren. Är 44 år gammal nu. För drygt 2 år sedan fick jag en allvarlig form av lymfcancer och har mot många odds överlevt hela behandlingen med cellgifter och stamcellstransplantation. Nu är jag svag men frisk. Efter den pärsen satte jag mig ner och började fundera på vad jag egentligen sysslade med och om jag gjorde rätt saker här i livet. Jag och frugan var nyligen på semester och över 20 år efter min tid som inbiten hobbyeindsurfare tog jag en kurs och blev störtförälskad. Vilka fina grejjer det finns nuförtiden!!
    Sagt och gjort, jag sålde saker jag tröttnat på och köpte en uppblåsbar, SUP/windsurfingbräda med ett stort och ett litet segel på och 2 riggar, en plåtishusbil och har just börjat förverkliga en nyupptäckt dröm om att leva medan tid är. Har inte bestämt vart kosan styr efter Varberg än.
    För stunden är bilen på verkstad i Göteborg, jag och frugan är i en lånad stuga på Getterön och hon flyger till Stockholm i kväll. Ska ansluta igen på fredag. Hunden och jag blir kvar i husbilen som jag hämtar i kväll eller i morrn.
    Tänkte kolla om det finns någon här i trakten, som kan ge lite tips på var man kan surfa här i närheten? Apelviken? Hur är förhållandena där i morgon? Här ligger isen vid klippkanten och ser lite läskigt ut att ge sig ut själv…(Köpte torrdräkt för säkerhets skull).
    Med vänlig hälsning, Mattias

    malibu svarade 7 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • pedersen

    Medlem
    15 februari, 2017 vid 13:59

    Välkommen till vindsurfingens underbara värld.
    Låter som du haft en tuff resa.

  • dr-masse

    Medlem
    15 februari, 2017 vid 14:47

    Välkommen. Vindsurfing kan vara fantastiskt, även när livet bjuder på tuffa tider.

    Jag tycker du skall knalla in på Surfers i Varberg och prata med gänget där. Du kommer få många bra tips. Jag vet inte hur aktiv Varbergs Vindsurfingklubb är, men i stugan i norra viken brukar det alltid finnas några eldsjälar.

    Jag tycker spontant, 08a som jag är, att du skall testa Norra Näs och Kungsbackafjorden för mer lättillgänglig segling. Även Läjet är snällare än Apelviken, skulle jag säga.

    Mer spots: https://issuu.com/surfers/docs/spotguide_l

    Lycka till!

  • robin

    Medlem
    16 februari, 2017 vid 07:04

    I den här sporten är vi alla gamla gubbar! Välkommen tillbaka! Vädret i morgon kan du kolla under fliken Väder här ovanför. Välj med fördel DMI för korttidsprognoser. Windguru är hyfsat på lite längre sikt.

    Så här års kan man nog inte räkna med sällskap bland vindsurfarna om det blåser under 10 m/s tyvärr. Någon SUP:are kan det finnas. Blåser det 12-14 eller mer är det garanterat folk i Läjet eller Apelviken, men det är inte att rekommendera för dig i det här läget. Vill du prova trots bristen på sällskap så tror jag nog att både Läjet och Apelviken ska gå bra om det inte blåser så att vågorna börjar bli stora.

    Jag tror också på att knalla in på Surfers och prata med dem.

  • malibu

    Medlem
    17 februari, 2017 vid 10:32

    Det låter som att du har hittat hem, efter en tuff resa. Jag kan utan att överdriva säga att vindsurfing har förändrat mitt liv. Nu var det i mitt fall inte alls så dramatiskt, utan jag bestämde mig bara för att börja och sedan dess har jag inte gjort mycket annat, åtminstone inte så mycket annat som inte på något sätt går att koppla till hav och surf.

    Det finns massor av bra ställen här omkring! (bor i Läjet) Blåser det minst 9ms åt rätt håll så är vi ute, oavsett årstid 🙂 Imorgon ser det ut som att man kan få fin solnedgångssurf (om nu solen ens syns… 🙂 ) med en större bräda och stort segel. Förhoppningsvis blåser det ännu mer på söndag och då lär vi vara några som kör!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En gammal gubbe som vill leva innan han dör

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.