Senaste nytt Forums Vågsurfing en helt bunt med frågor från en nybörjare!

  • en helt bunt med frågor från en nybörjare!

    Publicerad av lottisen på 24 juli, 2012 vid 19:34

    hej hallå!

    Jag har nyligen börjat vågsurfa, eller ja gjorde de för första gången i Sydney för tre år sedan, men nu efter min vecka i Biarritz tänker jag inte låta det dö ut en gång till. Men jag har ett par frågor:

    1. jag tänkte köpa en våtdräkt, den behöver ju förstås inte va gjord till ett proffs, men jag tycker det är så svårt med storlekar och märken och tjocklek och gud vet vad. Jag vill inte ha en jättetjock för jag hade inte direkt tänkt surfa i kalla sverige på vintern. jag vill ha en som funkar utomlands i varmare klimat, men även i sverige under sommaren.

    2. jag ska fara till Gotland om ett par veckor och undrar om man kan hyra vågsurfingbrädor någonstans? jag hittar bara sidor om kite- och vindsurfing. Är det mer lönsamt att få tag i någon begagnad? jag har bara surfat longboard 8″2, så det är väl det jag känner mig mest hemma med.

    3. var på Gotland är det bäst för en rookie som jag att hoppa i vattnet och surfa? och hur mycket vind krävs det för att få bra vågor i sverige?

    Jättetacksam för svar!!!

    Surf’s up

    bammerwee svarade 11 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • bammerwee

    Medlem
    29 juli, 2012 vid 19:48

    Hej!

    Kul att du bestämt dig för att försöka surfa mer regelbundet. Ska försöka förenkla lite av dina funderingar.

    Det finns ju en djungel av våtdräktsvarianter beroende på pris och kvalitét, tjocklek och storlekar och modeller samt hur de är tillverkade med sömmarna. Jag brukar årligen kolla igenom våtdräktsguider för att få ett hum om vad som finns på marknaden samt lära mig nya begrepp. Våtdräktmarknaden styrs ju av de engelska begreppen så det är dem som även de svenska återförsäljarna går efter. Tycker att denna engelska sommarguide är tydlig http://www.surfgirlmag.com/summer-wetsuit-guide-2012/

    Angående vilken tjocklek som mäts i mm på våtdräkten som passar i vattentemperaturer beror lite på hur snabbt du blir varm i fysiska aktiviteter samt hur rörlig du är i en modell. Allmänt brukar man säga så här om våtdräkter i Svenska vatten:
    6/5/4 passar då det är kallt vatten typ snöstorm ute på vintern
    5/3 passar på hösten och våren och ibland vintervatten
    4/3 passar på sensommaren och våren beroende på vart man befinner sig
    2/3 passar på sommaren men det kan även en 4/3 göra, beror ju på hur frusen du är och vattentemperaturen. Som denna sommar har det varit rätt kallt i vattnet i hela landet. Beror även på lite hur länge du är i vattnet vad som funkar.

    Dina Gotlandsfunderingar får du nog mest svar på om du du besöker ägarna av butiken/caféet/boendet 5b Surfers Lodge på Södra Kyrkogatan 5B i Visby. För inspiration och mer info kolla in deras fotoalbum på deras facebooksida, som säger rätt mycket om deras verksamhet. Hyra av vågsurfbrädor lär inte vara en omöjlighet då de även säljer vågsurfingkurser där.

  • bammerwee

    Medlem
    29 juli, 2012 vid 19:48

    Hej!

    Kul att du bestämt dig för att försöka surfa mer regelbundet. Ska försöka förenkla lite av dina funderingar.

    Det finns ju en djungel av våtdräktsvarianter beroende på pris och kvalitét, tjocklek och storlekar och modeller samt hur de är tillverkade med sömmarna. Jag brukar årligen kolla igenom våtdräktsguider för att få ett hum om vad som finns på marknaden samt lära mig nya begrepp. Våtdräktmarknaden styrs ju av de engelska begreppen så det är dem som även de svenska återförsäljarna går efter. Tycker att denna engelska sommarguide är tydlig http://www.surfgirlmag.com/summer-wetsuit-guide-2012/

    Angående vilken tjocklek som mäts i mm på våtdräkten som passar i vattentemperaturer beror lite på hur snabbt du blir varm i fysiska aktiviteter samt hur rörlig du är i en modell. Allmänt brukar man säga så här om våtdräkter i Svenska vatten:
    6/5/4 passar då det är kallt vatten typ snöstorm ute på vintern
    5/3 passar på hösten och våren
    4/3 passar på sensommaren och våren beroende på vart man befinner sig
    2/3 passar på sommaren men det kan även en 4/3 göra, beror ju på hur frusen du är och vattentemperaturen. Som denna sommar har det varit rätt kallt i vattnet i hela landet. Beror även på lite hur länge du är i vattnet vad som funkar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing en helt bunt med frågor från en nybörjare!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.