Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En liten pärla, vad vet jag?

  • En liten pärla, vad vet jag?

    Publicerad av wsurfer på 17 oktober, 2001 vid 09:17

    Köpte lite brädor och riggar av en granne för några år sen och lärde mig vindsurfa. I detta paketet fick jag en hemmabyggd liten vågis som hade sett sina bästa dagar om man säger så. Sprucken och inte alls fin. Jag tänkte inte mer på det utan la den i garaget och lärde mig på de andra prylarna. Nu har jag köpt ny utrustning ett par gånger och kan surfa men har ingen vågbräda. Nu i sommras var jag i garaget och såg brädan och fick en liten ide. Jag tog av all glasfiberväv och blottade “skelettet” av frigolit. Nu har brädan torkat och jag tänker försöka göra något med den. Frågan är bara VAD? Kanske kan det bli en liten pärla man kan ta ut och köra på i bland. Jag har ingen erfarenhet av brädbyggen men eftersom den bara “ska göras klar” (grovarbetet är ju redan gjort) så kanske jag kan klara av det med hjälp av någon här på konfen.
    Snälla hjälp mig med lite tips och erfarenheter. /Marcus

    wsurfer svarade 22 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • wsurfer

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 13:50

    Ingen som vill dela med sig av av något litet tips?

  • flintorp

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 13:54

    Det är lägga ny väv du är inne på eller?
    Har aldrig gjort något sådant på en bräda men har håålit på en del med liknande sak på modellplan…

  • wsurfer

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 14:22

    just precis, är det bara att lägga på väv och sen smeta på epoxispackel som man gör när man lagar rost på bilen eller?
    Vad ska man tänka på?

  • flintorp

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 14:32

    Tryck ock fiberriktning ska man tänka på. Du vill inte ha alla fibrer i samma riktning för då frå du kass hållf i de andra riktningarna.
    Skulle tro att man lägger på väven så man vill ha den (alla lager på en gång) penslar på med gjutepoxi så att väven blir genomblött. Här gäller det väl att tänka på att epoxi väger en hel del (kanske ännu mer kritiskt på modellplan än på en bräda). När det väl är på plats gället det att lägga ett jämnt tryck över det hela. Jag kan tänka mig tre bra skäl till tryck:
    1. Ytan blir slät.
    2. På något sätt måste väven hållas tättin på foamen.
    3. Man pressar bort onödig epoxi.

    Om man har en stadig vakumpump är det lätt att få tillräckligt tryck men annars vet i hundan, kanske byggplast och en massa gaffatape.

    Hoppas du får någon ide
    /Flintorp

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 14:32

    Det mycket mer än så, du ska ha sandwich, ca 5-10 mm på undersidan och tunnare på översidan (eller honeycomb).
    Du ska ha väv under sandwichen och kanske två lager ovanpå, sen måste du ha förstärkningar runt fotstroppar, mastbox och fenbox.
    en ska det spacklas och målas osv
    Det är MYCKET jobb och vet du inte hur du ska göra så är det inget att rekomendera om du vill ha det bra, men vill du bara testa och det inte gör nåt om du misslyckas så gör det ju inget.

    Det ska finnas några brädbyggar-siter på nätet.
    Vet inte adresserna till dem, men där finns iaf instruktioner om hur man gör (allmänt).

  • wsurfer

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 14:36

    Jag får tacka för svaren och prova mig fram. TACK!!
    /Marcus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En liten pärla, vad vet jag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.