Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En sedelärande historia

  • En sedelärande historia

    Publicerad av ola-h på 5 september, 2008 vid 16:29

    Klockan 9 i tisdags kväll satt jag framför datorn i mitt hem i Örebro och kollade in prognoserna för onsdagen. Jag jobbar en del i Götebrog och eftersom det skulle blåsa hade jag förlagt en halvdags jobb till Göteborg på onsdagen, och så kanske en halvdag till på torsdagen. Ni kan ju själva gissa vad resten av tiden skulle användas till. Därav prognostittandet.

    Men hu! PLötsligt ser jag att redan den tidiga onsdagsmorgonen möjligen skulle bjuda på episka förhållanden i Åsa. En kraftig ssv-vind skulle bygga rejäla vågor, sedan skule vinden minska till 7-11 och vrida till vsv. Det skule kunna bli grymma guppa-vågseglingsförhålanden i Åsa. Ingen tid att slösa. In med prylarna i bilen och vid 10 var jag på väg. Det är ju sina modiga dryga 30 mil ned och efter ett par sovpauser på väven kom jag ned till Åsa 03.00. Det blåste. Hoppfull satte jag klockan på fem för att fånga vindvridet och hinna segla 2 timmar innan morgonmötet i Göteborg.

    Lite trött var jag när jag vaknade, men jag var snabbt uppe och sprang ned till vattnet. Helt platt. Och vinden hade dessutom inte vridit heller. Så det var bara att sätta sig i bilen och åka till jobbet och jobba undan lite grejjor inför eftermiddagen.

    Vad lär vi oss av detta? Jo, att man aldrig skall tveka att åka på en lovande prognos. Nästa gång kanske den slår in.

    mikaels svarade 15 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • lars_k

    Medlem
    5 september, 2008 vid 16:51

    Hehe. Ja så kan det gå. Fast besserwissern läste prognosen annorlunda: Kraftig S-vind på kattegat under natten som visserligen bygger vågor men det skulle dra förbi Åsa ute till havs. Sen skulle det kl 05 snabbt vrida upp mot V, därefter direkt ner på SV och avta. Inget att åka på.
    Sen gick ju Vilshärad av utav helvette mot kvällen. Så vi fick ju en finfin kväll där nere eller hur? Slutet gott. 🙂

  • knodden

    Medlem
    5 september, 2008 vid 22:20

    Mmmmm…

    Det där med prognoser känns igen minsann.

    I onsdags skulle jag & en kompis köra en repa på Vänern.

    Prognoserna från Foreca och SMHI lovade: Morgon: SV 10 – 13. Middag: SV 10 – 13. Eftermiddag: SV 10 – 13. Kväll: SV 10 – 13. Natt: SV 10 – 13!!!!!!!

    Tjohoo!!!

    Exakt 15:30 var vi i bilen på väg mot ett av favvo-spotsen. Kollade på datorn under bil-resan och vind-prognoserna stod kvar vid 10-13 m/s – i likhet med Energi Hammarös on-line-diagram från Klackens Fyr.

    Framme vid stranden: SV 4-5 m/s


    va f-n nurå???

    Vi inser att detta måste röra sig om ett lokalt fenomen och styr söderut mot öppnare vatten nedåt “Playa del Hult”. Här blåser det alltid


    nästan – SV 6-7 m/s konstaterar vi när vi kommer fram. 😡

    Sitter & tjötar ett bra tag på stranden och ger till slut upp efter några timmar. Klockan är nu 18:30. Bom-surf var ordet.

    Åker hem och lastar ur grejerna, och går sedan in på datorn & kikar på Energi Hammarö. Man ser då på diagrammet som sträcker sig mellan c:a 12:00 – 21:00 att medelvinden hela tiden legat mellan 10 och 14 m/s – utom mellan klockan 15:45 och 18:30 då den helt utan förvarning droppade ner till 6 m/s. Sedan hoppade den upp till 10 – 14 m/s igen, för att ytterligare öka till upp emot 17 m/s under sena kvällen och natten mot torsdag.

    Vad lär man sig då av detta?

    Jo, det är dax att skaffa Wake-board eller vattenskidor som komplement. För då vet inte vind-helvetet hur den ska bete sig.

    Eller kanske blir det då konstant 5 – 6 m/s så att varken surf eller annat går att genomföra??!

    Giv mig styrka!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • mikaels

    Medlem
    6 september, 2008 vid 08:04
    Quote:
    Vad lär vi oss av detta? Jo, att man aldrig skall tveka att åka på en lovande prognos. Nästa gång kanske den slår in.

    Words of wisdom :), och kul…;)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En sedelärande historia

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.