Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En SUP till Jul!

  • ctrlaltdelete

    Medlem
    16 december, 2008 vid 20:07

    Vad rekomenderar ni om man har slöa östersjödyningar på mellan halvmeter till en meter och vill testa på?
    Är det Naishen på 10,6 som lämpar sig bäst??
    Jorden håller tillbaka mig med 90 kg tryck.

  • mag

    Medlem
    16 december, 2008 vid 20:25

    Med din vikt skulle jag sikta på 11,6 eller en av de bredare GONG brädorna. Jag har en 10,2″ (som Cavalli provade) men väger 30kg mindre än dig och då fungerar en smalare bräda bra. Det är choppet i Sverige som gör det svårt, inte surfvågorn i sig utan att man ramlar hela tiden i småvågorna. Precis som Cavalli skriver. Därför plockar vi bara fram vår SOS 10″ i de renare survågorna men kör GONGen i det mesta. waveskate i Varberg tar in GONGbrädorna.

  • falle

    Medlem
    16 december, 2008 vid 20:49

    @CtrlAltDelete 521285 wrote:

    Är det stor skillnad på en renodlad SUP och en KONA one? Vad är de största skillnaderna? Vill ha svar av de som provat och vet, inte KONA hatare eller pråmhatare eller såna som tror….

    Jag har kört båda:
    ca 5kg mer vikt på Kona (konstruktion, centerbord, stroppluggar mm)
    Rockerline: svängigare bräda på vanlig SUP (mer bananform)

    Vi har fått in 9.6or, 11.4or, 11.6or som är till utlåning. Dock så har 9.6an ingen mastfotsgänga. Konan har en mastskena och Naish Sup har en gänga att skruva ner mastfoten i.

    Bara att ringa innan om någon vill prova.

    Falle
    http://www.fahlensurf.se

  • mats_o

    Medlem
    16 december, 2008 vid 21:00

    Du behöver inte vara rädd att gå under 10 fot om den är runt 28-29 bred och inte har allt för runda kanter. Sen har fenuppsättningen stor betydels för stabiliteten, en stor i mitten är stabilare än tex tre eller fyra små. För glidet har längden viss betydelse men framförallt rockern. Min 10″ C4 har bättre glid än min SOS Big Red på 12″ tex. Trots det svänger den bättre, det är som att lägga i en andra växel när man går bak på kickpaden.
    Sporten är ju ny änsålänge så har du chansen så prova flera olika o jämför.

  • bohm

    Medlem
    16 december, 2008 vid 21:34

    Jag har en GONG 10″6′ utan mastskena, och är lite sugen på att sätta dit nåt så jag även kan segla med den.

    Det enklaste borde ju vara att bara borra ett hål och fylla igen hålet med en mutter och epoxy. En skena tycker jag verkar overkill…
    Nån som har en bra ide’ hur man ska göra?

  • don_cavalli

    Medlem
    16 december, 2008 vid 21:49

    @Mats_O 521399 wrote:

    Du behöver inte vara rädd att gå under 10 fot om den är runt 28-29 bred och inte har allt för runda kanter. Sen har fenuppsättningen stor betydels för stabiliteten, en stor i mitten är stabilare än tex tre eller fyra små. För glidet har längden viss betydelse men framförallt rockern. Min 10″ C4 har bättre glid än min SOS Big Red på 12″ tex. Trots det svänger den bättre, det är som att lägga i en andra växel när man går bak på kickpaden.
    Sporten är ju ny änsålänge så har du chansen så prova flera olika o jämför.

    Köper helt klart att man kan gå under 10″, men väger man 90kg och är ny inom “sporten” så tycker jag att det är att föredra att börja med en längre planka för att kunna dra nytta av den ökade stabiliteten i längdriktningen.

    Tror starkt på Naish 11’4. Stabil som 11’6:an men tunnare och med radikalare tail.

  • doc

    Medlem
    17 december, 2008 vid 06:42

    @bohm 521404 wrote:

    Jag har en GONG 10″6′ utan mastskena, och är lite sugen på att sätta dit nåt så jag även kan segla med den.

    Det enklaste borde ju vara att bara borra ett hål och fylla igen hålet med en mutter och epoxy. En skena tycker jag verkar overkill…
    Nån som har en bra ide’ hur man ska göra?

    Man måste nog ha lite djup på det hela också. Om man tar en gängad stång o trär på 3 muttrar o limmar eller svetsar ihop dom så får man ju en gängad plugg som man sedan kan försänka i brädan. Då kan man se till att man verkligen får loss muttern innan man limmar fast hela paketet också.
    Kanske det räcker med 2 förresten.

  • mats_o

    Medlem
    17 december, 2008 vid 08:02

    @Don_Cavalli 521406 wrote:

    Köper helt klart att man kan gå under 10″, men väger man 90kg och är ny inom “sporten” så tycker jag att det är att föredra att börja med en längre planka för att kunna dra nytta av den ökade stabiliteten i längdriktningen.

    Tror starkt på Naish 11’4. Stabil som 11’6:an men tunnare och med radikalare tail.

    Rätt, kortare brädor kan bli lte “korkigare” i den bemärkelsen att de inte är så riktningsstabila. Färre paddeltag på varje sida o det är lite jobbigt i början. Naish brädorna är säkert kanon att börja, och för den delen fortsätta på!

  • ola-h

    Medlem
    17 december, 2008 vid 08:03

    Jag är tämligen säker på att det sitter en vanlig mastkassett under padsen som man sedan “förlimmat” en mutter i. Så är det i alla fall på Starboard som också kör med “mutter”.

    Att bara limma i en plugg med mutter i tror jag inte håller. Kanske om man bara kör superförsiktigt på plattvatten. Så fort man är i vågor och trillar blir det rätt stora krafter på mastfotsinfästningen i och med att brädan är så bred.

    Så, jag skulle nog sätta i en hel box och sedan, om man inte gillar looken, limma fast en mutter i med en klutt epoxy och lägga över padsen igen.

    Att sätta i en box är inte svårt. Om man dessutom har pads över slipper man ju joxa med finisharbetet vilket säkert är 70% av jobbet med en boxinfästning.

    Jag vet inte hur Gong-brädorna är konstruerade, men om de är klena i laminatet kan tom en vanlig enkel boxinfästning vara i klenaste laget.

  • bohm

    Medlem
    17 december, 2008 vid 10:04

    Var köper man en fenbox/mastskena?

  • lars_k

    Medlem
    17 december, 2008 vid 10:13
  • joachim_larsson

    Medlem
    17 december, 2008 vid 13:54

    info jag har Kona 11.5″ för test, jag upplever den som stabil och snabb men framförallt en kanon windsurfingbräda också.

    I planing så blir den ju kortare med sin speciella duck-tail vilket är bra för farten och manövererbarheten.

    Den kommer ju i Teknora också 2009

    Kan nog finnas någon beg också vid behov.

    Joachim
    //www.konanordic.com

  • ctrlaltdelete

    Medlem
    17 december, 2008 vid 14:27

    Konas egna sup som finns på deras hemsida. Hur står den sig mot Naishen?

  • joachim_larsson

    Medlem
    17 december, 2008 vid 15:04

    Konas nya SUP visas under båtmässan i Göteborg/Stockholm.
    Ingen har nog någon erfarenhet av den nya SUP:en ännu.

    Kolla in denna nya film om Kona 11.5″ såg den på Konas int forum

    http://www.youtube.com/watch?v=cMCkeZHO28I

    Joachim Larsson
    http://www.konanordic.com
    http://www.exocet-original.com

  • mats_o

    Medlem
    17 december, 2008 vid 16:44

    Eftersom sporten är så ung än sålänge tror jag man bör välja ett märke som har erfarenheter från surfsidan före ett som kommer från windsurfsidan. Dock har ju märken som Naish av naturliga skäl också sina rötter i surfingen. Man får lätt känslan av att SUP är något som windsurfingindustrin uppfunnit, men så är ju inte fallet. Däremot verkar de flesta windsurfmärken vilja haka på trenden och kapa marknadsandelar genom att marknadsföra det som “deras grej” och därmed sälja konceptet till alla windsurfare som redan är deras kunder. Nedan är en lista över tillverkare av SUP som jag hittade på ett SUP-forum, och vad jag kan se är det ett fåtal som är windsurfmärken i botten, de flesta är surf eller rena sup-brands. Mitt tips är därför att välja SUP från ett märke med rötterna i surfscenen. Hetaste shaperna just nu kommer från PSH tätt följt av C4 Waterman och några fler. Väljer man SUP från någon av dessa tror jag inte man behöver vara orolig, väljer man nåt mindre windsurfmärkes sup som mest hakat på trenden ska man nog testa en del först.

    7S, Global Surf Industries Production
    9 Fish
    Amundson, John
    Angulo, Ed
    August 78
    August, Robert
    Bark, Joe
    Becker Surf
    Bic Sport
    Blair, Joe
    Cedar Surfboards – Ireland
    C4 Waterman, shaped by Dave Parmenter
    Channel Islands, shaped by Al Merrick
    Coreban
    Custard Point Longboards (UK)
    Danai
    Foote, Bill
    FMSurf (Brazil)
    Hamilton, Bill
    Hobie
    House, Ron
    HovieSup
    Imagine Eco
    Infinity
    Inspiro/Flame Ball Surf Company
    Jones, Darrell
    Kazuma, shaped by Matt Kinoshita
    Kenson, Stu (Kanegarden)
    Laguna Bay
    Laird, shaped by Ron House
    Lewis, Jimmy
    Liquid Shredder
    Mistral
    Munoz, Mickey
    Naish
    NSP, Global Surf Industries Production
    Nui Moana Paddlesurf
    Ordonez, Sean (SOS Shapes)
    Oxbow
    Paddle Surf Hawaii, shaped by Blane Chambers
    Pang, Dennis
    Pearson Arrow
    Pope (Bisect/Trisect Travel Boards)
    Rogue Wave
    Rusty
    Sandwich Island Composites (Ding King), Shaped by Mark Raaphorst
    Schaper, Carl, Global Surf Industries Production
    Sharpe, Stu
    Stamps, Tim
    Starboard
    Stewart, Bill
    Takayama, Donald
    Tomahawk
    Timpone, Jeff, Global Surf Industries Production
    Tropical Blends Custom Surfboards
    ULI
    Walden, Global Surf Industries Production
    Young, Gary

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En SUP till Jul!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.