Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En våglinje, en mast: Naish Chopper

  • En våglinje, en mast: Naish Chopper

    Publicerad av fraddanr på 1 mars, 2012 vid 20:25

    Sjysst film, konceptet känns helt rätt och ska bli intressant att prova. Tycker personligen det är roligare att lägga stålar på segel än på master. Mauisails släpper också ett liknande segel som heter Mutant. Just namnet känns ju lite lustigt när Mr. Mutant, Mark Angulo, kör naish och är den som ligger bakom Chopper :confused2:. jaja dom kanske paxade namnet först

    [ame=”http://vimeo.com/37218892″]The Naish Chopper on Vimeo[/ame]

    doc svarade 12 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 46 Svar
  • 46 Svar
  • fraddanr

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 20:26
  • fraddanr

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 20:27

    Kan inte nån vänlig datanisse embedda, jag har satt mig in i hur man gör 100 gånger men det ändras ju hela tiden… (eller så är jag trög)

  • dr-masse

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 10:07

    Av någon anledning funkar det bäst när man drar in url:en direkt.

  • challgren

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 20:54

    Kopiera bara in webbadressen för videon så fungerar det.

  • bohm

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 22:52

    Att ha fyra segelstorlekar på en mast finns ju redan, dock på 400 mast. Egentligen är det ju ingen skillnad för man måste ju ändå köpa just 4 segel för att täcka registret.

    En revolution hade ju varit om man kunde få 2 eller möjligen 3 segel för att täcka samma vindregister.

  • dude

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 23:13

    Just det här med masterna tycker jag inte hör till det nya konceptet. Tycker man på Naish har skjutit sig själv i foten att försöka få till det här nya spännande seglet dessutom med att det bara kör på en 370mast. i sin reklam skriver de ju liksom, “…otroligt nytt revolutionerande segel…” “…som körs på en mast!” Öh, vad är det som är så revolutionerande med det? Jag är mer intresserad av att höra om vilka egenskaper det ger. Det finns en otrolig bredd på olika egenskaper i brädor, segel, fenor, bommar, etc., i synnerhet för vågsegling. Nu vill jag höra vad det här ger mig för sweetspot. Okay, sen som en fotnot kan man sist säga att det körs på en mast, men det ser jag mest som ett sätt att få in nya kunder till Naish. Nästa år tror jag att det kommer köras på olika storlekar på master.

    Den marknadsföring jag kritiserar hittas på http://www.zakel.ws/2012/02/16/naish-chopper-2012-new-ultra-compact-geometry-4-batten-sail/ och säger det här:
    “Mark Angulo, known for his make it or break it attitude, has found himself many time sailing Ho’okipa with a semi destroyed sail. Especially some times his Force has completely lost some part of the leech but he kept ridin’. It was then that Mark noticed that the rig was still sailable and according to him had some exceptional characteristics… so a concept for a new sail has popped up. Naish Chopper was born!

    Down to facts: the sail range of the Chopper is based on one mast! All sail sizes are rigged on 370m mast. Talking about sail sizes the Chopper comes in 4 sizes (like a T-shirt!) Small, Medium, Large and X-Large. Naish says that the “small” corresponds to a 4.2m with the top end as a 3.7m, “medium” corresponds to a 4.7m with the top end as a 4.2m, “large” corresponds to a 5.3m with the top end as a 4.7m and “x-large” corresponds to a 5.7m with the top end as a 5.3m.

    Naish claims that the Chopper is a low swing weight, large trim range with a minimum mast breakage sail which fits perfect to the modern shaped boards. Note that Naish Chopper is suitable for riders below 86 kilos.”

    Nu har dock äntligen Naish kommit ut med en bättre sammanställning på sin egen sajt: http://www.naishsails.com/2012/sails/chopper.html

    Det som jag tycker är intressant med seglet är dess utseende med den halvt genomskinliga x-plyn, eller vad det nu är för material, som går hela vägen ut till akterliket. Det gillar jag.

  • christian

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 07:23

    Tänk vad bra för alla som är på väg in i vindsurfingsporten och står i begrepp att köpa egen utrustning. Köp EN 370-mast och den kommer att funka till alla segel en normalväxt tonåring behöver fram till 18-20 årsåldern!

    Jag tycker Naish utbud är mycket väl anpassat för ungdomar
    Ripper (2,7-4,2) riggas på en 340-mast
    Chopper (4,2-5,7) riggas på en 370-mast
    Det har vi säkert Kai Lenny att tacka för!

    Beträffande marknadsföringen är den väl inte värre än övriga tillverkare i branschen och att Naish vill locka till sig nya kunder ligger väl i sakens natur! 🙂

    Att det kommer en utveckling åt något håll på en ny produkt är väl rimligt att anta. Eftersom man så tydligt optimerat seglet för lätta seglare så lär man väl i så fall, med viss naturlighet, sikta på det tyngre marknadssegmentet när man utvecklar. Tung seglare = Styvare mast =längre mast

    Jag kanske har fel, men har man inte siktat på budgetkonsumenten i tidigare lanseringar av 1 segellinje/1 mast? (exvis NP Zen) Här uppfattar jag det som om Naish i Chopper lanserar topprestanda och toppkvalité.

    Det enda tråkiga är att min våg envisas med att visa 90+ 🙂

  • basse

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 13:00

    Det där får du nog ta och bjuda en runda på en dag Fredrik!! Tycker det verkar ball.

    Egenskaperna verkar likna Goya Banzai som jag gillade skarpt den gången jag testade det. Andy på Ohana kör ju konstant en storlek mindre än vad jag gör på Bolt och vi väger in på ungefär samma. Kan tom vara så att jag är några kilogram lättare.

    Den största fördelen med en mast till linjen, tycker jag, är att det blir så billigt och enkelt att ha en extra mast ifall olyckan skulle vara framme. En mast vid resor är ju också en dröm.

  • dude

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 15:16

    Jag tycker det är mest intressant att titta på hur det här seglet fungerar, vilket sweetspot av egenskaper det har jämfört med andra segel. Sen kan det va en positiv bi-effekt att det kör på en 370-mast, men för mig är det på inget sätt viktigare än hur seglet fungerar på vattnet för det jag vill göra med det!

    Har jag rätt om jag säger att det är ett low-aspect-ratio-segel? Är det både kort, har kort luff, och brett, har lång bom? Eller har det bara kortare mast och lika lång bom som motsvarande segelstorlekar skulle köra i samma vind? I alla fall så antar jag att det ger mer bottendrag och lägre topphastighet – eller så ger det bara sämre stabilitet vid högre farter?? För vågsegling i våra hemmatrakter blir det då kanske ännu mer aktuellt för att vi har generellt lägre farter i våra vågor än vad de har på Hookipas snabba down-the-line-vågor.

    Hur som helst är det ett klart intressant koncept!!

  • fraddanr

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 16:13
    dude;682800 wrote:
    Jag tycker det är mest intressant att titta på hur det här seglet fungerar, vilket sweetspot av egenskaper det har jämfört med andra segel. Sen kan det va en positiv bi-effekt att det kör på en 370-mast, men för mig är det på inget sätt viktigare än hur seglet fungerar på vattnet för det jag vill göra med det!

    Har jag rätt om jag säger att det är ett low-aspect-ratio-segel? Är det både kort, har kort luff, och brett, har lång bom? Eller har det bara kortare mast och lika lång bom som motsvarande segelstorlekar skulle köra i samma vind? I alla fall så antar jag att det ger mer bottendrag och lägre topphastighet – eller så ger det bara sämre stabilitet vid högre farter?? För vågsegling i våra hemmatrakter blir det då kanske ännu mer aktuellt för att vi har generellt lägre farter i våra vågor än vad de har på Hookipas snabba down-the-line-vågor.

    Hur som helst är det ett klart intressant koncept!!

    Ja det har du helt rätt i. Aspect ratio betyder förhållande mellan höjd/bredd på ett segel och dividerar du något litet med något stort blir det ju något litet, dvs lågt :cool2: Just i chopper får man ju säga att det har en ovanligt lång bom eftersom en M med toppregister som en 4.2 har ett Force 4.7s längd på bommen. Boxer däremot har ju låg mast och ganska kort bom också, vilket gör det lite mindre extremt i aspect ration.

    Håller definitivt med om att det viktigaste är ett segels egenskaper framför antal master osv, men personligen vill jag inte ge mig in i en diskussion om känsla osv innan jag provat det, så då är det ganska naturligt att man snackar andra faktorer.

    Sen tycker jag faktiskt att det står ovanligt bra beskrivet på naishs hemsida hur seglet känns och vilka det riktar sig till (ger inte så mycket för den där andra texten som var inklistrad här ovan, verkar mest vara någon överentusiastisk typ som har smackat på med lite väl många superlativ :tongue:). Där tycker jag annars att tillverkarna, inklusive naish, brukar mata på med “det här seglet har allt, planar tidigare, blir neutralt snabbare, passar alla-blablalbla”. Nu har dom ju faktiskt begränsat sin målgrupp redan när dom säger att det passar bäst för folk under 80-85 kg.

    Jag vet inte nån våglinje med 4 storlekar som riggar på 400mast (men där kan jag ha fel). Jag vet dock att det är en väääääääldigt stor skillnad på att pressa på en linje med 3.7-4.2-4.7-5.3 på en 400 mast som egentligen bara passar optimalt på 4.7an, och på om man faktiskt designar och lyckas bra med att få en linje att passa på en 370-mast. Jag vet bara hur det var när jag skaffade en 370-mast till min 4.2a, det var lite som att hälla bensin i tanken istället för päronsoda

    Basse, jag byter gärna och testar dina bolt vid tillfälle :cool2:

  • doc

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 20:50

    Ascoolt! Man får ju ett grymt habegär, men:
    Det är inget nytt med det här seglet. Det nya är att Naish tillverkar det.
    Att klippa bort all extra duk är ju precis vad Jason Diffin gjorde ett år tidigare med Goya Banzai. Läs hans gamla beskrivningar… Och jag har kört 370 upp till 4.8 i flera år med mina Vandal Riot.
    Men det är klart att dom inte kan skriva att dom har inspirerats av Banzai, så nu fick Mark äran.

    Oavsett vilket så ser det bra ut och jag skulle gärna testa dom. Att det funkar vet jag av personlig erfarenhet från mina Banzai. Min enda invändning har varit att min 3.6 ger lite mycket kraft i byarna när det blåser över 20, eftersom det inte flexar ut lika mycket som ett klassiskt segel men sannolikt beror det en hel del på att jag kör det på 370 istället för 340-mast. Ska testa det med 340 under våren.

    Det jag gillar med Banzai är att det blir neutralt när man skotar ut, trots kraften, på ett sätt som Boxer inte blir. Ska bli spännande att se hur Chopper funkar.

  • doc

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 20:55
    FräddanR;682804 wrote:
    Jag vet inte nån våglinje med 4 storlekar som riggar på 400mast (men där kan jag ha fel). Jag vet dock att det är en väääääääldigt stor skillnad på att pressa på en linje med 3.7-4.2-4.7-5.3 på en 400 mast

    Inte jag heller men Vandal Riot riggas på 370 i storlekarna 3.6-4.0-4.4-4.8 vilket är allt man behöver i Sverige om man väger under 85.

    bohm;682766 wrote:
    En revolution hade ju varit om man kunde få 2 eller möjligen 3 segel för att täcka samma vindregister.

    Goya Banzai. 3.6-4.3-4.9 funkar fint för mig. Jag planar lika tidigt eller tidigare med 4.9 som med mina gamla 5.3.
    Egentligen hade jag klarat mig med 3.9 och 4.9 tror jag, men 4.3-seglingen är fantastisk (motsvarar 4.7) och då vill man ju ha perfekt storlek…

  • ola-h

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 21:49

    Chopper ser iofs inte det minsta ut som Banzai.

    Det jag tycker mig se på alla segel av den här typen (dvs de som är gjorda för att kunna segla i mindre storlekar) är att det ligger mer spänning i ytan långt bak i seglet ovanför bommen. Även när man riggar dem med lite löst akterlik so blir det liksom kvar spänning i lattan ovanför bommen. Det här är en del av svaret varför man får mer kraft. Mina Black Tip (2012) har den här karaktären. I sverige var det 100% positivt, men här på Maui (kanske beroende på att jag helt enkelt seglat mer och lärt mig mer om seglen) som finns det också nackdelar. Föredelen är mer planings trots små segel och kanske ännu mer att när man drar till i seglet mad bakhanden i vågridningen så är det mycket mer av seglet som liksom svarar. Annorlunda uttryckt, trots att BT är ett segel med mycket “framåtdrag” så får man värsta turbokraften av “bakarmsdrag” när man väl drar till i seglet. Bra för att driva brädan genom en tight sväng. Men det är också mer krävande, tycker jag. Så fort man skotar in seglet på detta sätt så har man draget där. Det är lätt att detta leder till men man blir för bakfotad i sina svängar. Det kvävs helt enkelt en mer utpräglad teknik för att “stänga av” draget. Kolla t ex hur extremt nära kroppen Kauli eller Klaas håller seglet i inledningen och hur mcyket de flyttar runt seglet när de går igenom svängen: först masten nära kroppen, sedan slänga fram segelt utan att öppna upp det, sedan öppna det och låta kraften genom bakhanden dra brädan genom an supertight sväng.

    Seglar man bra vågor (som här på Maui) vågar jag kanske säga att ett mer traditionellt segel (där lösheten i akterliken liksom är mer progressiv hela vägen ned) är enklare.

    Jag tycker man ser lite v det hela här:

    423869_10150687069944254_674794253_11018083_540543709_n.jpg
    Toppen och överdelen av seglet flexar ut, men inte ned till bommen utan liksom bara ned till lattan över bommen. Det gör att det blir gott om bakhandskraft kvar över bommen till lite senare i svängen när man (kanske) vill ha den. Men då gäller det att seglet är tillräckligt långt fram annars blir man ofelbart bakfotad i svägen. Mao, om man övar på att undvika att bli för bakfotad, kanske det inte är så dumt att fundera lite innan man skaffar denna typ av segel. Eller så skaffar man dem ändå och tvångar sig därmed att utveckla sin svängteknik. Jag tycker nog jag har tvingats ändra min bottensvängsteknik lite. Det har inneburit en hel del misslyckade svängar, men också många som är bättre än vad jag klarat förut. Det siter bara inte riktigt i ryggmärgen en.

    Däremot har jag på mina segel inte märkt det mista av att seglen skulle klara sig sämre när de är överriggade. Tvärt om känns de nästan mer stabila än de flesta mer traditionella vågsegel jag kört.

  • ola-h

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 21:50

    Chopper ser iofs inte det minsta ut som Banzai.

    Det jag tycker mig se på alla segel av den här typen (dvs de som är gjorda för att kunna segla i mindre storlekar) är att det ligger mer spänning i ytan långt bak i seglet ovanför bommen. Även när man riggar dem med lite löst akterlik so blir det liksom kvar spänning i lattan ovanför bommen. Det här är en del av svaret varför man får mer kraft. Mina Black Tip (2012) har den här karaktären. I sverige var det 100% positivt, men här på Maui (kanske beroende på att jag helt enkelt seglat mer och lärt mig mer om seglen) som finns det också nackdelar. Föredelen är mer planings trots små segel och kanske ännu mer att när man drar till i seglet mad bakhanden i vågridningen så är det mycket mer av seglet som liksom svarar. Annorlunda uttryckt, trots att BT är ett segel med mycket “framåtdrag” så får man värsta turbokraften av “bakarmsdrag” när man väl drar till i seglet. Bra för att driva brädan genom en tight sväng. Men det är också mer krävande, tycker jag. Så fort man skotar in seglet på detta sätt så har man draget där. Det är lätt att detta leder till men man blir för bakfotad i sina svängar. Det kvävs helt enkelt en mer utpräglad teknik för att “stänga av” draget. Kolla t ex hur extremt nära kroppen Kauli eller Klaas håller seglet i inledningen och hur mcyket de flyttar runt seglet när de går igenom svängen: först masten nära kroppen, sedan slänga fram segelt utan att öppna upp det, sedan öppna det och låta kraften genom bakhanden dra brädan genom an supertight sväng.

    Seglar man bra vågor (som här på Maui) vågar jag kanske säga att ett mer traditionellt segel (där lösheten i akterliken liksom är mer progressiv hela vägen ned) är enklare.

    Jag tycker man ser lite v det hela här:

    423869_10150687069944254_674794253_11018083_540543709_n.jpg
    Toppen och överdelen av seglet flexar ut, men inte ned till bommen utan liksom bara ned till lattan över bommen. Det gör att det blir gott om bakhandskraft kvar över bommen till lite senare i svängen när man (kanske) vill ha den. Men då gäller det att seglet är tillräckligt långt fram annars blir man ofelbart bakfotad i svägen. Mao, om man övar på att undvika att bli för bakfotad, kanske det inte är så dumt att fundera lite innan man skaffar denna typ av segel. Eller så skaffar man dem ändå och tvångar sig därmed att utveckla sin svängteknik. Jag tycker nog jag har tvingats ändra min bottensvängsteknik lite. Det har inneburit en hel del misslyckade svängar, men också många som är bättre än vad jag klarat förut. Det sitter bara inte riktigt i ryggmärgen än.

    Däremot har jag på mina segel inte märkt det mista av att seglen skulle klara sig sämre när de är överriggade. Tvärt om känns de nästan mer stabila än de flesta mer traditionella vågsegel jag kört.

  • doc

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 22:46

    Nja, jag ser ganska stora likheter, men framförallt är ju idén att ta bort allt som inte genererar kraft (grov förenkling) precis samma grundtanke som med Banzai. Men Banzai är ju inte ett utpräglat low aspect-segel så det ser ju annorlunda ut i shape på det viset.

    Hade jag inte haft mina Banzai redan så hade jag ringt Falle och beställt några Naish tror jag. De ser grymma ut. Och den högre akterlikspänningen är en stor fördel i onshore eftersom seglet håller sig stabilt. Inget fladder i akterliket. Kanske inget problem för dig men med min mer begränsade förmåga är set en enorm hjälp att nå upp frontside. Nytt är alltid kul!

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En våglinje, en mast: Naish Chopper

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.