Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Erfarenhet av Rhodos?

  • Erfarenhet av Rhodos?

    Publicerad av mrfuckface på 23 mars, 2007 vid 16:49

    Någon som har varit och kitesurfat på Rhodos som vill ge mig lite info om vindstatistik och vilken storlek på kite som rekommenderas?
    Jag och en polare åker ner i maj för att säsonga!! Någon mer som ska ner??

    jonasm svarade 16 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • chaneuil

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 15:45

    Om du kan läsa norska kan du kika på denna sida:
    http://www.bergenkitesurfingklubb.no/phase3/index.php?title=Rhodos

  • kyrra

    Medlem
    15 april, 2007 vid 11:22

    @mrFuckFace 371923 wrote:

    Någon som har varit och kitesurfat på Rhodos som vill ge mig lite info om vindstatistik och vilken storlek på kite som rekommenderas?
    Jag och en polare åker ner i maj för att säsonga!! Någon mer som ska ner??

    tjena jag kitade på rhodos i sommras. ska dit i sommar också.

    det är ofta bra vind jag brukade ha min 12:a det finns ett kitcenter vid kremasti.

    där man kan hyra rescue och sånt… man kan även kita på södra delen av ön. har aldrig surfat där men där är det sjukt bra vind. kolla på vindguru.
    sök på kremasi eller prassonisi. ha det bra

  • christianengorebro

    Medlem
    16 april, 2007 vid 15:56

    Här kan du kika in lite

    http://www.airtime-kitesurfing.com/

    Vad ska du göra därnere?
    jag har också sökt jobb där men inte hört ngt…
    Har du nått tips på nått ställe som behöver hjälp?
    Har jobbat hundra år i restaurang, både kök o servering.
    Take care
    chrille

  • mrfuckface

    Medlem
    17 april, 2007 vid 16:31

    @christianengörebro 376770 wrote:

    Här kan du kika in lite

    http://www.airtime-kitesurfing.com/

    Vad ska du göra därnere?
    jag har också sökt jobb där men inte hört ngt…
    Har du nått tips på nått ställe som behöver hjälp?
    Har jobbat hundra år i restaurang, både kök o servering.
    Take care
    chrille

    Jag ska jobba som bartender, har dock inte fått något jobb men har pratat med folk som har säsongat där nere och dom säger att dom söker bra mycket folk i restaurangbraschen början på säsongen..speciellt svenskar! så de e bara å åka ner i början eller mitten på maj och gå till första bästa ställe!

  • tim-eriksson

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 19:12

    Har själv inte surfat eller kitat på Rhodos men vet hur det är med jobben där nere. Var själv på kos i 7 veckor förra året.

    Jobben börjar gå rätt tidigt och om man har fixat jobb hemifrån åker man ned i slutet av April (dvs rätt sent nu), annars brukar det finnas jobb som inkastare, bartender mm någon månad framat. Efter det blir det lite svårt att få jobb men det brukar lösa sig!

    Har en tjejkompis som jobbar på Rhodos just nu, när man ska surfa och kita var på ön gör men det? Dvs är det nära till Rhodos stad där jobben finns?

    Vore skoj att göra något sådant, kom dock hem från en säsong i st.anton nyligen så ska hålla mig hemma i sommar. Måste lära mig vindsurfa från gruden :/…. Men skoj ska det blir!

    Hoppas du får det bra på Rhodos!

  • dezzi

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 18:20

    Åk ner till Prasonisi, det verkar vara bra där!

  • mrfuckface

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 15:17

    Nu har jag varit har i Rhodos i tva veckor varav tre dagar har det blast helt ok for en 14! sa just nu SUGER det! och enligt prognosen ska det, forutom en stormdag da det ska blasa ca 25-30 knop (offshore), inte blasa ett skit pa en vecka!
    Sa ni som planerar att komma hit boka om er resa!! for har suger det for tillfallet!:mad:

  • jonasm

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 07:36

    Förhoppningsvis blir det bättre!

    Jag kommer ner med familj nästa lördag och då ska det börja blåsa…hoppas jag. Har bokat en vecka på kitehotellet vid Fanos, sen blir det en vecka att kolla in andra spots (södra delen) alt åka till annan ö.

    Det ska vara helt ok vindar på sommaren i grekland. Var på Naxos för 2 år sen och det blåste 2 dagar av 3.

    Ser du ngn med Best Waroo kites (blå 13, blå-gul 9a) och en LF bräda så kom och hälsa…

  • denrica

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 14:26

    Jobbar ihop med en som är född på Rhodos. Han säger att det alltid blåser juli och augusti konstant. Det är väldigt sällan det inte blåser de månaderna. Så det verkar som om det är bäst att åka då om man ska surfa.

    /DJ

  • mjersen

    Medlem
    1 juni, 2007 vid 10:30

    hur e det med bussar o taxi mm.. om man tillexmpel bor i lindos och vill till prasonissi stranden??

  • babilidoo

    Medlem
    2 juni, 2007 vid 08:37

    @mjersen 387640 wrote:

    hur e det med bussar o taxi mm.. om man tillexmpel bor i lindos och vill till prasonissi stranden??

    Det går bussar fast jag rekommenderar inte att ni bor i Lindos om ni vill kita.. Lindos ligger på andra sidan ön där det är helt vindstilla. Lindos är ganska trevligt ställe men vill ni kita så ska ni bo i prassonisi hela tiden..Btw, det är mycket död tid i prasonisi

  • jonasm

    Medlem
    22 juni, 2007 vid 16:25

    Kom precis hem från 2v på Rhodos. Detta är min syn på ställena:

    Generellt:

    + att man kan flyga direkt till Rhodos (ingen båttransfer som till Paros, Naxos…)
    – charterturistparadis som inte är top-of-the line…ganska låg standard på resturanger, barer etc på norra delen av ön

    Man kan kita på hela östsidan men det är tre ställen som det verkar kitas på, ju längre söderut desto bättre.

    Kremasti. Riktigt dåligt! 20 meters stenig strand. En stor betongbunker ute i vattnet. “kiteklubben” består av 2 st containrar….

    Fanes. 2 mil söder om flygplatsen. Helt ok. Ett enkelare hotell och kiteklubb vid beachen, inget drag så man måste ha bil om man vill se ngt annat än en stillsam middag på hotellet. Bra för nybörjare. Hade vind 3 dagar av 6. Körde med 13 Bow alla dagarna

    Prasonisi. RIKTIGT BRA! Längst söderut på ön, tar 2-3h att köra dit från norra delen. En halvö med starka vindar (pressas samman av bergen), feta vågor på ena sidan (sideonshore) och plattvatten på andra (offshore). Långt från allt annat än kitning dock…spotten har 2 små butiker, 2 restauranger och 3 st lgh hotell. Thats it…men som sagt riktigt bra kitning. Vind 6 dagar av 7, samma period som det var vind 3/6 på Fanes så det verkar mer vindsäkert här. Inget nybörjarställe pga offshore på plattvatten-sidan. Körde med 9a Bow 90% av tiden. Vågorna blir riktigt bra när det blåser ordentligt, set med 2-2,5 meters vågor var inte ovanligt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Erfarenhet av Rhodos?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.