Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Erfarenheter av Reel Leash

  • Erfarenheter av Reel Leash

    Publicerad av dadde på 3 april, 2011 vid 14:59

    Ni som testat. Vad har ni för erfarenheter av Reel Leash? Bra/dåligt? Lika farligt som andra brädlesh?

    Anledningen att jag börjat tänka på det är att som nybörjare tappar man ju brädan rätt ofta och för att slippa bodydraga och tappa bort nya brädan kanske detta kan vara något.

    Jag har läst en hel del om hur farligt brädleash är men inte så mkt om just Reel Leash.

    http://www.oceanustech.com/

    lance svarade 13 år, 1 månad sedan 16 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • acemattias

    Medlem
    3 april, 2011 vid 15:14

    Det funkar med hundkoppel ocksa, bra mycket billigare, fjadern rostar visserligen men om smorjer den bra hanger den nog med tills att du inte tycker du behover leashen langre.
    Knyt fast leashen i selen med ett tunnare snore som gar av vid kraftigare ryck, da riskerar du inte att fa bradan i nacken>

  • peda

    Medlem
    3 april, 2011 vid 16:07

    Har haft en reel-leash, tyckte den funkade bra. Var aldrig nära nån incident själv men har läst om det på forumet att det har inträffat fula olyckar då man fått brädan i ansiktet mm.
    Den var riktigt bra om det var strömt och man inte hade riktig koll direkt vart brädan tog vägen.
    Har haft hundkoppel också, men de håller inte så värst länge innan fjädern slackar och linan hänger efter och samlar en massa sjägräs mm. Störde mig mer.

    Köp en reel-leash men var försiktig i stora/brytande vågor (håll “en låg profil” just efter en krasch).

    H ad Peter

  • tomw

    Medlem
    3 april, 2011 vid 18:56

    Hej,

    jag har en med slutade använda den. Mest hade jag den på i vågor för att brädan kan spolas i land.
    I platt vatten få man lära sig att inte tappa brädan och body dragga.

    En gång var vi på Klittmöller i västra Jylland- det var 2-3 meter vågor- massor rip tide, 10ms, det var rätt gnarly. Had leashen på, hoppade över en 2m våg, slog i våg läppen, tappade brädan i luften och snurrade 5-6 gånger- leashen lindades runt mina ben.
    Hamnade i vattet med fler 2m vågor inkommande, 10m/s vind, och benen fast snurrade medan brädan drog mot land med vågor. Hade tur och fick loss benen- vet inte hur det gick- hade helt enkelt tur.
    Det kunde har slutat riktig illa.

    Efter denna episod- tog jag av leashen och hängde det på en krok i källaren- den sitter kvar där 6 år senare…..

    Tänk om den trasslar in i baren….

  • farbrorfraz

    Medlem
    3 april, 2011 vid 20:37

    Bort med leash. Bodydragga är något man skall kunna, inte bara för att hämta brädor. Med lite träning går det fort.

    Denna funkar om du inte vill tappa / lätt få tag på din twintip

    http://oceanrodeo.com/kiting/go_joe

    Går även att göra en (ännu) fulare variant av den med en armkudde för barn och lite buntband/snöre.

  • regfellow

    Medlem
    4 april, 2011 vid 06:33

    Det är farligt att köra kite, man KAN skada sig… en isolerad händelse kan inte avgöra om man skall ha leach generellt.

    Använd alltid hjälm och flytväst, så minskar man risken med att dö. Att åka utan är värre än att åka med leach…
    Kör leach om du riskerar skada andra med brädan (sätt andras säkerhet framför din egen)
    Kör inte med leach som absolut nhybörjare.
    Kör helst inte leach om du skall köra avancerat me hopp, höga vågor osv. om du måste använd skydd.

    Kan se syftet med leech om man kör djupt vatten och är seminybörjare som har hyfsad koll och man tränar ta höjd och vända.

    Även långt senare som tidigare sagts för att skydda andra och spara tid/dings på brädan/off shore vindar vid vågkörning när man är avancderad åkare.

  • hydrolift

    Medlem
    4 april, 2011 vid 06:39

    Mitt tips: Cykelslang som hälstropp! Det är sällan man tappar brädan då, bara vid lite mer våldsamma krasher.

  • above_the_law

    Medlem
    4 april, 2011 vid 07:49
    Hydrolift;651307 wrote:
    Mitt tips: Cykelslang som hälstropp! Det är sällan man tappar brädan då, bara vid lite mer våldsamma krasher.

    Bra där, om TT!
    …Eller så köper du wake boots när du blivit lite duktigare:-)

  • above_the_law

    Medlem
    4 april, 2011 vid 07:50
    Regfellow;651306 wrote:
    Det är farligt att köra kite, man KAN skada sig… en isolerad händelse kan inte avgöra om man skall ha leach generellt.

    Använd alltid hjälm och flytväst, så minskar man risken med att dö. Att åka utan är värre än att åka med leach…
    Kör leach om du riskerar skada andra med brädan (sätt andras säkerhet framför din egen)
    Kör inte med leach som absolut nhybörjare.
    Kör helst inte leach om du skall köra avancerat me hopp, höga vågor osv. om du måste använd skydd.

    Kan se syftet med leech om man kör djupt vatten och är seminybörjare som har hyfsad koll och man tränar ta höjd och vända.

    Även långt senare som tidigare sagts för att skydda andra och spara tid/dings på brädan/off shore vindar vid vågkörning när man är avancderad åkare.

    Mycket bra formulerat… om vi snackar vågbräda i a f!

  • skanepaul

    Medlem
    4 april, 2011 vid 11:03

    Eller så avsätter du en dag och tränar bodydrag så är alla problem ur världen!

  • rydstrom

    Medlem
    4 april, 2011 vid 11:11

    I grunden håller jag med om att man ska lära sig bodydraga, men i slushpuppy/isvatten är det inte jätteskönt och då hade det vart skönt med koppel. Kör inte själv med det, men har funderat på det, speciellt i stökiga vågor.

  • dadil

    Medlem
    4 april, 2011 vid 23:10

    ett evigt återkommande ämne som uppmuntrar till dryga inlägg. men jag orkar inte.

  • skotten

    Medlem
    5 april, 2011 vid 09:09

    go on… do it….

    do it….

  • skanepaul

    Medlem
    5 april, 2011 vid 10:09

    Faktiskt rätt fantasiskt att det inte spårat ur än… 🙂

  • pontus-ts

    Medlem
    5 april, 2011 vid 18:52
  • lance

    Medlem
    5 april, 2011 vid 18:54

    Hey !! Var köper man en reel leash då? Har inte hittat på Fahlens eller Surfers webbshoppar.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Erfarenheter av Reel Leash

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.