Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Escalades problem och Rebel 09 bilder

  • Escalades problem och Rebel 09 bilder

    Publicerad av casper på 29 augusti, 2008 vid 21:25

    Får skavsår/skärsår på insidan av högra smalbenet från kanten på förstärkningslappen som sitter där.
    Är det nån annan med Escalades som får det och är det nån som har löst problemet?

    Å så lite bilder på en grym kite!

    casper svarade 15 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • casper

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 21:31

    En till bild från El Medano idag….

  • plattvatten

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 22:16

    hej, har du haft problem med relaunch av din rebel? L-edge lägger sig mot vinden och vatten samlas i mitten och tynger ner. Min rhino 08 gör detta ibland.

  • nic

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 01:50

    @casper 495268 wrote:

    Får skavsår/skärsår …blabla…

    Å så lite bilder på en grym kite!

    Måste vara nästan unik genom att ha skippat mittenstrutten … men varför? Har inte sett det på nån kite sedan Guys hemmabygge.
    Å varför envisas med fasta lattor?

    nic

  • casper

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 09:22

    Menade förstås insidan på vänstra smalbenet om det är nån som grubblar på detta problem.

    Plattvatten:
    Inga problem med relaunch av Rebel.

    @nic 495290 wrote:

    Måste vara nästan unik genom att ha ..blablabla….fan va Ozone e bra……
    nic

    Kolla Ken’s förklaringar på North’s sida, skitlånga och jobbiga.
    Bryr mig faktiskt inte varför, vet bara att den är sjukt skön.

    Är inte sponsrad.

  • zilversurfarn

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 09:53
    nic;495290 wrote:
    Måste vara nästan unik genom att ha skippat mittenstrutten … men varför? Har inte sett det på nån kite sedan Guys hemmabygge.
    Å varför envisas med fasta lattor?

    nic

    Jodå Nic, det har du sett många gånger på mina Monkeykites Evo o Tribe!
    Monkeykites har inte haft nån mittenstrut sedan åtminstone 4 år tillbaka, förmodligen längre. Kul att North “uppfunnit” nåt nytt! Kan ha fel men misstänker att Guy blev inspirerad av Monkeykites designer Saul Griffith som innan(?) han grundade Monkeykites drev ett “Kite-design-community”, Zeroprestige. http://www.instructables.com/group/zeroprestige/

    Så, “inget nytt under solen”, som det heter…
    Vet att jag har läst nånstans om varför han valde att skippa mittenstruten men hittar inte det just nu, skall leta.

  • nic

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 09:57

    Eh.. var inte meningen att verka nedlåtande. Tror säkert att den är superskön.

    Tack tobbe, inget nytt under solen, ska själv leta lite.
    Någon som vet när den kommer till Svedala så man får prova.

    nic

  • hildingdude

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 10:14

    Pappa blev inte inspirerad av ngn. han syde 2 mittsegment av misstag det skulle bli en 8a men blev en 9a. Jag lärde mig med den kiten och jag kan säga att den får välldigt bra lyft och lättvindsegenskaper (kanske för att bladern väger mkt?)

  • zilversurfarn

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 11:10
    hildingdude;495327 wrote:
    Pappa blev inte inspirerad av ngn. han syde 2 mittsegment av misstag det skulle bli en 8a men blev en 9a. Jag lärde mig med den kiten och jag kan säga att den får välldigt bra lyft och lättvindsegenskaper (kanske för att bladern väger mkt?)

    Mkt möjligt, Guy är dock den ende som kommit fram och tittat närmare på mina Monkeykites och kommenterat avsaknaden av mittstrut. Han kände oxå till Saul Griffith och Zeroprestige.

    Hittade en gammal intervju med Saul på Monkeykites forum, om ni orkar läsa hela kolla här: http://www.monkeykites.com/forum/viewtopic.php?t=276&sid=0558d02b30409b6e4cf21d20b45cf92d

    Ett utdrag:

    Quote:
    Then where do I want the ribs to be?

    We haven’t yet talked about angle of attack. This is the angle at which
    the airfoil profile attacks the wind. What a kite surfer does when they
    pull in their control bar is change the angle of attack by pulling the
    trailing edge of the kite towards them. If you look at the U-shape of the
    kite however, and think about what happens when you do this, you increase
    the angle of attack much more dramatically in the centre of the kite than
    in the wing-tips of the kite. Up to a point increasing the AOA increases
    the power in the wing, and the stability, it does however reduce the wing
    speed, and increase the drag. This is why the extra power lasts for a
    little while, but then slackens off as the kite slows down. Anyway, the
    AOA is increased more at the centre of the kite than at the tips. At the
    tips there is less lift for a number of reasons, partly because the
    airfoil is shorter in the tips, partly because on shorter airfoils that
    round leading edge is a worse approximation for a wing. There is also less
    AOA at the tips. This means that there is less air-pressure sucking the
    canopy into shape in the tips. That is why it is advantageous to put more
    of your ribs closer to the tips and closer spaced at the tips.

    So that is why we choose to have no central strut. By removing the centre
    strut, we can have more struts at the tips where they count more. The
    airfoil in the top central section of the kite is determined by air
    pressure, as it is in the sections on either side of the central rib in a
    traditional LEI. In fact, with good design, we can make the airfoil
    section change in the right ways to give you more lift and more depower in
    that centre section of the kite where the foil area is larger, and more
    important in determining the amount of power in your kite.

  • eddie

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 11:01

    @nic 495290 wrote:

    Å varför envisas med fasta lattor?

    nic

    Är det inte en enkel och funktionell lösning?
    Vad är problemet?

    Putte…. kan du inte skicka en bild på hur infästningen av depower-linan är gjord på 09an?
    kör man med mycket depower så blir man ju galen på att linan skall trassla in sig överallt. Fick en skön åktur efter en kiteloop när deowerlinan snurrade sig runt bommen.
    Förutom det så är Rebel’en en helt underbar drake. Dessutom jävligt snygg!
    Det är nog det viktigaste.

  • roland

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 22:47

    @nic 495290 wrote:

    Måste vara nästan unik genom att ha skippat mittenstrutten … men varför? Har inte sett det på nån kite sedan Guys hemmabygge.
    Å varför envisas med fasta lattor?

    nic

    Nja hadde inte rhino 07-08 ingen mittenstrut?
    nya nova3 har ingen heller såg en video med hadlow hans kite hadde ingen heller!
    Har en kommpis som köpte en kina kite 2004 den var den 1 jag såg som inte hadde mittenstrut.

  • skotten

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 23:51

    does it come with the standard north self-destruct system?

  • eddie

    Medlem
    1 september, 2008 vid 02:00

    Du snackar så mycket skit Skotten.
    Hur kommer det sig att du inte snackar lika mycket bajs om Naish längre?
    Klaga mindre och surfa mera

    peace!

  • nic

    Medlem
    1 september, 2008 vid 04:22
    Eddie;495526 wrote:
    Är det inte en enkel och funktionell lösning?
    Vad är problemet?

    Det är ju det jag undrar. Varför är det en funktionell lösning? Vad vinner de på att de finns där, är det bara för att kunna ta bort en strut? Det är ju inte så att det är utan nackdelar.

    Har inte läst på north hemsida än så jag får säkert svaret där.
    Återigen, tvivlar inte på att ni är nöjda, bara undrar.

    nic

  • nic

    Medlem
    1 september, 2008 vid 04:24
    Roland;495728 wrote:
    Nja hadde inte rhino 07-08 ingen mittenstrut?
    nya nova3 har ingen heller såg en video med hadlow hans kite hadde ingen heller!
    Har en kommpis som köpte en kina kite 2004 den var den 1 jag såg som inte hadde mittenstrut.

    Tack. Jag trodde att jag var mer uppmärksam än så men här vinner du 😛

    nic

  • casper

    Medlem
    1 september, 2008 vid 07:40

    @nic 495738 wrote:

    Det är ju det jag undrar. Varför är det en funktionell lösning? Vad vinner de på att de finns där, är det bara för att kunna ta bort en strut? Det är ju inte så att det är utan nackdelar.

    Har inte läst på north hemsida än så jag får säkert svaret där.
    Återigen, tvivlar inte på att ni är nöjda, bara undrar.

    nic

    Lattorna är inte för att ta bort en strut, dom fanns innan.
    Tror det är så du får mer camber/profil (vet inte vad det heter) utan att förstora LE.
    Sen så ser det snyggt ut och är förmodligen dyrt, det är det viktigaste.

    Ingen mittenstrut hade nånting med att förflytta bär/flyg delen och styrdelen av skärmen tror jag.
    Ock så måste sätta dit dyrare material (det gröna) för att stabilisera och så vart det snyggare design tack vare det, å det är det viktigaste.

    Eddie:
    Ska fota idag, dom har satt velcro på depowerhandtaget och på stopperbollen. Kan man säkert göra själv på 08 bommen.

    Ingen som har samma problem eller en lösning på Escalades problemet.
    Körde med straps igår, fy fan va trist det var.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Escalades problem och Rebel 09 bilder

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.