Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Expertråd Pollenallergi efterlyses!

  • Expertråd Pollenallergi efterlyses!

    Publicerad av perrapops på 28 maj, 2008 vid 22:00

    Jag är galet sänkt trött och allmänt sliten på grund av pollen,käkar clarityn , och har provat diverse olika produkter.
    Är det någon mer än jag som tycker att det känns som att det är fruktansvärt mycket pollen i år?
    Skulle behöva tips på bra medicin som lindrar? Finns det något som är bättre Clarityn osv?

    TACK// Per

    emil_h svarade 15 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • Knatte

    Gäst
    29 maj, 2008 vid 04:45

    @Perrapops 470759 wrote:

    Jag är galet sänkt trött och allmänt sliten på grund av pollen,käkar clarityn , och har provat diverse olika produkter.
    Är det någon mer än jag som tycker att det känns som att det är fruktansvärt mycket pollen i år?
    Skulle behöva tips på bra medicin som lindrar? Finns det något som är bättre Clarityn osv?

    TACK// Per

    Visst är det pollen i massor i år..:mad:
    Jag har Aerius (receptbelagt) som hjälper mig i alla fall. Har kört med denna medicin i några år på sommaren och tycker denna hjälper mig i alla fall..:tongue:
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20010115000042&DocTypeID=7

  • jps

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 05:45

    @Perrapops 470759 wrote:

    Jag är galet sänkt trött och allmänt sliten på grund av pollen,käkar clarityn , och har provat diverse olika produkter.
    Är det någon mer än jag som tycker att det känns som att det är fruktansvärt mycket pollen i år?
    Skulle behöva tips på bra medicin som lindrar? Finns det något som är bättre Clarityn osv?

    TACK// Per

    Det är personligt vilken allergimedicin som fungerar bäst mot tex pollen. Den som funkar bäst för mig heter Kestine (receptfri). Blir inte lika trött av denna och den tar bort mer av besvären.

  • Kjello

    Gäst
    29 maj, 2008 vid 05:53

    Finns ett urgammalt hälsokostknep som ska funka, har själv inte pollenallergi så jag vet inte.
    Men det är lite väl sent påtänkt nu.

    Knepet;
    På vintern ta pollenpiller dagligen (t,ex, Pollbax, allergiämnen finns inte där) eller kanske pollenhonung.
    Ger garanterat inga biverkningar, jag köper pillren i hälsokost för att få lite extra energi och näring.
    Då bygger kroppen upp försvar mot pollenallergi, så inga problem uppstår på våren.

    En annan ide’ som funkar direkt är att flytta ut till en ö, och va mest ute på vattnet, där finns inget pollen i luften.

  • calle_b

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 11:56

    Aaaaah! Ett ämne jag faktist kan och vet en hel del om..

    Är sjukt allergiskt, och vad kan då passa bättre än att flytta till Björkarnas stad, Umeå…

    Nåja.

    Något som jag tjatat, och tjatat lite till för att få, är cortison-sprutor. Tydligen ett bra skydd. Det är i princip omöjligt att få numera…
    Jag har däremot fått cortizon-tabletter, efter lite gnällande.
    Dom tas när det är riktigt jävligt, helst inte mer än två veckor i sträck.
    Fördelen är att de små söta rara pillren tar skruv rätt snabbt, ca 30-40 minuter och sen är det en klar skillnad.

    Jag går som Knatte på Aerius,små löjliga blå historier som funkar hyfsat utan allt för mycket trötthet, och kompletterar med ögondroppar och cortizon när det behövs.

    Funkar, klart godkänt.

    Ha d gott

  • glader

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 13:51

    Har taigt kortisonsprutor tidigare och det hjälpte bra. Tror jag är lite mindre allergisk nu när jag blir äldre, men nu klarar jag mig bra med cortisonnässpray och cortisonögondroppar. Clarityn och liknande eller anti-histamin nässpray och ögondroppar har alltid haft i det närmaste noll effekt för mig. Cortisonnässpray är numer receptfritt medan ögondroppar inte är det.

  • blabussen

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 16:00

    kortisonnässprayen kan man också dubbla dosen på så får man den recept belagda varianten.. fick det tipset av apotekaren när den receptbelagda var slut.

    Du kan också prova nässköjlning på morgon och kväll, verkar funka mot de flesta problem med öron, näsa och svalg.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Nasal_irrigation

  • gammelsurfen_

    Medlem
    5 juni, 2008 vid 06:58

    kör med vanliga receptfria, funkar inte mycket alls, speciellt om man bara tar en per dag som det rekommenderas, får nog ta mig en svängom till farbro doktorn!

  • oaxen

    Medlem
    5 juni, 2008 vid 07:10

    Tack Knatte!

    Gick in i gräspollenväggen rejält i måndags. Läste tråden och ringde vårdcentralen fick Aerius-recept på en dag och nu är jag i det närmaste symtomfri. Passade dessutom på att ersätta Nezerilen med cortisonvarianten. I kombination med lite ögondroppar är jag nu människa igen…

    Kuling – bring it on!

  • knodden

    Medlem
    7 juni, 2008 vid 09:19

    Jag har oxå en hel del problems med allergi. Riktigt illa blir det när jag ramlar i vattnet – tur det inte händer så ofta :cool2: !! (i år inget alls pga vindhelvetet!!!!)

    Ni som tar Cortison – tänk på att detta inte är alls nyttigt för kroppen.

    Själv har jag som ett komplement testat ett cellulosabaserat naturläkemedel som heter Nazaleze. Det är ett pulver som man “puffar” upp i snoken och som bygger upp slemhinnorna så att de bättre klarar av att stå emot all skit man sniffar i sig. Nackdelen med pulvret är att det inte funkar när man surfar – vatten i större mängder löser tyvärr upp det.

  • mes

    Medlem
    7 juni, 2008 vid 09:44

    @Perrapops 470759 wrote:

    Jag är galet sänkt trött och allmänt sliten på grund av pollen,käkar clarityn , och har provat diverse olika produkter.
    Är det någon mer än jag som tycker att det känns som att det är fruktansvärt mycket pollen i år?
    Skulle behöva tips på bra medicin som lindrar? Finns det något som är bättre Clarityn osv?

    TACK// Per

    Uschabusha…
    Jag är fetallegisk mot gräs. Fick två cortisonsprutor per sommar när jag var i tonåren men var allergisk ändå (+ tabletter osv osv).
    När jag var 27 så började jag med hyposensibilisering vilket har varit bra. Jag har fortfarande jobbig allergi (typ precis nu) men det är mycket mindre. När jag gjorde hypon så tog jag sprutor var 6-7e vecka i fem år men jag tror att det går snabbare idag. Klart värt att överväga om man är mycket allergisk.
    Aerius tar jag varje dag.
    🙁 Allergi suger….borde vara mer högprio hos forskarna…

  • emil_h

    Medlem
    7 juni, 2008 vid 19:01

    Jag har lätt pollenallergi från år till år. Var fruktansvärt förra året men detta har jag knappt märkt någonting. Ringde vårdcentralen och fick rådet att köpa Lomudal Nasal (nässpray) och Lecrolyn (ögondroppar). Det funkar riktigt bra faktist, rekommenderas. Finns receptfritt på apoteket.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Expertråd Pollenallergi efterlyses!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.