Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Extrem Sydswell slår till i NorCal

  • Extrem Sydswell slår till i NorCal

    Publicerad av soulsurferusa på 9 augusti, 2007 vid 18:06

    NorCal Press:

    Ett sydswell slåg till igår på norcal’s vestkust, närmare bestämd Waddell Creek. Swellet på 3 till 4 foot och över 22 sekunder komm hela vägen från Nya Seeland och bifogat bild, på local Tedd, visar resultatet: masthögt 5.7. Så här års är syd swell vanligt här i Mavericks och Santa Cruz trakten, när vintar stormar rasar på södra halvklotet och sommar hög trycket stänger av lågtryck vid Alaska. Syd swell på 2 foot och 17 sekunder brukar vara mera vanligt, men denna swell var av en extrem lång period, vilket ge extrema vågor. Intressant är att se havet bakom vågen: helt platt, vilket är pga den relativ liten swell höjd. Men perioden gjorde den tell extrema vågor. Sett-waves komm vart 15:e minut. Vinden var perfekt sideshore för 5.5-5.9. Endast de hårdaste hardcore vindsurf locals och jag fick smaka på den. En dag som man inte kommer att glömma på ett bra tag, och en dag som visar denna traktens vågseglings potential. Lake Maui på sommaren väntar…:grin:

    Vår Korrespondent:
    Arnie

    mag svarade 16 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • mag

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 21:29

    Grattis till fina och ovanliga förhållanden, 22s är riiiiiktigt lång intervall.

    /Magnus

  • andreas-f

    Medlem
    10 augusti, 2007 vid 07:33

    Det ser helt overkligt ut att det är tokplatt hela vägen till horisonten bakom vågen. Läckert.

  • koa

    Medlem
    10 augusti, 2007 vid 07:36

    Låter grym skönt!
    Grattis till dom på plats!

  • fnassel

    Medlem
    10 augusti, 2007 vid 08:55

    Man befinner sig som vanligt på fel plats i världen!

    Have fun!

    /Gammelsmurfaren

  • soulsurferusa

    Medlem
    10 augusti, 2007 vid 17:07

    @Andreas F 404171 wrote:

    Det ser helt overkligt ut att det är tokplatt hela vägen till horisonten bakom vågen. Läckert.

    Ja, detta va det grymmast jag har seglat någonsin. Pga vinden var bara omkring 8m.s var det nästan ingen skvalp. Sett waves kom i 15min interval och att komma ut va ingen problem. Att plocka vågorna var super lätt med. Det är så organiserat. Man började redan låååångt ute, man ser swellet komma, låter först 2 går, sedan tar man 3e, brädan började få fart och sedan gick det o gick det o gick, 5,6,7 turns. Gippa av vågen innan man är för nära stranden och annars behöver man då möta nästan vattenvägg på vägen ut som då är nära att bryta över dig och hela din uprätta rigg… Sanslöst. Jag skakar fortfarande. Detta är vågseglingen i sin renaste form.

    Jag, på 92kg, körde på min 92L quatro wave, 5.9 Simmer Icon och en 21cm MFC fpt wave fena. Vanligtviss brukar jag ha en 24cm fena i sådan lätta vindar, men med dessa vågor vill man ha en fena som svänger och ge fart som bara den. 24a skulle ge spinout halvvägs bottom turnen…och jävlar vad man blev spollat… vattnet rinner fortfarande ur näsan…hihi

    Ingen kitera ute, förutom 1 eller 2 som gav up… För liten vind på insidan och för stort va ursäktet… jajaja… wooow…

  • mag

    Medlem
    10 augusti, 2007 vid 21:25

    8m/s räcker ju mer än väl. Mina allra bästa dagar har jag haft i mindre vind än så, just pga att vågorna blir spegelblanka och obeskrivbart sköna att rida. Problemet är att våga ta tillräckligt liten bräda&fena och inte för stort segel för att kunna rida ordentligt men ändå stort nog att ta sig ut utan att bli spolad jämt och ha sönder prylar. Och ibland är det ingen nackdel att vara lätt.
    /Magnus

  • soulsurferusa

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 15:39

    mag,

    förlåt, jag menade 8mph. Här i USA är ju allt i mph, och jag i min enthusiasme skrev m.s… , 8mph mostvasrar omkring 4m.s i medelvind.

  • andreas-f

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 18:12

    @Mag 404415 wrote:

    8m/s räcker ju mer än väl. Mina allra bästa dagar har jag haft i mindre vind än så, just pga att vågorna blir spegelblanka och obeskrivbart sköna att rida. Problemet är att våga ta tillräckligt liten bräda&fena och inte för stort segel för att kunna rida ordentligt men ändå stort nog att ta sig ut utan att bli spolad jämt och ha sönder prylar. Och ibland är det ingen nackdel att vara lätt.
    /Magnus

    Snackar glassiga vågor och lite vind och liten bräda… Kan inte låta bli att slänga in några bilder från en av mina bästa dagar nånsin. Yzerfontein, SA i vintras. 8-9 m/s side-off vind, 5,3 segel och 19 cm fena. Antar att du känner igen brädan! Lite trixigt att guppa ut men när man väl fick fart på vågen, oj oj…

    Johan som plåtat, måste väl nämnas också

  • mag

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 21:38

    Helt underbart!
    Och skönt att se att min gamla AB+ 70 fick visa vad den kan och vill!!! Man skojar inte med den brädan. Eller det är just det man görju. 🙂
    Kul att se!
    /Magnus

  • mag

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 21:40

    4 i medel kan vara “rätt tricky”, 😉 man hinner inte undan så snabbt som man vill, främst från att bli instängd eller spolad av nått extremt freakset spm bryter toklångt ut jämfört med standardsetet.
    /Magnus

  • soulsurferusa

    Medlem
    15 augusti, 2007 vid 18:36

    Sant! Dessa sets var lätt att förutse, och därför gippade man ifrån vågen lite tidigare än vanligt när vågorna är mindre stor. På så sätt undvikar man värsta brytet på vägen ut. Som tur va toppade vinden en 10 m.s. (jag har nu räknat om!!!). Pga att vinden var riktig NV, vilket blir side-side-off i waddell (se bara sprajen från vågen på orginal bilden) va vinden lättast på insidan, men bakom första brytet blev det någ jämm planing. Det blev därför ett ganska så ärlig fight mellan man och vågen.

    Mina favourit förhållande är också lagom 5.3 och 8-10fts vågor: Fortfarande tillräckligt med tryck i grejerna för att köra riktig hård, och vågen är fortfarande lagom glassy med. 5.9an är lite svårare att hantera jämmfört med 5.3a, pga längre boom. Gankse nästa gång prover jag 5.3a istället för 5.9a.

  • mag

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 14:55

    Testa 5,3, det är klart lättare att hantera och mindre broms i snabba vågor. Om seglet är för stort, vinden och vågen stor får man backwind eller i alla fall broms av seglet i värsta fall har jag märkt. Speciellt om det inte är riktigt sideshore. En klar begränsning i vågridningen. Gjorde förr misstaget att ta 5,9 i tveksamma förhållanden. Jag vägre iofs rätt lite. Nu tar jag max 5,5 och 5,0 i större vågor just för att inte låta seglet begränsa körningen. Speciellt i sideoff där vinden accelererar uppför vågfacet och man snabbt blir överriggad istället, dvs motsatt problem.

    Bättre att ta större i tveksam vind i så fall. Men inte för stor fena som sagt.

    /Magnus

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Extrem Sydswell slår till i NorCal

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.