Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing F-one Bandit4 – Bra för nybörjare?

  • F-one Bandit4 – Bra för nybörjare?

    Publicerad av mokrypes på 16 juni, 2012 vid 12:30

    Hej!
    Jag har windsurfat i 10+ år (mest freeride) och vill nu prova på kitesurfing. Har hittat en begagnad F-one Bandit4 14m2 2011 för ca 5000 SEK inkl. bom. Är detta ett bra pris och en bra kite att lära sig på? Jag bor i Prag, Tjeckien och kommer mest köra insjö, dvs lättare vindar än i Sverige. Väger ca 95kg. Ska jag slå till? Vad säger ni?

    mokrypes svarade 11 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • wulltd

    Medlem
    16 juni, 2012 vid 15:55

    Har en 14kvadrat som funkar bra för mig i 6-10m/s och väger 70kg, jag tror att 14kvm funkar bra för dig i runt 10m/s! Ang f-one bandit så har jag ingen erfarenhet!

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

  • roggan

    Medlem
    16 juni, 2012 vid 16:25

    Jag pratade med en för två veckor sen som hade en bandit. Han sa att det var den bästa kite han prövat och att den funkade till allt. Han var ganska bra på att åka så han snackade nog inte bara väl om den för att han hade en själv gissar jag. Hur den är som nybörjar kite har jag inte en susning om men han lyckades få mig att vilja ha en utan att jag ens testat den. Eller sålde han bilar i veckorna när han inte kitade:)

    Hoppas nån kommer med ett bättre svar en jag.

  • pjoter

    Medlem
    16 juni, 2012 vid 20:18

    kör bandit i skolan och det funkar finfint. snälla och lätta kites med bra feedback. enkla att vattenstarta e dom också.

    Priset låter riktigt bra, en ny bandit 5 14kvm ligger på 14500:-.

  • _dave

    Medlem
    17 juni, 2012 vid 08:55

    Bra pris. 12m B4 har mycket kraft enlig min kompis som har den. 14m bli rätt bra för dina vikt plus lättare vind.

    mokrypes;691194 wrote:
    Hej!
    Jag har windsurfat i 10+ år (mest freeride) och vill nu prova på kitesurfing. Har hittat en begagnad F-one Bandit4 14m2 2011 för ca 5000 SEK inkl. bom. Är detta ett bra pris och en bra kite att lära sig på? Jag bor i Prag, Tjeckien och kommer mest köra insjö, dvs lättare vindar än i Sverige. Väger ca 95kg. Ska jag slå till? Vad säger ni?
  • mokrypes

    Medlem
    17 juni, 2012 vid 17:06

    Tack för alla svar. Var bestämd att köpa den, men sedan hittade jag den här diskutionen:

    http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2368385

    “relaunch in light winds and safety seems very poor”

    Är den verkligen så pass dåligt? Tycker att just dessa två saker är ganska viktiga för en nybörjare…

  • lima-ko

    Medlem
    17 juni, 2012 vid 17:45

    Skulle vilja påstå att ingen modern (ca 2010 och framåt) kite är speciellt svår att relauncha utan det handlar snarare om teknik. I lättvind är dock många knepiga att få upp, då får du lura ner den på rygg genom att dra in mittlinorna, springa framåt och samtidigt släppa mittenlinora.
    Vad gäller säkerhetssystemet är det inte alla märken som har en flaglina utan ca 75 % depower och sen finns möjligheten att flytta om leashen till en av framlinorna om det skulle behövas. Så du behöver nog inte oroa dig, se till att lära dig hur ditt säkerhetssystem fungerar bara.

  • cortex

    Medlem
    17 juni, 2012 vid 20:59

    Hej mokrypes,

    Bandit4’an är en riktigt skön kite, däremot hade man gjort en liten “miss” på Bandit4’an i och med att man hade olika längder på safety-linan för varje kitestorlek. Dvs om man tog en bom från en 10’a och satte på en 14 så var man tvungen att flytta upp den gula safety-bollen för att kiten skulle dö ordentligt när man drog safetyn.
    Som man kan ana ställde det till en del trubbel… vilket gjorde att man på Bandit5’an ändrade detta till ett system där alla kites som är gjorda för den kortare bommen hade samma “boll-inställning” och alla kites som är gjorda för den längre bommen likaså.
    Så om du köper en beggad Bandit4’a är det nog smart (precis som för alla kites man köper) att du testar safetyn i lätt vind och kollar så att bollen verkligen sitter på rätt ställe för din kitestorlek. Dvs att kiten verkligen dör ordentligt när du drar safetyn. Om den inte gör det så flytta upp bollen tills det funkar.

    Jag tycker att Bandit4’an är tämligen lätt att få upp ur vattnet även i ganska lätta vindar… men som vanligt på stora tubkites så kan det vara rätt meckigt om det är riktigt lätt vind. Det fanns också en hel del bra knep i KF-tråden du postade som fungerar till de flesta moderna SLE-kites.

    Hör gärna av dig om du har fler frågor, bara att hugga tag i antingen mig, Sportentusiast eller Jenselias här på forumet; det är vi som importerar F-One till Sverige.

    /Kaj

  • nolcap

    Medlem
    18 juni, 2012 vid 21:43

    Jag kan inte uttala mig om Bandit 4, men testade Bandit 5 på Kap Verde och jag gillade den skarpt. Snabb, lätt att vattenstarta och var kraftfull för sin storlek. testade både 12 kvm och 9 kvm. Däremot tyckte jag det var kasst att grepp gummit redan hade lossnat på en helt ny bom.
    /CC

  • mokrypes

    Medlem
    19 juni, 2012 vid 14:08

    Ok, tack allihop! Har också hittat en billig Ozone Instinct Light XC 14m2. För 3500 SEK. Hur är de i jämförelse? Är det någon skillnad på 2009 vs 2011 kites? Några större skillnader mellan dessa två?

  • lima-ko

    Medlem
    19 juni, 2012 vid 23:05

    Även det är en fin kite, lätt med bara tre struttar, jäkligt bra bom, lagom bomtryck i kiten, en bra allrounder. Däremot har den inte one pump vilket egentligen inte är ngt problem då den bara har tre struttar och bra backventiler.

    Det är klart det har hänt grejer mellan 2009-2011 men ja, rätt svårt att säga, båda är bra kites.

  • mokrypes

    Medlem
    5 juli, 2012 vid 19:24

    Har köpt Bandit 4an! Tack för alla råd! Nu kan jag inte vänta tills kursen i Rügen jag ska gå i slutet av denna månad! Har en vindsurfing sittsele jag kan använda och har också köpt Ion Hummer 2011 midjesele. Verkar vara riktigt ordentligt bygd. ION-Hummer-Apex-2011-05.jpg

    Nu är det bara bräda som saknas. Något särskilt man ska tänka på? Hade tänkt en ganska stor till o börja med. Typ 145 x 45 cm. Borde funka eller?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing F-one Bandit4 – Bra för nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.