Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Fack och a-kassa

  • Fack och a-kassa

    Publicerad av styret på 8 april, 2006 vid 07:36

    Tjena.

    jag sitter och funderar på det här mad fack och a-kassa efter att ha blivit arbetslös utan att vara ansluten så jag får klara mej på alfa… lagom kul…

    Funderar på om man ska gå med i facket eller om man ska nöja sej med a-kassan och om man väljer facket så finns det ju fler än ett att välja. jag funderar på att gå med i SAC Syndikalisterna eftersom jag håller med dom mer än LO. har jag isåfall nått att förlora på att vara med i ett mindre fack? Kollektiv-avtalen gäller ju iallafall.

    låt inte det här bli nån politisk disskusion om att jag håller med syndikalisterna utan tänkte kolla om nån här har nån saklig koll på detta.

    tjipp å hej

    fastforward svarade 18 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • ove226

    Medlem
    8 april, 2006 vid 09:10

    yo.

    jag har faktiskt för mej att SAC är rätt dyra jämfört med många andra fack.
    men jag är bara en bonde från Gävle..:)

    Om du bara ska vara med i akassan så finns det också fler att välja på..alla fack har en egen a-kassa men jag vette faen om det är nån skillnad på dom…enda grejer är väl om du ska gå med i nåt fack sen, så måste du byta akassa också om du tagit nån annan.

  • nordgren

    Medlem
    8 april, 2006 vid 11:05

    Skippa facket och gå bara med i a-kassan. Facket är bara en dyr tidningsprenumeration…

  • budda

    Medlem
    9 april, 2006 vid 09:06
    Nordgren wrote:
    Skippa facket och gå bara med i a-kassan. Facket är bara en dyr tidningsprenumeration…
    världens dyraste prenumeration. jag betalar ca 500/mån. då kan ni bara gissa vad jag hellre gjort för de 6000 det blir om året..
  • wims_lkp

    Medlem
    9 april, 2006 vid 10:36

    men tänk istället vad skönt de blir med 8000-10000:- varje månad för din del, ifall du blir arbetslös. “fast” arbete finns nästan inte längre.

  • nordgren

    Medlem
    9 april, 2006 vid 11:49
    wims_lkp wrote:
    men tänk istället vad skönt de blir med 8000-10000:- varje månad för din del, ifall du blir arbetslös. “fast” arbete finns nästan inte längre.

    Men man kan ju vara med i a-kassan utan att vara med i facket, alltså behöver man inte oroa sig för att stå utan pengar. Allt a-kassan gör är i stort sätt att kollektivt förhandla lönerna, vilket om man kan prata och står utanför facket inte är ovanligt att man klarar bättre på egen hand.

  • fastforward

    Medlem
    9 april, 2006 vid 13:10

    Det där med att kollektivt förhandla lönerna gäller väl bara på större företag. På mitt jobb (20 anställda) spelar det ingen roll alls att jag är med i facket eller ej. Dessutom har jag för mig att det stod i tidningen nyligen att de som förhandlar sina löner själva i genomsnitt har 5% högre lön. Kommer inte ihåg i vilket sammanhang det var bara.

    Däremot har mitt fack (CivilingenjörsFörbundet) en inkomstförsäkring som är ganska attraktiv (tror SIF har det också). Då får man ersättning även för den del av lönen som ligger över den vanliga ersättningsgränsen om man blir arbetslös.

    Personligen har jag varit med i facket ca. 5 månader nu och sitter och funderar över om det är värt pengarna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Fack och a-kassa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.