Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Familjesurfare!

  • Familjesurfare!

    Publicerad av johana på 10 augusti, 2012 vid 07:56

    Hej,
    Jag är en gammal återfallssurfare som tack vare lite gamla sparade pinaler fått äldsta dottern intresserad av att vindsurfa. I somras var vi på Rhodos och där hyrde vi tillsammans grejer på Ialyssos beach, dottern körde nybörjargrejor och jag fick möjlighet att testa F2 Vento o Vegas…. Väl hemma igen så börjar funderingarna att komma – vad är nästa steg efter en nybörjarbräda? Vad kan vi tillsammans ha mest kul med?
    Dottern drar rigg, stagvänder utan problem och har börjat “lättvindsgippa”… Jag har tidigare kört mycket i Läjet och en del i Apelviken men bor nu i NV Skåne = choppigare vatten… Har en Bic Electric i nyskick (min lillebrors gamla då min hade lite stressveck i botten..) men den känns passe.. Nybörjarbrädan hemma är en gammal RRD skolbräda från Surfers…

    Nu till frågan – kan vi tillsammans ha kul på en Freeridebräda på runt 130 l? Kan vi använda mina gamla segel (Neil Pryde Soul 5,4, Simmer vågsegel från samma tid på runt 4,7, Sailworks 4,1) ? Vad skulle vi behöva komplettera med? Dottern, 13 år, 174 cm lång – jag 187 cm lång och ca 100 pannor :-),

    Tack på förhand,

    Aquario svarade 11 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 09:00

    Det borde ju gå fint, tycker jag. Skulle gärna hamna i samma sits om ett par år…. :santa:

    Dock tycker jag att du borde satsa lite extra på följande till dottern (som du själv kommer att kunna få glädje av):

    – Lätt rigg! Ju lättare, desto bättre. Se till att köpa en bom med tunt grepp. Innan ett nytt segel köps in så skulle det däringa NP Soul kanske inte vara så dumt, men en ny (lätt) mast och, framförallt, bom är nog bra.
    – Bra våtdräkt. Kalla barn = sura barn.

    Jag skulle nog dessutom ha dottern, och hennes vikt, lite extra i åtanke vid val av bräda. Egentligen kan ju du ha en klart större bräda, hon kommer att flyta som en kork på 130 liter…, så välj kanske en lite mindre och lättare än vad du själv skulle valt annars. Tänk även på att hon behöver en mindre fena.

    Så småningom bör ni kanske trotsallt ha två brädor, eftersom ni har så olika längd och vikt.

  • maglu

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 09:08

    Har lärt min dotter på 145 liter freeride. Dra rigg, kryssa, slå och ta sig tillbaka, små planingstillfällen, testat beachstart.

    Jag har fortfarande kul på 145, även om helst kör mindre (eller större…formula). Väger 95.
    När jag kör på den är det mest 7.0 som följde med i paketet (2006 tror jag). Men innan jag hade fler brädor, körde jag allt från 5.4 till 9.8.
    Dottern har kört 4.5 och 5.0 .

    Ett litet, något äldre segel funkar säkert för att lära sig grunderna. Men för övrigt bör du nog ha segel/rigg med ungefär samma ålder som brädan

  • johana

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 10:12

    Ok, tack för svar – får väl bli en tur till Surfers igen – eller finns det någon annan på västkusten som säljer prylar?

  • svennebanan

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 12:29

    Är det inte så att bredden är det viktigaste när det gäller nybörjare? De nya freemovebrädorna borde väl vara idealiskt att dela för en lättare nybörjare och en tyngre erfarnare? RRD Firemoven 120 är ju 80 bred och har väl dessutom inboard stroppmöjligheter. Kanske lite ömtålig och dyr, men shapen borde väl passa båda.

    http://www.surfers.se/sv/vindsurfing/vindsurfingbrador/freeridebrador/rrd-firemove-x-tech-2012.html

  • johana

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 12:37

    Ja, den kunde kanske vara något – men ömtålig – vad menas idag med ömtålig? Att det blir ett stort hål av bommen efter ett kastfall? Allergisk mot brädor som inte tål normal hantering..

  • svennebanan

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 14:04

    Stort hål av bommen vid ett kastfall blir det nog i de flesta moderna brädor. Det positiva är att de nuförtiden är så korta att bommen oftast är ur spel, men masten finns ju där fortfarande. Det finns dock en uppsjö av olika hemmasnickrade nosskyddskonstruktioner som kan vara bra att använda. RRD verkar ha ytterligare en tyngre och hållbarare konstruktion för Firemoven som jag inte såg på surfers:

    http://www.robertoriccidesigns.com/shop/firemove-e-tech/

  • raask

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 14:33

    Firemove är hett! Den brädan skulle ni ha väldigt roligt på båda två!
    Surfers Center har fått ner en E-tech bräda som dem provar, sen finns de även två andra varianter med lite högre pris än e-techen! Vet dock inte när den kommer in i butik men ring eller åk ner till Surfers och snacka med dem! Firemove säljer som smör!

  • irieman

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 14:37

    Kan bara hålla med, jag har en Firemove 110 och är riktigt nöjd! Grym bräda, har kört allt från 5.4 till 8.1 med den.
    Såg att dom hade en 140 liters nu också som var 90 bred, det blir ju en konkurrent till JP Super Lightwind. Tror den kommer kännas bred och stabil i ej planing och väl i planing så kommer den kännas mycket mindre än vad den är, så är det med 110:an i alla fall. De verkar ha tre olika material nu dessutom vilket säkert får ner den billigaste av dem i pris rejält.

  • svennebanan

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 15:59

    För att förvirra det kommer dessutom fler liknande brädor från olika märken. Som Exocet nörd är jag ju bra sugen på den här.

    http://www.exocet-original.com/2013/xcross.php

    Simmer ska väl släppa en linje freemoves dessutom. Skulle ju vara kul om den notoriske Ola H kunde glänta lite där. Ryktet går att han pressar runt på prototyper iklädd löstyskmusche och 30 kgs viktväst i skymningen på Hjälmaren för att få in den riktigt tyska insjökänslan (vilket är den markanad jag antar att man vill åt);-).

  • tea-bag

    Medlem
    12 augusti, 2012 vid 23:20

    Firemove som är så bred tycker jag känns stötig i chopp när jag testade den i somras. Jag skulle hellre tagit en med mer normala proportioner. Jag tror märket spelar mindre roll. Sen fattar jag inte hur RRD kan ta så mycket för Firemove, verkar vara rejält överprissatt på grund av att man hajpat den på grund av bredden. Jag jämförde firemoven E-tech mot min polares Exocet Nano 125:a som ju är mer normalbred. Båda är från samma fabrik. Båda har ungefär samma vikt (strax över 9kg). Firemove får man betala 11000:- för och Nanon såg jag såldes för 6000:- . Jag har testat båda brädorna, dock den lättare firemoven och ej vid samma tillfälle. Måste säga jag gillade nanon bättre. Firemoven går visserligen att plana tidigare om man seglar den väldigt aktivt men vid passiv segling planar Nanon tidigare gissar jag. Sen känns Nanon mer allround och smidigare i småvågor och mindre bryt.

  • johana

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 14:22

    Tack för alla svar, får bli en sväng inom Surfers till helgen, se om man kan bli något klokare…

  • pedersen

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 15:48

    Jag har en Nano 125. En klart prisvärd, tålig och lättseglad bräda.

  • Aquario

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 12:24

    Ta en titt på den här: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=39544&title=starboard-carve-122-wood-2006&cat=12

    Starbords brädor är så otroligt snygga att man skulle kunna ha en på väggen även om man inte Windsurfade. De verkar dessutom vinna eller placera sig toppskiktet i alla tester.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Familjesurfare!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.