Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fanatic 05??????

Taggad: 

  • Fanatic 05??????

    Publicerad av raf_gert på 9 november, 2006 vid 13:44

    Kan någon berätta vad det är som gör att 05an är en katastrof???
    Jag har absolut fastnat för formula!!! Började i somras. Surfa ca25ggr i år. Det jag tycker kännts konstigt är att den inte(alt jag inte) kunnat hålla vinkeln på kryssen.Känns liksom som att man får jucka några grader upp/ner osv(säkert bristande teknik) men den känns jäkligt snabb !!!
    Jag provade en kompis gamla starboard från 01..Fick känslan av att den planade snabbare än 05an

    Jag har tittat runt lite och blivit sugen på att byta bräda!

    (Men jag har svårt att sätta ett pris på en bräda som väldigt många anser vara katastrof)

    så ni som har erfarenheter av just denna bräda! kläm fram vad ni tyckte var bra/dåligt med den. Mina ambitioner är att utvecklas träna mkt ha jävligt roligt.och när jag känner att jag behärskar formula på alla Bogar och även fått fason på trimmet och lättvindstekniken. Då har jag faktiskt tänkt att delta i nån tävling.(Med jävligt högt satta mål…hi!Hi! att inte komma allra sisst)

    /Jimmy

    per-j svarade 17 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jesper_b

    Medlem
    9 november, 2006 vid 14:13

    Katastrof är ett allt för starkt ord. dock gick den sämre på kryssen. Folk hade svårare att ta höjd på den än på 04an. Har för mig att den ansågs svårt att kontrollera då det brallade på också, samt att den vägde mycket mer (det sistnämnda gäller dock de flesta märken).

    Som första formulabräda att lära sig att få in grundtrim och teknik på borde den dock duga.

    /Jsper B

  • hartwig

    Medlem
    9 november, 2006 vid 20:20

    Fanatic 05 har den dåliga egenskapen, att den är svårseglad på kryssen när det börjar bralla i. I vindstyrkor från 8-9m/sec och uppåt blir det ofta kontrollproblem då fören på brädan är svår att hålla nere. Även om mastfoten placeras långt fram eller mindre fena väljs så kvarstår problemet. Detta har säkert med bottenkurvan att göra. Jag tror att tyngre seglare bemästrar brädan betydligt bättre än en “lättviktare” som jag kring 77kg. Med undantag av ovan nämnda kryssegenskap, så är brädan i stort sett lika snabb och seglingsbar som övriga formulafabrikat. Tyvärr så fick 06:an också ärva 05:ans kryssförmåga i registret över 8-9m/sec. Ett realistiskt pris på en 05:a bedömmer jag till 4-5 000:-
    Hälsningar från en som tävlingsseglat både 05:an och 06:an under två hela säsonger.
    Mats Hartwig SWE-412

  • raf_gert

    Medlem
    9 november, 2006 vid 20:42

    Tack för inläggen! Känns nu mkt bättre att vara ägare till 05:an.

  • swe-119

    Medlem
    10 november, 2006 vid 11:05

    Jimmy! Tycker absolut inte du behöver byta bräda nu. Kör med den nästa säsong också. Jag har ju provat din lite grann, och jag säker på du inte fått ut max vad den brädan kan ge än. Du kan gärna jämföra med min -04:a vid tillfälle. Satsa då hellre slantarna på att uppgradera ditt segel. Här kan du hämta hem mer effekt per insatt kr.

    Ring vid tillfälle!

    mvh
    Peter

  • raf_gert

    Medlem
    10 november, 2006 vid 12:03

    Jag kommer ha kvar 05an nästa år med. Finns som du säger Peter väldigt mkt kvar att krama ur brädan. Jag har kul på den! Och har mkt kvar att lära mig. Men ett segel ska jag nog köpa mig!

  • per-j

    Medlem
    13 november, 2006 vid 19:57

    Jag har seglat 2 säsonger med min 05:a utan en endaste ding
    trots div kastfall och andra rookie misstag.
    Jag tror få andra Formula är lika hållbara .
    såvida du inte söker det allra bästa i prestanda (elit nivå)
    så har du en välbyggd och lättseglad Formula.
    Självseglar jag formula för att få segla oftare och tävlar max 2 ggr
    per år i lokala race.
    Sedan finns det ju killar som visat att man kan vinna på hög nivå med
    Fanatic, Conny tex.(men han skulle kunna spöa de flesta på en dörr)

    Fixa trimmet där ligger den stora skillnaden samt inse att de duktiga killarna
    seglar i elit klassen av en anledning, de har seglat formula i många år.

    Lycka till !

    Per J

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fanatic 05??????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.