Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Skate 112 -06

  • Fanatic Skate 112 -06

    Publicerad av maca på 14 mars, 2007 vid 19:52

    Någon som har testat Skate 112:an och har ett utlåtande att delge?
    Är den lika bra som 102:an?
    Står inför ett ev. köp

    glen-alpin svarade 17 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • glen-alpin

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 20:47

    Jag tyckte den var skitskön, den är lite större och den extra bredden och volymen märks i jämförelse med 102:an. Frågan är vad du är ute efter för egenskaper, vilka segel du ska använda och hur mycket du väger? Den är större! Men det kanske är det du vill att den ska vara, en större bräda blir ju lite klumpigare. Om man ska ha en bräda för lättare vindar får man ju göra avkall på vissa egenskaper. I den storleken är det klart den bräda jag tycker varit skönast. Bra höjdtagning, pop, och fart. Den är riktigt lättjippad och välbalanserad i luften. Jag har inget negativt alls att skriva om den, men den är lite större än 102:an och då blir den lite mindre livlig vilket alla freestyleplankor med den volymen och bredden blir. Rekommenderar den ifall du söker en bra bräda för lättare till medelhård vind om du väger mer än åttio pannor.

  • Oregistrerade

    Gäst
    14 mars, 2007 vid 21:15

    Hej och tack för snabbt svar. Jag väger över 80 pannor – mitt emellan 80 & 90 närmare bestämt. Har nu en RRD TT M (105 l) som känns aningen liten ibland i Sthlm-trakterna där jag seglar mestadels med allt mellan 7.1 – 5.3 (allra mest med 6.3:an). Har varit lite orolig för att stora Skaten skulle kännas stor, lite långsam, svårpoppad & klumpig (hmmm…många adjektiv där). Har även en Fanatic FSW 86 för de blåsigare dagarna och lite mer livlig känsla.

    Kanske blir Skatens större volym nyckeln till alla “ny-skole-trick” med konstiga namn…jackpot i köpdjungeln!

    /André

  • glen-alpin

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 22:13

    Med de önskemålen du har kommer brädan sitta som en handske! Jag har seglat den med segel mellan 5,8 och 6,8 och den funkar kanon med dom storlekarn. Bästa dagen hade jag med duktigt tryck i 6,0an på Dalarö (Askfatshamnen) i slutet av hösten 05 och den rockade ordentligt. Den är absolut inte trög eller långsam. Jag väger själv mellan 95 o hundra och hade inga problem med planingen förra året. Det är en gigantiskt stor skillnad mellan Skate 112:an och den TTM:en. Skaten ligger högre i vattnet och har både mer fart, bättre höjdtagning och tidigare planing. Tror också att den är lite mer lättseglad samt att den även har bättre “freerideegenskaper” om du vill bränna runt lite och hänga av polarna!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Skate 112 -06

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.