Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic vs F2

  • Fanatic vs F2

    Publicerad av roding på 9 juni, 2009 vid 15:24

    Tja,

    Nu skall det så investeras i en ny bräda och det står mellan en F2 Stoke eller en Fanatic Eagle.

    Bägge två är på ca 125L för det passar mig men det som jag undrar är ifall någon har seglat dessa två och vad ni har för åsikter om dom?
    Sköna lätta osv..
    All input är uppskattad!

    roding svarade 14 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • simpa

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 15:42

    Kan du utöka dina valmöjligheter så är Tabou Rocket 69 den bästa 125 liters brädan jag har provat och antagligen kommer att prova. Den har precis ALLT och mer du kan kräva av en bräda i den storleksklassen. Har dock aldrig provat en F2.

  • bergelin

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 17:02

    Jag hade tagit den stora Mistral Synchro istället. Grymt skön shape som gör att man kan ha den för alltid, även när man har tagit ett steg till i sin utveckling. Bra för att bränna rakt fram men har också känslan som man behöver i jippar och delvis vågor.

    http://www.the-house.com/mssy1157zz-mistral-synchro.html

    Häpp // E

  • svenne

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 17:30

    Stoke är ruggigt stabil och är en grym freeride-bräda. Om du vill ha tysk BMW-autobahn-stabil-känsla med bra höjdtagning är F2:an given. Eagle är känsligare och är liiite mer krävande, men då också med mer surfkänsla och bättre direkt feedback. Vill du ha en bräda som svarar snabbt och som kräver lite mer av dig när det brallar i så väljer du Eagle.

  • roding

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 17:57

    Simpa, Bergelin : Har kollat runt och kollat på dom brädorna med men det är så blandade åsikter om dom brädorna. Med stoke och eagle så har verkligen dom flesta varit positiva. Ända negativa som jag läst är att Stoke kan vara lite hård ibland i chop.

    Svenne : Om jag är ute efter en bäda som jag kan behålla länge och ha som största bräda vilken tror du kan passa.. håller ju fortfarande på att “utvecklas” som surfare och tanken är att jag skall ha brädan ett bra tag. Även om Eageln är kanske lite jobbigare i början kan inte den vara bättre när jag blivit lite bättre?

  • svenne

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 18:35

    Generellt är F2 välbyggda, men är det bra skick på båda så spelar det ingen roll vilken du bestämmer dig för.
    Vad jag skulle välja kommer tyvärr inte att hjälpa dig. När det gäller karaktär så läser du om mitt förra inlägg och funderar på vad du är ute efter. Frågan är ens om du känner skillnad. Men för att hjälpa dig på traven grävde jag fram en liten jämförelse, och tänk så bra jag beskrev dem. 😉
    http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/test-overview.html

  • platon

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 18:40

    Roding, kanke har du redan läst detta men om inte så finns en bra utvärdering av olika freeride’s på denna länk: http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/test-introduction.html

    Kanske kan ge dig lite olika infallsvinklar.
    Lycka till med ditt val. Själv dänger jag vidare ett år till med min 145l.
    Ge gärna lite feedback på vad det blev och vad du tyckte.
    //Platon

  • booman

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 19:50
    Roding;552150 wrote:
    Simpa, Bergelin : Har kollat runt och kollat på dom brädorna med men det är så blandade åsikter om dom brädorna. Med stoke och eagle så har verkligen dom flesta varit positiva. Ända negativa som jag läst är att Stoke kan vara lite hård ibland i chop.

    Svenne : Om jag är ute efter en bäda som jag kan behålla länge och ha som största bräda vilken tror du kan passa.. håller ju fortfarande på att “utvecklas” som surfare och tanken är att jag skall ha brädan ett bra tag. Även om Eageln är kanske lite jobbigare i början kan inte den vara bättre när jag blivit lite bättre?

    Kan bara instämma om Stoke’n. Har en själv på 125L -07 och hård i chop, inte vad jag upplevt i alla fall. Tycker den är klockren, snabb, lättmanövrerad och alldeles, alldeles… underbar! Den kommer att bli långvarig hos mig…

  • rosen

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 21:49

    seglat stoke 08 mellan 116-146l samt har en 07a 127l. Det är en bra bräda och tror sällan man blir missnöjd i svenska förhållanden med en sån. Kommer du kanske köpa mindre bräda senare är den väl perfekt då du kan ha en med mer temperament så brädorna inte tar ut varandra.

    Seglat screamer mellan 116-136 och den kändes mer rakt fram i sin stil, dock segla jag med kassa segel.

    Jag tyckte storleken mindre runt 115-117 var roligare, men det var utomlands och som sagt köpte jag en stoke 127.

    edit; min kanske är 06a, el så är den 125l.

    Nästa steg blir nog ett inköp på crossover runt 110 för 6.5 och nedåt då det är mkt chop.

  • roding

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 06:35

    Platon : Självklart så återkommer jag med en reflektion när jag har testar brädan, just nu så lutar det åt stoke:n eftersom jag kan få tag i den i sverige till ett bra pris och det känns lite säkrare.

    Lite mer betänketid och att jag får sålt min andra bräda är det som avgör vad det blir..

  • badi

    Gäst
    10 juni, 2009 vid 21:31

    Det fins en stoke 105 i Askims surfcenter som du kan testa. Mindre storlek men det kan vara bra att få en litten känsla för hur brädan seglas.

  • roding

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 07:00

    Beslutet är taget, brädan är beställd!
    Blev en Fanatic Eagle 08:a 126L.
    Beställd från Italien och gick med frakt till sverige på 8040:- så det känns helt okej!
    Återkommer med bilder och lite tankar när jag har testat den!

  • Knatte

    Gäst
    16 juni, 2009 vid 07:27
    Roding;553529 wrote:
    Beslutet är taget, brädan är beställd!
    Blev en Fanatic Eagle 08:a 126L.
    Beställd från Italien och gick med frakt till sverige på 8040:- så det känns helt okej!
    Återkommer med bilder och lite tankar när jag har testat den!

    Gött att du har beställt brädan. Skall bli kul att höra om dina tankar om hur smidigt det gick :smirk:

  • roding

    Medlem
    3 juli, 2009 vid 13:29

    Första återkopplingen av två.
    Brädan är uthämtad, upp-packad och helt sjukt galet vacker! 😀
    Allt har gått väldigt smidigt måste jag säga. Beställde brädan på måndagen midsommarveckan och fick uthämtningslappen på fredagen veckan efter. 10 arbetsdagar från betällning till uthämtning med andra ord. Godkänt tycker jag med tanke på att den skickats från Italien.
    Killen som hade den Italienska shoppen var väldigt bra och hjälpte mig och svarade på alla mina frågor.
    På det stora hela är jag väldigt nöjd!!
    Återkommer snart med hur jag tycker att brädan känns. Den kommer att provköras på måndag som det ser ut nu så på kvällen där får ni reda på hur den känns!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic vs F2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.