Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Färgad, javisst

  • forfun

    Medlem
    7 augusti, 2010 vid 17:15

    Jag har ju provat, mer än en gång… jag har en 128 (Dock inte Grand Prix). Det är lätt att bli vän med den, då en mer lättåkt bräda nog är svårt att hitta. Som jag brukar säga; “den sköter sig själv, så man kan koncentrera mig på själva seglingen i stället”. Man behöver inte stå och vara livrädd när det börjar bli lite stökigt på vattnet… det är bara att panga på.
    Snabb för sin storlek är den, vilket jag tror beror mycket på att den är så lättåkt och okomplicerad.

    Lättar man med den över en våg så är det inte heller någon katastrof; den har inte de där “fladdra iväg” tendenserna som “större” brädor ofta visar upp när det brallar i. Det blir istället så att man låter bli att styra undan när det kommer en våg med lite höjd… det är bara att njuta av flygturen.

    Trots detta är den mycket känslig för trim. Mastfotstrim gäller knappa centimetrar. Sist fick jag ett tips om att testa att flytta bakre stroppen ett snäpp… jisses. Den går, trots sina okomplicerade egenskaper, att anpassa efter vad man uppskattar mest !

    Intressant det som står om brädan;
    Sail Range: 5.8-8.5
    Optimal Sail: 7.0

    Optimalt med 7,0? Jag kan faktiskt själv inte säga vad som är optimalt !?!
    Jag har en NP Slalom 8,4 som går som tåget på 128’an. Det gör även min NP Slalom 7,8. Det intressanta var just att sist jag var ute vid Fituna fladdrade vinden upp och ner så jag “riggade ju bort mig”. Jag riggade 7,0 och tänkte ge mig ut på min 90 liters, vilket jag insåg att det skulle på ett eller annat sätt resultera i en irriterande simtur. Slö som jag är bytte jag bara bräda… 128’an och 7,0. Trodde det skulle kännas lite halvsnett, men det blev faktiskt en mycket positiv överraskning. Det hela fungerade jättebra och jag planade igenom de vindhål som dök upp här och där. Jag passerade även, leende, “någon” som stog där med vatten en bit över fotknölarna.

    Summan av kardemumman blir att jag inte har någon synpunkt på vad som är optimalt, utan kan bara konstatera att den funkar över ett mycket brett register. 8,4’an eller 7,0’an, det är bara olika vindförhållanden.

    Jag är mycket nöjd !

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Färgad, javisst

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.