Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Feedback på reparations planering önskas!

  • Feedback på reparations planering önskas!

    Publicerad av bananen på 16 augusti, 2007 vid 18:18

    Igår upptäckte jag att jag trampat igenom däcket mellan fotstropparna. Inte nån stor skada, men vid närmare undersökning inser jag dessutom att brädan är lite mjuk runt om själva skadan. Inget svampigt – kan bara trycka ner skalet en halv milimeter eller så.


    Uppifrån

    Framifrån

    Jag har lagt brädan uppochner och lag en varm vetekudde runt krosset (sån där som man kan ha när man har haft nackspärr) och sedan låtit den kallna. Upprepat proceduren 10 ggr. Några droppar fukt har drivits ut och hamnat på kudden, men nu är den nog hyffsat torr.

    Så, nu till det intressanta, hur skall jag laga? Jag tänkte borra ett par hål, runt om krosset, och sedan ta typ ett grillspett eller liknande och peta lite så att de kommunicerar och sedan spruta in fogskum. Och så hopppas man att skummet srider sig, expanderar och härdar så att skalet vilar mot något igen.

    Sedan slipa en kvadrat decimeter runt krosset och lägga på kanske fyra lager 80 grams väv och epoxy.

    Please, dela med er av erfarenheter av liknande lagningar:

    • Jag har aldrig använt skum tidigare. Är det svårt att få det att sprida sig?
    • Blir skummet hårt nog?
    • Vad kan jag förvänta mig att möte för material under skalet här? Mycket Devinycel? Eller bara nån cm? Är det svårt att “pilla” i det med typ ett grillspett/spik? Frigolit är ju hyffsat enkelt att “peta” i?
    • Fyra lager väv? Är det att överdriva?

    Mycket tacksam för hjälp // Jonas

    svenne svarade 16 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • rabbit

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 18:23
  • smurff

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 21:07

    HUrrk!
    Ja ja har ju en del erfarenhet av det där!
    För det första så hade nog min bräda varit sprucken fast under padsen så att man inte såg det och troligtvis tagit in rätt mycket vatten.

    Om du vill laga din bräda seriöst kolla på the boardlady det e det enda raka.
    Min bräda hamnade i hennes galleri vill jag minnas haha. Jag tog en vinkelslip och skala hela baken nästan fram till mastboxen för att den skulle ha en chans att torka (gör inte det). Och både CLS Uffe och Boardlady tog sig för pannan och himla med ögnen en del. Tyckte inte att det spelade någon roll på den brädan eftersom det vart rätt illa ställt med den ändå.

    När den legat ett halvår i pannrummet på jobb hade den torkat upp såpass att den kunde lagas. Nu tror jag inte det e så farligt med din bräda förstås eftersom du upptäckt skadan tidigt

    Glöm grillgaller mattknivar sylar och annan skit om du vill laga det där bra.
    Kan säga att epoxi,glasfiber och laminerat divinycell är aphårt och svårt att skära i med vanliga verktyg dvs lätt att slinta.

    Tänk slipmaskin, överhandsfräs, bra belysning, munskydd/skyddsmask, bra arbetsytor och du vill få det riktigt bra.

    Så här såg min bräda ut just där din är skadad:
    Finish: Lack, halkskydd, gelcoat/epoxyspackel

    1.överst några lager glasfiber ganska tjock kanske 200g/m2
    2.spridda skurar med kolfiber inlaminerat främst runt fotstroppinfästningarna.
    3.tunn plywood under s-glaset under padsen tror inte det var det mellan padsen där din är skadad.
    4. 3mm Herex/divynicell under glas/kolfiberlaminatet
    5. tunnare glasfiber över frigolitkärnan under divinycellen kanske 40-80 g/m2

    dvs rätt många olika lager med matrial.

    Så här hade jag gjort om jag var du nu när jag vet vad jag vet. Och om jag hade tiden till det!

    1 slutat peta med grillpinnar.
    2 Försökt känna var brädan är mjuk/avgränsa det område du vill reparera.
    3 slipa bort lacken/gelcoaten/epoxin med maskin så att man kommer ner till väven.
    4. fräs bort väven och divinycell etc ner till skummkärnan.
    5. Om det är stor yta som skall lagas återställ shapen med ny frigolit. glasa om du tycker det är nödvändigt.
    6. med liten lagningsyta hade jag försökt att bara använda divinycell eller liknande Herex, Airex eller annan högdensitetsskumm.
    7. laminera nytt glas så att det går ihop med kanterna.
    8.spackla med något bra epoxi spackel, lacka, antihalk behandla i valfri ordning.

    9. se glad ut

  • bananen

    Medlem
    17 augusti, 2007 vid 07:39

    Tack för ditt utförliga råd. Oj, jo, jag kommer ihåg din tråd. Min skada är som tur var inte lika illa. Tyvärr är det inget alternativ att fräsa ner däcket och lägga frigolit, jag mäktar inte med en sådan reparation. Att lämna brädan till Uffe så här års funkar ju inte heller utan jag måste fixa den själv, även om det blir en tillfällig reparation som han får fixa senare.

    Och, ja ja, jag vet att det vore bättre att göra en seriös lagning, men som sagt, jag kommer inte att göra det nu. Så, vad är det bästa jag kan göra då?

    1. Borra och lyfta upp den nedtryckta utan och fösöka fylla med skum följt av några lager väv/epoxi ovanför?
    2. Fylla med epoxi+microballonger och väv/epoxi ovanför?
    3. Bara spackla igen och blunda?

    OBS. Brädan är torr och väger det den ska nu,

  • jonhand

    Medlem
    17 augusti, 2007 vid 07:58
    bananen;406291 wrote:
    Tack för ditt utförliga råd. Oj, jo, jag kommer ihåg din tråd. Min skada är som tur var inte lika illa. Tyvärr är det inget alternativ att fräsa ner däcket och lägga frigolit, jag mäktar inte med en sådan reparation. Att lämna brädan till Uffe så här års funkar ju inte heller utan jag måste fixa den själv, även om det blir en tillfällig reparation som han får fixa senare.

    Och, ja ja, jag vet att det vore bättre att göra en seriös lagning, men som sagt, jag kommer inte att göra det nu. Så, vad är det bästa jag kan göra då?

    1. Borra och lyfta upp den nedtryckta utan och fösöka fylla med skum följt av några lager väv/epoxi ovanför?
    2. Fylla med epoxi+microballonger och väv/epoxi ovanför?
    3. Bara spackla igen och blunda?

    OBS. Brädan är torr och väger det den ska nu,

    Hade nog valt alternativ 3 gjort en snabbfix:-)
    Jag fixade till ett skadat hörn på min bräda med 2 lager glasfiber och plastic padding.
    Det blev inte snyggt men brädan är tät och håller, Går få det betydligt finare med lite sliparbete men det får bli vinterjobb när surfsäsongen är slut.
    Jag använde “Gelcoat Filler” som jag köpte från Clas Ohlson

    http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=12071777

    Glasfiberspackel eller Marine Epoxy funkar säkert utmärkt också.

  • bananen

    Medlem
    17 augusti, 2007 vid 10:36

    Testade byggskummet jag köpt, jäste som rackarns. Finns det någon risk att man spränger brädan om man sprutar in det?

  • smurff

    Medlem
    18 augusti, 2007 vid 20:20

    @bananen 406353 wrote:

    Testade byggskummet jag köpt, jäste som rackarns. Finns det någon risk att man spränger brädan om man sprutar in det?

    Ja det finns det. ja om du skall injicera det i brädan tror jag inte det blir snyggt. skall du bara “lägga det där” i hålet sväller det ju uppåt och då kan du slipa ner det.
    Jag hade tagit alt. nr2 av de som du anger fyll med epoxi och microballonger. Och lägg lite väv över. Ingen risk att det sväller för mycket + en tät lagning.
    Vill du sedan göra jobbet bättre någon annan gång är det bara slipa/fräsa bort den gamla lagningen och göra om på nytt.

    bara spackla tror jag inte på.

  • lars_k

    Medlem
    18 augusti, 2007 vid 20:32

    Jag förstår inte riktigt vad det skulle hjälpa att spruta in skum i brädan. Nästan all styvhet i decket kommer från sandwichen, cellplasten innanför kan man i princip betrakta som en luftvolym, som bara ger brädan dess shape under byggprocessen. Har du svikt i decket är det fråga om en delaminering. Då hjälper det inte att injicera mer “luft”. Det är “skalet”, dvs sandwichen, som ger brädan styvhet och styrka. Ska det bli bra måste du ta bort den skadade sandwichen och bygga upp en ny. Dvs ett lager väv, sen distansmaterial och sist ett yttre lager väv ihoplaminerat med epoxi.

  • bananen

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 08:10

    Aj då. Delaminering låter skit. Men jag har kört ner huvudet i sanden och lagat brädan redan :crazy: . Får skicka in den till CLS på renovering när hösten kommit så att man kan klara sig med enbart den lilla brädan.

    Jag inser nu att denna reparation inte kommer att duga, men så här gjorde jag hur som helst i all hast. Få se hur länge det håller…

    Skum

    Slipa

    Laminera fyra lager väv

  • ola_p

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 09:24

    Om du lyckats väta såpass ordentligt att du fått ihop de delaminerade lagren så blir det där säkert finfint.

    Det jobbiga med den där skadan är ju att man belastar det området en del, så om det blir mjukt igen, eller om det inte blev hårt av din lagning så är det nog läge att göra om den. Risken är att det fortsätter delaminera över en större yta.

    Dvs. håll koll så att det inte börjar mjukna mer, då kan det bli jobbigt.

  • lars_k

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 12:15

    Tror som Ola att det kan hålla ett tag. Men eftersom du sätter foten där i varenda gipp kommer det nog att mjukna efterhand. Skummet är ju långt ifrån lika starkt som epoxi när det gäller att binda ihop vävlagerna med divinycellen och det är ju tveksamt hur bra det har trängt in där det delaminerat.
    Menmen. Det är ju en smart och enkelt gjord lagning. Om det håller… 😉

  • svenne

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 13:56

    Byggskum är syrehärdande, finns det inte tillräckligt med syre kommer det att bli ohärdat klet. Det är stor risk att det inte har härdat ordentligt under fiberlagren.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Feedback på reparations planering önskas!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.