Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenbox vad är vad?

  • Fenbox vad är vad?

    Publicerad av ola_p på 6 april, 2001 vid 15:21

    Jag undrar vilken sort som är vilken.
    Jag känner till tre varianter; Classic, powerbox och tuttlebox, vad är vad???
    På min bräda är fenorna lätt rundade med en skruv i mitten och helt utan justerings möjligheter, är det tuttle box eller har jag fel?

    /Ola

    kris svarade 23 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • Knatte

    Gäst
    6 april, 2001 vid 16:18

    Jag kan ju vara ute och cykla lite, men det låter som att du har en powerbox, ifall du har en mitten infästning. Tuttleboxen har mig veterligen två skruvar.
    Sedan finns det trimbox och tiga box också…

  • fishy

    Medlem
    6 april, 2001 vid 16:33

    Så här känner du igen din fentyp
    Tuttlebox:
    2 skruvar på ovansidan av brädan, inga justeringsmöjligheter
    Powerbox:
    1 skruv på ovansidan av brädan, inga justeringsmöjligheter
    Trimbox:
    1 skruv på ovansidan av brädan, justeringsmöjligheter med hjälp av plastbrickor som du flyttar på undersidan av brädan

    Classicbox:
    1 skruv på undersidan av brädan.Justeringsmöjligheter
    Tigabox: Osäker

  • udoo

    Medlem
    6 april, 2001 vid 17:52

    Det låter otvivelaktigt som en powerbox du beskriver! Tigaboxen har dubbla skruvar ovanifrån, fast med ett tjockare huvud än tuttleboxen..på senare Tiga finns (typ-94-96) en variant med snabbkoppling med hjälp utav en pinne och bara en skruv uppifrån!

    UDOOsmile.gif

  • ola_p

    Medlem
    8 april, 2001 vid 15:40

    Ok då är det en powerbox. Men är det då en trimbox på pappas Tiga FreeR bräda som har en skruv ovanifrån och en kantig “fenbas” med fyra skruvhål och fyra plast bitar i boxen, eller? Men hur vanligt är det med powerboxen då jag funderar på ny bräda, och redan har fyra bra powerbox fenor…?

    /Ola

  • fishy

    Medlem
    9 april, 2001 vid 07:05

    Ja det är en trimbox, powerbox är vanliga det finns många märken som nästan uteslutande kör Powerbox tex Mistral och F2

  • ola_p

    Medlem
    9 april, 2001 vid 07:14

    Ok, tack så mycket för hjälpen då.

    /Ola

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 april, 2001 vid 14:10

    Har märkt när jag dreglar över brädbroschyrer att de har nåt som heter US box.
    E de samma sak som Classic? (en skruv på undersidan i framkant av fenan med justeringsmöjlighet)??
    Erik

  • udoo

    Medlem
    9 april, 2001 vid 15:18

    US box och Classic box är samma sak, finns mest på wave/frestylebrädor..

    UDOOsmile.gif

  • emil-wiberg

    Medlem
    9 april, 2001 vid 17:57

    vad gäller? lämpar sig vissa boxtyper (typ powerbox) bättre för race å vissa för wave??

    ha det /Emil

  • udoo

    Medlem
    9 april, 2001 vid 17:59

    Power funkar upp till 40-45cm sen håller den inte längre, tuttle eller tom “deep tuttle” används i race, fast tuttle används på nästan alla brädtyper, har dock inte sett nån i wave..

    UDOOsmile.gif

  • kris

    Medlem
    9 april, 2001 vid 20:55

    Fast är inte US-boxfenorna lite bredare vid infästningen? Jag har en US-fena som inte går att pressa ned i “classic” fenboxen

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenbox vad är vad?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.