• Fenfråga

    Publicerad av svennebanan på 2 juli, 2008 vid 11:52

    Jag är på g att köpa mig en mindre bräda för hårdare vind.

    Jag har hittat en Exocet Original Wave II 250×63 105l från 04. Tyvärr kommer ingen fena med så jag undrar lite på vilken fenlängd som skulle passa.

    Jag väger 98kg och kommer att köra 7.1, 5.9, 5.0 och kanske något mindre. Mest Bump&Jump med betoning på Bump och möjligen några vågdagar om året om jag har tur. US box orginal fenan är på 25 cm och jag funderar på att skaffa en längre på runt 28cm till största seglet och en mindre runt 25 cm för de mindre.

    Låter det som ett rimligt resonemang?

    Om jag bara ska satsa på en fena vilken längd kan tänkas passa bäst?

    Givetvis är jag intresserad av begagnade fenor som behöver ny ägare. Extra bra om de finns i Sthlm eller på Bjärehalvön.

    http://www.exocet-original.com/products/catalogs/2004exocetbrochure.pdf

    svennebanan svarade 15 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • oscar

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 12:13

    En vågbräda seglas ju inte så mkt på fenan som vanliga freeridebrädor. Trycker fördelas jämnt mellan fötterna och man seglar liksom lite på lovartskanten. Du kommer nog klara dig rätt bra med kortare fenor än motsvarande freeridefena. Jag gillar MFC goya freemovefenan som finns hos surfersparadise. Choco fins kanske har nåt som passar också.

  • svennebanan

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 12:19

    @Oscar 479503 wrote:

    Du kommer nog klara dig rätt bra med kortare fenor än motsvarande freeridefena.

    Vad skulle en motsvarande freeridefena vara menar du? Exocet Cross 106 körs på 32 cm PB och SCross 105 på 36cm i orginal iaf.

    Finns det någon nackdel/fara med att klämma in en 30 cm fena i en US box för lite mer freeride egenskaper?

  • ola_p

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 12:29

    7.1 låter rätt stort på en 63 bred vågbräda (om än lite freeridebetonad i karaktären).

    25 till 5.0 låter lite i största laget. Typ en flexig 23a tror jag nog på.

  • svennebanan

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 12:37

    @Ola_P 479514 wrote:

    7.1 låter rätt stort på en 63 bred vågbräda (om än lite freeridebetonad i karaktären).

    För 04an är 4.5-6.7 rekommenderad storlek. För 05an som har identiska mått och antagligen shape då Exocet brukar behålla vissa i två år så är rekommenderat 4.5-7.0.

    Om jag väger 98kg så borde väl ändå 7.1 vara ok om det är mer freeride betonad segling?

  • surfen

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 14:14

    Tänk på det Peter! Att många stora och tunga killar oftast gör helt fel när dom plockar fram sina små brädor, maxar segelstorlek och lite till för att dom tror det kommer att gå igång lättare! Men icke det gör dom inte, stor vikt och en massa kraft som seglet plockar upp gör bara att brädan har svårare att släppa och komma upp i planing, men när det väl planar så går det bra mellan vindhålen. En 30 cm fena för freeride åkningen bör väl fungera? Men då en lite styvare freemove fena som inte flexar så mycket för att få fart i brädan och ta lite höjd, blir lite trögare i svängen men vad gör det till det stora seglen. Sen en 21-23cm wave fena till dom blåsiga dagarne när du ska ha den som vågis. Det är inte fel att ha lite olika fenor till brädorna, man påverkar en hel del på karaktären av brädan bara av att byta fena, brukar själv slänga på en lite mindre fena dom dagarna jag är överriggad och inte orkar byta segel, eller när det är byig vind åt det blåsigare hållet.

  • svennebanan

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 14:36

    Tack för tipset Tommy. Jag hade tänkt att dra igång en “vad ska jag tänka på för att få en liten bräda att funka” tråd senare också;-.

    Att ha minst två fenor till brädan är planen, men vilken storlek kan tänkas göra det lättast att vänja sig vid liten volym? Stor, liten eller mittimellan? Om jag förstår det rätt så seglar man vågbrädor mer på kanten och då kanske det är lika bra att köra den rekommenderade längden och lära sig den tekniken istf att försöka köra den som en freeride.

    Och det där med överriggad och mindre fena har jag aldrig riktigt förstått hur det hänger ihop. Kombinerar man det med mindre tryck på bakfoten eller något?

  • surfen

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 16:14

    Ta tre fenor! Stor, liten och mittimellan, så täcker du rätt bra. Liten bräda är liten bräda, så vänja sig har inte så mycket med fenan att göra. Mest med att komma igång, segla brädan som vanligt du för du kommer att ha den som B&J eller som jag en liten vågis för blåsiga dagar. Men en större fena än 32cm i en US-box brukar bara sluta med att det går sönder när man får fart på prylarna. Stor fena = mera kraft mindre avdrift mera tryck i skoten, liten fena= mindre kraft från fena mera avdift och då mindre kraft i skoten. Jag skulle nog ha tre fenor 30cm(fremove) för dom två större segeln, sen två mindre för dom mindre segeln någonting mellan 19-23cm. Men det är jag det, våg fenorna skulle vara OnShore så man kommer ut i bryten och har lite kraft från fenan. Som jag skrev tidigar, fenor är billigt för att ändra karaktär på seglingen. Så väskan är full av dom.
    Tommy

  • ola_p

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 16:23

    Håller i stort sett med Surfen. Lägger till lite blandade resonemang.

    Är man lätt kan man rent generellt segla större segel på en mindre bräda. Vilket typ innebär att om man väger 65 så kan man ta en 5.2a på en bräda som en tungviktare kan ta max en 4.7-5.0a på. Det är lättare att få det att funka som lättviktare, men det är knappast ett optimalt sätt att segla brädan på.

    Jag tror också på Surfens tanke om 3 fenor, den största kommer du behöva optimera för enbart 7.1an, en typ 24-25 cm hybrid/crossover/freemove fena för 5.9 och plattvatten/underriggat med 5.0. jag har kört PL Hybrid och tippar att en 24 blir rätt lagom mellanfena till dig av den modellen. Minsta fenan bör vara en vågfena av nått slag, kanske en onshorevariant. Mellan 21 och 23 cm beroende på hur flexig variant du väljer (en sideshoreinriktad fena i 21 blir troligtvis en aning litet).

  • svennebanan

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 16:39

    Tack för grymt bra input!

    Nu får det fan ta och bli semester, tom jag skäms över min arbetsinsats.

    Hoppas nu bara att inte mitt småbrädaladd har upprört de vindansvariga så till den grad att de parkerar ett högtryck över nordvästra skåne i 5 veckors tid.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.