Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fenfundering

  • fenfundering

    Publicerad av jorgen på 8 september, 2002 vid 13:23

    Jag började surfa i år så jag kan ju inget om detta och nu så undrar helt enkelt hur olika fenor fungerar. Hur mycket och på vilket sätt påverkar olika längd, form och placering av fenan på brädan.
    //jörgen

    tomtenissen svarade 21 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 september, 2002 vid 14:31

    Är inte heller så bra på det ämnet, men jag undrar vbara hur gammal du är??

  • jorgen

    Medlem
    8 september, 2002 vid 14:53

    Jag är 27 år (ooo snart 30 *ryser*. Innan i somras hade jag aldrig ens tänkt tanken på att surfa, men min granne frågade om jag ville prova. Visst, prova kan man ju alltid göra tänkte jag. Det var ju skitroligt. smile.gif Och han hade inte svar på min fenfråga så jag tänkte prova här.

  • Knatte

    Gäst
    8 september, 2002 vid 17:44

    En liten översikt kommer här:
    Lång fena = tidig planing och bra höjdtagning och stora segel.
    Kort fena = För mindre segel och mindre brädor. Brädan blir livligare med kort fena. Men planing och höjdtagning blir sämre.
    Rak fena : höjdtagning och fart
    Svängd fena: brädan blir livligare och svänger bättre, men fart/höjdtagning nlir lidande.
    Fenan långt bak : Brädan blir riktningsstabil och tar bra höjd. Risk för spin-out ifall fenan sitter långt bak.
    Fenan längt fram:Livligare bräda och höjdtagningen blir sämre.
    Det finns många variablar mitt i mellan. Men detta är grundtanken

  • ian

    Medlem
    8 september, 2002 vid 18:04
  • jorgen

    Medlem
    8 september, 2002 vid 18:07

    Jag bugar och tackar för svaren. Lysande. smile.gif

    //jörgen

  • tomtenissen

    Medlem
    8 september, 2002 vid 18:20

    Hallå!

    Har också en liten fundering kring fenor. Har en RRD Freeride på 90 liter, från 97-98 nån gång. På den sitter en original RRD fena, vet inte riktigt vilken modell/längd, men i alla fall.

    Jo, iaf. så är jag ju nybörjare, och kör mest på grunt vatten. Med grunt vatten menar jag typ sandbankar, bokstavligen. Detta gör att min fena så att säga “shapar om sig själv” ganska duktigt, och jag har därför, på inråd av “expert”, sågat bort det trubbiga/konstiga området och slipat till så den får någorlunda samma “avspetsning” som resten. Detta gör ju dock alltihopa några cm kortare, och eftersom den återigen är på väg att se ganska lustig ut så planerar jag att fixa till den någon gång i dagarna.

    Så därför, efter en massa onödigt skitsnack, är nu min fråga: Hur mycket påverkas jag/brädan av den ganska egendesignade fenan, är det så att det är lika bra att lägga pengar på en ny? För efterhand som jag blir bättre och bättre, blir ju fenan mindre sämre och sämre, så att säga 😎

    Ha de!
    /Eli

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fenfundering

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.