Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenlåda från IKEA

  • andersbq

    Medlem
    21 november, 2008 vid 19:54

    @jonhand 517416 wrote:

    vafan har ni så många fenor till?? Samlar ni på dem?

    Menar du “oj det var väldans många fenor, när använder ni dem”?
    Eller är du bara avundsjuk?

  • hollister

    Medlem
    21 november, 2008 vid 20:00
    jonhand;517416 wrote:
    vafan har ni så många fenor till?? Samlar ni på dem?

    Den som har mest saker när han dör vinner!!! :laugh:

  • pure

    Medlem
    21 november, 2008 vid 20:05

    Men är det för att samla eller finns det verkligen nytta av mer än 5 fenor om man håller sig till en typ av vindsurfing (tex wave,freestyle,slalom,speed) och inte räknar med att man eventuellt behöver en uppsättning weed fenor?

    Jag kanske oxå kommer till insikten att man behöver ha 20+ fenor tillslut men det hade varit intressant att veta hur resonemanget går?

  • andersbq

    Medlem
    21 november, 2008 vid 20:15

    När man (jag) seglar speed i Torkelstorp så seglar man där det är grunt. Ofta runt 40 cm djupt, ibland, ganska ofta smäller man på en sten, och då blir det mos av fenan. Då är det väldigt bra att ha en till lika dan med sig. Efter ett tag har man mosat 5-6 fenor av samma storlek. Skadorna varierar i grad. Då kan man ha hyggliga fenor i reserv + en ny. Därför har jag många likadana weedfenor. När det gäller raka fenor så handlar det dels om skador där med, men också olika egenskaper beroende på förhållandena.
    När det gäller vågor och freestyle så äter man ju inte fenor på samma vis men där följer man ju segel och brädorna storlek.

  • ola-h

    Medlem
    21 november, 2008 vid 20:49

    @pure 517423 wrote:

    Men är det för att samla eller finns det verkligen nytta av mer än 5 fenor om man håller sig till en typ av vindsurfing (tex wave,freestyle,slalom,speed) och inte räknar med att man eventuellt behöver en uppsättning weed fenor?

    Jag kanske oxå kommer till insikten att man behöver ha 20+ fenor tillslut men det hade varit intressant att veta hur resonemanget går?

    Seglar man t ex våg klarar man sig med tre fenor ungefär. Redan fem är lyx (om man inte räknar med slitna stenstötta reservfenor). I mitt fall har jag dels ett gäng slalomfenor och crossoverfenor. När det gäller våg har jag ett gäng twin fins och några tri-fin uppsättningar sedan har jag “vanliga” vågfenor i onödigt många storlekar, 20, 26, varje cm. Dessutom har jag dubbletter på alla vilket jag använder när jag testar brädor och vill ha samma fenstorlek. Slutligen är några av fenorna nyare modeller (som har kommit med nya brädor) som jag testar mot “referensfenorna” som är 06/07-versionen (som är mina favoriter och som jag har ett litet lager av).

  • el_duderino

    Medlem
    21 november, 2008 vid 21:00

    @bananen 517241 wrote:

    Ja hur många har en månadslön investerade i fenor? Ibland känner jag mig onormal och ibland får jag utstå spä för min fixering, men nu vet jag vad jag skall visa upp som jämförelse.

    Ola, kan du inte posta bilder på dit brädförråd oxå, så får jag mer vatten på min kvarn.

    Vad snackar du om din banan, du har ju inte ens ordentligt med weedfenor!

  • booman

    Medlem
    21 november, 2008 vid 22:15

    @stinger 517247 wrote:

    Jaaa! Det är skitbra, upp med bilder som jag kan visa min fru!!!

    Instämmer fullständigt. 😀 😀
    Jag ska maila den här tråden till min fru…:cool2:

  • getwet

    Medlem
    22 november, 2008 vid 00:11

    @jonhand 517416 wrote:

    vafan har ni så många fenor till?? Samlar ni på dem?

    Kör man speed så är det i princip 2 storlekar fenor till varje bräda. Uppepå det så bör man ha två olika lines för olika förhållanden, tokplatt eller choppigt.

    Kika in i en speedares fenbag/låda så kommer du garanterat hitta MINST ett dussin fenor i olika lines samt weedfenor. Inget konstigt alls, lika naturligt som att köra med hängsele. Däremot kan man se att många speedare har betydligt färre segel än freestyle och vågfreaksen, racesegel har betydligt större spread än andra trasor. Om du däremot hittar en speedare med full segelgarderob/line så är han/hon garanterat teamåkare.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenlåda från IKEA

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.